Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)  (Læst 17943 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #15 Dato: 27 ſeptember , 2010, 13:34 »
Du kunne jo også skifte undulaterne ud.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #16 Dato: 27 ſeptember , 2010, 20:34 »
ih hvor ser det flot ud! Hvad hedder de røde? Kan gould's heller ikke sammen med undulaterne?? vi er rigtig glade for undulaterne, men de er ikke i så høj kurs, når de nakker de små  :'(

Idag fjernede jeg den sidste redekurv, som de 2 unger var hevet ud af. De sidste 2 unger var slået ihjel, så nu er ynglesæsonen for alvor slut for de små.

De 2, jeg har taget ind lever endnu, og de var med på kursus. Selvom autoradioen kørte, vågnede de op og pippede, hver gang jeg talte i telefon  ;D Jeg har købt mig en stavblender/minihakker idag, synes ikke det blev findelt nok i den alm. blender. Efter hjemkomst har jeg fodret med maizena og vand og dét skal jeg love for de var glade for. Men er der seriøst næring i det?!!
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #17 Dato: 28 ſeptember , 2010, 07:12 »
Der kan næsten ikke gå noget sammen med undulater, selv størrer fugle irriterer de med at bide efter deres tær.
Undulater er flotte og sådan en flok i alle farver er da spændende, men de ødelægger alt, sætter man planter ind for at det skal se hyggelig ud, efter et par dage ligner det noget der har været igennem en flismaskine.

De røde hedder Rosa Bourks, det er en græsparakit, som du kan se kan gå sammen med næsten alt, i bunden går der et par røde Bob White vagtler. Bob White vagtler er meget fredelige, falder der en lille fugleunge af reden rører de den ikke.

Hvis du vil have en blandet voliere, så væk med de undulater, skal de gå ude året rundt er der egentlig meget at vælge imellem.

Spidsnæb; diamantfinker, mexikanske husfinker, zebrafinker ( få en udstillingsmodel den er dobbelt så stor), kanarier, muskatfinker, sølvnæb
og mange mange flere.

Krumnæb: Nymfer, bourks ( alm og rosa), katarina ( flere farver) og en hel del andre græsparakitter

Nej Goulds amadiner kan ikke gå sammen med undulater, de skal også ind og overvintre.

Når du nu har fået en minihakker, så hak lidt afskallet solsikke, du kan jo give dem næsten alt bare ikke stærke krydderier, lidt banan er også nærende. Har du ikke lidt startfoder til kyllinger du kan blande i når det har været en tur i hakkeren.

Du bliver bidt af det her ;D.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #18 Dato: 28 ſeptember , 2010, 08:44 »

Du bliver bidt af det her ;D.

ja det er jeg sgu også bange for  ;D  ;D  ;D

min største forhindring er nok, at det er mine høns men mandens voliere... ja altså... sådan... næsten. Volieren er i hvert fald fra hans ønskeseddel og hønsegården fra min. Det kommer vist til at tage LANG tid hvis han skal fravænnes undulaterne, og jeg selv er jo også ret glad for dem, men jeg bliver sgu så træt af dem, når de laver numre med de andre. De kan for den sags skyld splitte ALT, hvad de har lyst til, bare ikke de andre fugle.

Jeg må hjem og kokkere efter arbejde. De var helt vilde med det dér majsstivelse, så jeg har ikke andet med på job idag, der var bare ikke timer nok - men de er begyndt at pudse sig lidt og er rigtig nysgerrige, jeg synes de virker som om de har tænkt sig at holde ud. Men altså... skal de virkelig se sådan ud?! De har den her kæmpe ballon der nærmest adskiller hoved fra krop - man kan jo se alt hvad de spiser - burde den ikke sidde indvendig eller sådan noget? Altså det er jo nemt nok at se om de har fået mad, men... det er altså langt fra at ligne det færdige produkt, når de lige har sådan en kæmpepose siddende dér.

Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #19 Dato: 28 ſeptember , 2010, 10:31 »
Det er fint med den ballon, den skal så gerne være tom inden du fylder den igen, ja sådan nogle unger ligner en dårlig vittighed, men det ændrer sig pludselig.
Sådan en gang majs er der jo mange mennesker der må leve af, og det går udmærket, men er jo nok lidt trivielt i længden.
Når de begynder at ligne rigtige fugle og selv spiser, bliver der spist mange mange gange og små mængder i løbet af dagen, medens de er unger skal de jo have så de kan klare sig indtil far og mor har fået samler noget sammen igen.
Ham manden skulle prøve at stå ved en voliere med 10-20 kanarier i forskellige farver og høre sangen, så er det farvel undulat :D
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #20 Dato: 28 ſeptember , 2010, 10:39 »
Ham manden skulle prøve at stå ved en voliere med 10-20 kanarier i forskellige farver og høre sangen, så er det farvel undulat :D

Jeg følger lidt med på sidelinien her og vil give dig fuldstændig ret, John! Efter jeg opdagede kanarierne, skal jeg ikke have undulater mere (selv om jeg synes at ungerne er lækre)! Og 2 af mine 4 kanarier er netop begyndt at synge - skønt at høre på, og skratter ikke i øregangen, heller i længden.  :D
Mvh Marianne

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #21 Dato: 28 ſeptember , 2010, 10:56 »
Jamen hej Marianne, velkommen til  ;D

Altså nu er det ikke KUN manden, der godt kan lide undulaterne  :D Det har været en fornøjelse at vi i år har fået 21 undulatunger, og vi startede volieren i maj med sammenstykkede fugle fra nær og fjern. Der er røget... 2-4 unger i svinget og 1 kom aldrig ud af ægget, så det er faktisk en fin statistik, syns jeg selv.

Og så var der nymferne, der overhovedet ikke kunne udstå hinanden, men pludselig gik de i reden, lagde 8 æg, hvoraf der kom 3 unger ud som alle overlevede.

Ja og zebrafinkerne giver den jo bare gas  ;D

Så det har været dejligt med nemme begynderfugle og stor overordnet succes. Lige nu har vi det antal fugle i volieren, vi godt kan lide, men om det er de rigtige, er jo så et andet spørgsmål. De hér får nok lov at blive hos os til foråret i hvert fald, så må vi se, om vi gør noget om.

Faktisk troede jeg at undulater var en græsparakit..?

Igår aftes fik de 2 unger bad og blev hårtørrer-tørret, de har fået en gammel slidt og tumblet altmuligtklud som "låg" på deres åbne kurverede, og den er de rigtig glade for. De sidder her på mit skrivebord og holder mig med selskab. Pipper lidt og basker med vingerne og spiller op. Jeg er nu nået dertil hvor jeg vil blive ked af det, hvis de ryger i svinget, i starten tænkte jeg, at jeg kunne jo ikke gøre andet end at forsøge og når den så ikke gik længere, nå ja, så havde jeg da givet dem chancen. Men nu... nu SKAL de bare overleve! Og så tror jeg de får et bur UDEN undulater at bo i  /o

Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #22 Dato: 30 ſeptember , 2010, 08:51 »
så er der krise, John! Her til morgen vil de ikke spise, og kan nærmest ikke holde sig vågne. De er slet ikke fulde af liv som igår, hvor de åd helt vildt til aftensmad. Jeg har en mistanke om at de er blevet kolde på køreturen, for bilen var virkelig kold imorges. Jeg har pakket dem ind i en blød klud som jeg p.t. har mellem maveskind og tyk striktrøje. Men de skal jo ha' mad?!?!? og vand?!?!? Deres ballonposer er helt tomme, men de vil ikke spise. Igår var jeg bare totalt skråsikker på projektet, idag ser det slet ikke lovende ud. Hvad gør jeg lige?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #23 Dato: 30 ſeptember , 2010, 09:15 »
Jeg tror de er blevet for kolde, og så spiser de ikke, både fugl og mad skal være varm, ellers går kro/tarmfunktionen i stå og ja så.
Hvis det mad du giver dem er ret flydende så drop vandet, lad være med at lave om på fodret lige p.t.
men gerne lidt banan i, lidt A38 var nok heller ikke af vejen, men det er altså små mængder vi taler om.
Der skal laves ny foder en gang om dagen, og det opholder sig i køleskabet/koldt.
Hvad gør du: få dem varmet op og tag det så derfra, men husk varm mad det er altså meget meget vigtig 38-40gr.
Og så krydser vi lige alt hvad vi krydse kan.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #24 Dato: 30 ſeptember , 2010, 09:18 »
Når de nu kommer over det her, så tag nogle køleelementer og varm op og så i en kasse sammen med ungerne medens du kører, så kan de holde varmen. dem kan du også varme op i hånsvasken på arbejden.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #25 Dato: 30 ſeptember , 2010, 09:21 »
jeg tror også de er blevet kolde. Maden er varmet op fra køleskab til mikroovn og fortyndet med kogt, afkølet vand. De får nu mad baseret på banan. Jeg laver nyt mad til dem hver aften, samtidig med jeg laver mad til familien, sætter en bøtte i køleskab og tager en smule fra, som så varmes op i mikroovnen. De har fået ret flydende mad hver gang på nær igår aftes, der var det mere som babymos.

Der er lidt bevægelse på maven nu, så håber varmen hjælper, og så prøver jeg med lidt mad igen om lidt. Ja tak, kryds hele molevitten.

Altså opvarmede køleelementer..? Det lyder som en plan! Indtal da kan de KUN transporteres på min mave.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #26 Dato: 30 ſeptember , 2010, 11:18 »
Indtal da kan de KUN transporteres på min mave.

Det er da sikkert mange der misunder dem ;D.

Det skal nok gå bare de bliver varmet op, sådanne små kræ er utrolig hårdføre, jeg har tit varmet en til live igen.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #27 Dato: 30 ſeptember , 2010, 11:29 »
ha ha ja, det er helt sikkert førsteklasses indenfor blødt pudefyld  ;D
de har nu spist lidt og er i hvert fald friskere. Jeg er næsten sikker på at den lille nok skal klare den, men det er også den med den bedste afføring og idag så også appetit. Det er tydeligt at varme gør dem godt.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #28 Dato: 30 ſeptember , 2010, 11:59 »
Nu ved jeg ikke hvordan du har dem derhjemme, men en papkasse med en arkitektlampe med 25W pære er rigtig god så kan man regulere varmen i bunden af kassen hvor de holder til.
Varme kan mange gaange være en af de bedste måder at få fugle til at overleve dårligdom.
når de får tilført varme, kan de bruge deres egne resurser til at bekæmpe det der har angrebet dem, i stedet for at skulle holde varmen også.

Jeg har en flammingo kasse med lampe og pære over, sådan starter jeg de små vagtelkyllinger, jeg begynder med en 40W og går så ned til 25W, jeg har købt en billig digital thermometer med føler så kan jeg følge lidt med og sænke temp. gradvis.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #29 Dato: 30 ſeptember , 2010, 19:12 »
ydrk - det blev aldrig helt godt med de små idag  :-\

de har stort set ikke spist, og næsten heller ikke drukket. Alle hjælperemedier var jo så også herhjemme, så jeg kunne ikke lige give dem en halv time med hårtørrer (selvom den er indkøbt 100% med dem for tanke). Argh suk....

Nå men jeg transporterede dem hjem i en papkasse foret med et meget blødt håndklæde, der forinden var varmet op i mikroovnen. Jeg var bange for at tabe dem fra under trøjen mens jeg hentede børn i institutioner. Der har bare været SÅ stille hele dagen  :'(

Hjemme hentede vi en ynglekasse ind - sådan en kasse på 50x50x60 cm. med træ på alle sider pånær forsiden, hvor der er trådnet. Bunden blev foret med stofble og halm og der blev monteret en af de dér fandensivoldske spotsengelamper, der bare bliver megagigantisk-sindssygt varme næsten før de overhovedet er tændt. Små pipperlasere ind i en redelignende fordybning i herligheden lige under pæren. De ville stadig ikke spise.

Afsted til gymnastik og hjem igen, hvor jeg bliver mødt af glad trutten så snart jeg siger noget. Min mand fortæller, at de er blevet VILDT livlige og har flyttet rundt og truttet og kaldt på mad, men han var ikke lige skarp nok til at give dem det.

Nu har de spist - ikke så meget som igår, men mere end hele dagen til sammen og de trutter livligt og hopper rundt i halmen og pudser fjer.

Jeg har forsøgt med et billede af Snehvide og Tornerose, som min 4-årige prinsessefikserede datter har døbt dem, se godt efter, så kan du se dem begge  :)

Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.