Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ny bruger af rugemaskine  (Læst 5134 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dunlet

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Ny bruger af rugemaskine
« Dato: 04 April , 2021, 09:01 »
Hej

Jeg har for nylig investeret i en rugemaskine.
Jeg har købt denne:

https://america-thisted.dk/shop/77-rugemaskiner-fra-7-til-50-aeg/1352-rugemaskine-hhd-mini-12/

Der står at man skal fra dag 1-7 fylde bunden i midten op...

Mit spørgsmål er så - er det kun 1 gang man skal fylde det op? Eller burde jeg dagligt sørge for at det er fyldt med vand i midten ?

Jeg vil jo nødig åbne maskinen for meget .

Jeg har ikke et hygrometer og kan derfor ikke selv måle luftfugtigheden.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Ny bruger af rugemaskine
« Svar #1 Dato: 04 April , 2021, 09:42 »
Jeg tror du skal se efter at karret er fyldt op dagligt. Kan måske ses udefra, så du ikke åbner unødig. Tror dog ikke det giver problemer at maskinen åbnes den ene gang om dagen.  :)
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Dunlet

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Ny bruger af rugemaskine
« Svar #2 Dato: 04 April , 2021, 12:08 »
Jeg tror du skal se efter at karret er fyldt op dagligt. Kan måske ses udefra, så du ikke åbner unødig. Tror dog ikke det giver problemer at maskinen åbnes den ene gang om dagen.  :)

Tak det vil jeg så gøre...
nej jeg kan desværre ikke se udefra om det trænger til vand så det kræver at jeg åbner den for at kigge 🤨

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Ny bruger af rugemaskine
« Svar #3 Dato: 04 April , 2021, 17:10 »
jeg har fået at vide, at det først er til sidst - 2 til 3 dage før klækning - at man skal sørge for vand. Står det ikke i instruktionen til maskinen ??

Offline Finn Storgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Ny bruger af rugemaskine
« Svar #4 Dato: 04 April , 2021, 17:28 »
Der står i den vejledning du har liket til at det midterste kammer skal være fyldt med vand fra dag 1 til 7 og de tre middetste skal være fyldt med vand fra dag 8 til dag 14 og fra dag 15 til dag 21 skal alle fem kamre være fyldte.
2.15 Sølv Sort/randet Wyandotte

Offline Dunlet

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Ny bruger af rugemaskine
« Svar #5 Dato: 04 April , 2021, 17:58 »
Der står i den vejledning du har liket til at det midterste kammer skal være fyldt med vand fra dag 1 til 7 og de tre middetste skal være fyldt med vand fra dag 8 til dag 14 og fra dag 15 til dag 21 skal alle fem kamre være fyldte.

Ja det er jeg klar over jeg har læst hele vejledningen :-)
Men der står ikke at man skal genfylde det midterste hul konstant .
Så jeg forstod det lidt som at jeg bare på dag 1 skal opfylde hullet. Og så dag 7 skal jeg igen opfylde dog flere af hullerne... så det er fortolkningen af det jeg var i tvivl om.

Men det vil sige jeg hele tiden skal sørge for at det er opfyldt med vand ?

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Ny bruger af rugemaskine
« Svar #6 Dato: 05 April , 2021, 11:18 »
Det er sådan jeg vil fortolke det der står. Jeg var også inde for at læse brugsanvisningen før mit svar tidligere,  ;)
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Ny bruger af rugemaskine
« Svar #7 Dato: 05 April , 2021, 11:50 »
Jeg har ikke læst brugsanvisningen, men du skal ikke være så bange for at åbne en gang om dagen for at kigge efter. En høne forlader også reden en gang om dagen for at lette sig.

Offline Dunlet

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Ny bruger af rugemaskine
« Svar #8 Dato: 05 April , 2021, 11:59 »
Det er sådan jeg vil fortolke det der står. Jeg var også inde for at læse brugsanvisningen før mit svar tidligere,  ;)

Tak for hjælpen :-)

Offline AnetteReinholdt

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Ny bruger af rugemaskine
« Svar #9 Dato: 26 Juni , 2021, 14:44 »
Jeg har samme maskine og har valgt at tørruge.

Har du haft succes med at få udruget kyllinger i din maskine?