Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hurtig skruk  (Læst 6640 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Hurtig skruk
« Dato: 28 Maj , 2008, 20:49 »
Er det rigtigt at man kan gøre en høne skruk rigtig hurtigt ved at lukke den inde i en papkasse med mad og vand?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Hurtig skruk
« Svar #1 Dato: 28 Maj , 2008, 21:34 »
Min erfaring siger mig, at det er bedre at lade hønen blive i sit miljø, gerne med hane, og så lægge 10 gummiæg i reden. Det syn plejer at vække moderfølelsen i de høns, der har evnerne. Har du klippet græs, og det er blevet dejligt tørt, blødt hø, er det perfekt som foring i reden.
« Senest Redigeret: 28 Maj , 2008, 21:36 Fra Lone Aasted »
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hurtig skruk
« Svar #2 Dato: 28 Maj , 2008, 21:36 »
Ja men kan det lade sig gøre?  Nogen der har erfaring med det?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Hurtig skruk
« Svar #3 Dato: 28 Maj , 2008, 21:45 »
Jeg synes ikke det lyder dyrevenligt. Hønen skal vel også mene at der er mening i at sætte kyllinger i verden.... Jeg tror det er synet af en rede fuld af æg, der gør det. Handler det bare om at ruge og ruge, kan man jo købe en rugemaskine.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hurtig skruk
« Svar #4 Dato: 28 Maj , 2008, 21:49 »
Det er også bare noget jeg har fået fortalt der skulle virke. Så ville lige høre om det virkelig var rigtigt. Jeg har skam en rugemaskine der virker ganske fint  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Hurtig skruk
« Svar #5 Dato: 28 Maj , 2008, 22:23 »
Det er også bare noget jeg har fået fortalt der skulle virke.
Jeg holder lidt med Jette - det er underordnet om det virker...
Nogle snydeæg i en rugekasse eller et hjørne, de ofte får øje på, plejer at vække rigeligt med skruklyster her hos mig... Det er straks meget værre at få børn ud af anstrengelserne  ::)

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hurtig skruk
« Svar #6 Dato: 28 Maj , 2008, 23:09 »
Det er også bare noget jeg har fået fortalt der skulle virke.
Jeg holder lidt med Jette - det er underordnet om det virker...
Nogle snydeæg i en rugekasse eller et hjørne, de ofte får øje på, plejer at vække rigeligt med skruklyster her hos mig... Det er straks meget værre at få børn ud af anstrengelserne  ::)


Det var bare ren nysgerrighed.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Hurtig skruk
« Svar #7 Dato: 28 Maj , 2008, 23:10 »
Jeg ved godt der er gamle opdrættere der påstår det virker at sætte hønen i en mørk kasse. Jeg har aldrig prøvet det af, synes det er dyrplageri. Det jeg har gjort med held er at sætte et stykke sækkelærred foran redehullet. Klippet det i strimler og lagt godt med snydeæg i reden. Det virker...

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hurtig skruk
« Svar #8 Dato: 28 Maj , 2008, 23:20 »
Jeg har også erfaret, på ganske kort tid, at en rede, der ligger en del i mørke, foret med hø, og så en 5-8 snydeæg sætter gang i skrukkeriet inden der er gået ret mange dage, hos en af hønsene.
Havde her sidst 3 skrukker på en gang, den ene ville hele tiden tage en af de andres reder, men det var fordi deres var lidt mørkere end den hun havde, da jeg ændrede det, blev den accepteret med det samme.
Da jeg kun havde en redekasse lavet, brugte jeg 2 papkasser, som jeg skar hul i, de virkede fortrinligt, og er lige til at smide ud bagefter.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Hurtig skruk
« Svar #9 Dato: 29 Maj , 2008, 09:52 »
Jeg har også erfaret, på ganske kort tid, at en rede, der ligger en del i mørke, foret med hø, og så en 5-8 snydeæg sætter gang i skrukkeriet inden der er gået ret mange dage, hos en af hønsene.


Nu har du jo også silker, Børge.

@Lisbeth  Jeg ved godt du ikke kunne finde på det, jeg bebrejdede bare de "gamle" som kunne finde på det. Mit murstenshønsehus, som vel er 30 år gammelt har også, i en af rugekasserne, sådan en lille tap til at lukke hønen inde med en plade. Jeg nærmest gyser når jeg ser den.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Hurtig skruk
« Svar #10 Dato: 29 Maj , 2008, 11:08 »
Jeg har lige fået en skruk høne ved at lægge kogte æg i en af rederne. Det er ikke specielt mørkt der og jeg har kun foret med spåner, men på ca 1½ uge blev hun skruk, men nu er det jo også dværgwyandotter jeg har!!
 
Det var vidst den af mine høner der lægger æg, for siden hun har lagt sig for fire dag siden, er der ikke blevet lagt nogle æg...Så når jeg forhåbentligt får kyllinger får hun lov til at leve videre og de andre to høner bliver skiftet ud!!!
Venlig hilsen
Liv

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hurtig skruk
« Svar #11 Dato: 29 Maj , 2008, 11:48 »
Min mening er også at det er synd for hønen. Jeg ville bare høre om det virkelig kunne lade sig gøre, for jeg tror ikke rigtig på det. Det lyder da mere som om dyret vil dø af skræk end blive skruk.  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth