Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor lægger mine høns æg ude?  (Læst 9985 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jette møhl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
    • Stald Møhl
Hvorfor lægger mine høns æg ude?
« Dato: 21 Maj , 2008, 22:23 »
Hej alle

Vi har en flok dejlige høns og en hane. Vi bor på landet og hønsene går derfor ude det meste af dagen, på hele vores grund. Jeg kan hver dag samle 6-7 æg, og resten kan jeg være heldig at finde rundt omkring på gården. Det irriterer mig at de ikke går i redekasserne og lægger æggene, hvad gør vi?
Vi har haft hønsene siden marts måned, og de stortrives og er fornøjelige at se på. Men jeg ville da gerne kunne samle æggene ind fra dem alle hver dag.

Venlig hilsen
Jette Møhl
Kig forbi vores hjemmeside...

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Hvorfor lægger mine høns æg ude?
« Svar #1 Dato: 21 Maj , 2008, 22:28 »
Nu ved jeg ikke om det er en rugende race du har, Men mit gæt er at de følger deres natur . De gemmer æggene et sted for både dig og ræven for når reden er fuld at blive skruk og udruge et kuld kyllinger.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline jette møhl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
    • Stald Møhl
Sv: Hvorfor lægger mine høns æg ude?
« Svar #2 Dato: 21 Maj , 2008, 22:31 »
Hej Egon

Jeg har 6 Sussex og 6 Isa Brown
Hvordan skal jeg vende dem af med det??
Kig forbi vores hjemmeside...

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hvorfor lægger mine høns æg ude?
« Svar #3 Dato: 21 Maj , 2008, 22:40 »
Når de først er begyndt på det kan det være svært at få dem til at holde op igen.
Men et par råd kune se således ud:

-Hav altid et par kunstige æg i redekasserne.
-Sørg for at der er rigeligt med rede materiale i form af hø, halm eller andet. Forsvindings reder, uden rede materiale, kan mange høns ikke lide.
-Høns kan bedst lide at være gemt lidt af vejen når de lægger deres æg så de fortrækker at reden også har "tag" på og altså ikke bare er en åben opvaske balje.
Ud over dette ville jeg lade dem blive inde i hønsegården en uges tid eller to så de igen lærer hvor de skal lægge deres æg.

Hvis de fortsætter med "unoderne" så kan man vente med at lukke dem ud indtil middags tid eller når man kommer hjem fra arbejde da hovedparten af æggene bliver lagt om formiddagen.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline jette møhl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
    • Stald Møhl
Sv: Hvorfor lægger mine høns æg ude?
« Svar #4 Dato: 21 Maj , 2008, 22:42 »
Hej Danny

Tak for rådene. Jeg tror måske det er det at jeg har åbne redekasser, og måske for meget lys. Jeg vil prøve at lave om på det, og holde dem inde et par dage, selv om det er lidt synd i dette fine forårsvejr.

Venlig hilsen
Jette Møhl
Kig forbi vores hjemmeside...

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvorfor lægger mine høns æg ude?
« Svar #5 Dato: 22 Maj , 2008, 09:29 »
Jeg har ikke haft held med forsvindings reder, men derimod kassr, og et gammelt kattehus, en skuffe, jeg har eller 2x3 forsvindings reder men de er ubrugte, og jeg har købt til stor race. ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hvorfor lægger mine høns æg ude?
« Svar #6 Dato: 22 Maj , 2008, 09:39 »
Redekasser er normalt lidt aflange i det.

Jeg har lavet mine en anelse længere, end man ser normalt, og så sat dem på tværs op af hegnet i hønsehuset, og på halvdelen af den lange side, som så vender ind mod hønsehuset er der lukket af med en plade, det gør, at reden bliver forholdsvis mørk, den er selvfølgelig lukket på alle de andre sider, og med låg på.
Det betyder, at når hønen går i kassen i det inderste, så ligger hun stort set i mørke, og det kan de godt lide, så alle mine æg bliver lagt i kasse, og hvis man bare sørger for at skifte halm/hø ret ofte i kassen, så er æggene altid rene.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvorfor lægger mine høns æg ude?
« Svar #7 Dato: 22 Maj , 2008, 16:22 »
Du kan også prøve at lave et par reder med noget andet materiale. Mine høns er vilde med reder fyldt med savsmuld. Andre bruger halm, hø, græs osv. Så hyggelige reder i mørke. Rens dem ofte, så de er fine.

Mine har det sidste 1 år kun to gange lagt æg ude og det var fordi jeg efter en ordning af hus havde glemt at åbne igen. Så lå dagens høst lige uden for døren. Her er rederne ikke specielt mørke, men til gengæld putteklare  :D
Hilsen Susanne

Offline jette møhl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
    • Stald Møhl
Sv: Hvorfor lægger mine høns æg ude?
« Svar #8 Dato: 22 Maj , 2008, 21:37 »
Hej Alle!

Jeg er rigtig glad for alle de fine råd. Vi arbejder på at lave bedre og mørkere redekasser. Men i dag har de 12 høner lagt 9 æg indenfor. Det er da fremgang, så måske vender det. Jeg skifter redemateriale en gang om ugen, er det for sjældent?

Jette
Kig forbi vores hjemmeside...

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hvorfor lægger mine høns æg ude?
« Svar #9 Dato: 23 Maj , 2008, 00:11 »
Det tror jeg ikke er for sjældent, jeg skifter materialet ud, når jeg kan se der begynder at komme noget møj i bunden af reden, og der kan godt gå mindst 14 dage, før dette sker, kommer også an på vejret, og hvor mange høns der benytter reden, jeg har kun 3 der benytter den lige nu.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.