Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Landrace og sussex sammen?  (Læst 3645 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Alrunemor

  • Gæst
Landrace og sussex sammen?
« Dato: 21 Maj , 2008, 16:18 »
Hej,

Jeg har en lille hobbybesætning på 10 høns og 1 hane af landrace...
Jeg kunne godt tænke mig nogle brune (røde) sussex, så nu overvejer jeg at købe ca. 4 høner samt en hane af denne race.
I denne forbindelse skal min landrace hane så ud...

Er der nogen der har erfaringer med dette?

Mange hilsener
Maria

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Landrace og sussex sammen?
« Svar #1 Dato: 21 Maj , 2008, 16:35 »
Jeg tror fint hønsene kan gå sammen . Men altså KUN en hane!
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Landrace og sussex sammen?
« Svar #2 Dato: 21 Maj , 2008, 17:04 »
hej
jeg 4 landhaner gående sammen når de ikke er i avl og de er ikke brødre og ikke vokset op sammen uden problemer så det er nok op til avleren og den el de racer der skal gå sammen mhv jesper
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Landrace og sussex sammen?
« Svar #3 Dato: 21 Maj , 2008, 20:32 »
Hej! Har du meget god plads i din hønsegård Jesper? Det med flere voksne haner sammen undrer mig lidt, for de få gange jeg har prøvet  er de røget direkte i totterne på hinanden. Især når der også var høns i nærheden!
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Landrace og sussex sammen?
« Svar #4 Dato: 21 Maj , 2008, 20:51 »
Der er flere opdrættere der lukker hanerne sammen uden for "avls-sæsonen". Det er nok en fordel at der ikke er nogen høner som hanerne skal imponere og evt. slås om.
Jeg har i mange år haft flere haner i samme hønsegård. Selv om de har kunne enes i lange tider kan det dog pludselig gå galt alligevel.
Hvis man har "mange" haner (flere end 3-4 stk.) gående sammen, selv med høns, går det ofte bedre. Ikke at jeg vil opfordre folk til at have 10 haner og så tro at alt nok skal gå...
Men jeg har selv et par gange prøvet at mine hanekyllinger nærmest er blevet fuldvoksne inden de er blevet slagtet. I disse tilfælde har den "gamle" hane/førehanen helt opgivet at sætte de unge på plads da det jo nok er en evig kamp. Så der har ikke været hane problemer... Men stakkels høner. De har ikke haft det nemt i de perioder.
Som en lille sidebemærkning så vil jeg nu ikke lade dem gå så længe igen, af flere årsager.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Landrace og sussex sammen?
« Svar #5 Dato: 21 Maj , 2008, 21:08 »
jeg har kun mine haner og høner opdelt når de er i stammer dvs 1 hane og 2-3 høner resten af året går de sammen ´på ca 25kvardratmeter og fri i haven når jeg er hjemme
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Martin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Landrace og sussex sammen?
« Svar #6 Dato: 31 Maj , 2008, 07:11 »
Jeg har 4 haner sammen.
Tre landhaner og en en silkehane. Landhøns og silkehøns er som to forskellige arter og de tager overhoved ikke notits af hinanden. De har i øvrigt også forskellig aktivitetsperiode men det er en anden historie.

Den ene landhane har en flok alm landhøns som han går ud med hver dag. Den anden hane har tre sorte landhøns - når han går ud om dagen går han over i den modsatte ende af haven, og den tredie hane er en ekstra, der holder sig i udkanten af flokken og som mest fører generene videre ved målretede voldtægter, hvis han kan komme af sted med det. Overordnet set fungerer det hele godt.

Martin