Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Info om store kyllinger ønskes  (Læst 11565 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: Info om store kyllinger ønskes
« Svar #15 Dato: 14 Maj , 2008, 21:04 »
Hvordan går det med dem?
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Info om store kyllinger ønskes
« Svar #16 Dato: 14 Maj , 2008, 22:25 »
Tak fordi du spørger, Janni, når jeg ikke har skrevet, var det for ikke at virke for anmassende med mine høns  ;)
Det går rimeligt vil jeg sige, de to nye følger med de andre ud nu og er semi-integrerede i gruppen. Når de går og spiser, er de mellem de andre, men når de ligger og hviler sig, ligger de ca 50 cm fra resten. Den sidst ankomne høne er lidt mindre end de andre, og hun er meget underdanig overfor de andre, men har knyttet sig meget til den anden nye. Det virker som om hanen og den vigtigste høne passer lidt på dem, det ser ud som om de henter dem, hvis de ikke lige kommer med de andre i første omgang (det gjorde de absolut ikke i begyndelsen).
Hanen galede for første gang i mandags, 8 gange i træk da jeg havde lukket dem ud, men jeg har ikke hørt mere til ham, og nu gokker de alle i stedet for at pippe. Hanen gjorde også kur til en af de nye høns tirsdag morgen (undrer mig, for jeg mener at have læst at det er de højst rangerende høns, der er mest attraktive), men hun er åbenbart ikke så langt med sine hormoner endnu, det virkede som om hun ikke havde en anelse om, hvad han var ude på, jeg har ikke set ham gøre det overfor andre endnu, men selvom jeg bruger megen tid på at se på dem, er jeg der jo ikke hele tiden   :)
Jeg håber de får nok at spise, for nu spiser de næsten ingen kraftfoder mere, men de får vel dækket deres behov af de håndfulde korn-majs-havregryn jeg giver dem om morgenen og en gang ind i mellem, og så alt det de finder i haven, de er uden for hønsegården når jeg er hjemme, og jeg arbejder som sagt kun nogle få timer. Men de ser ud til at stortrives: blanke skinnende fjer, fine klatter og mange af dem, og de pludrer når jeg kommer hen til dem.
Jeg er glad for at det meste ser ud til at gå rigtig fint, for der var nogle gange i sidste uge, hvor jeg havde den der knugende fornemmelse i maven, og var bange for at jeg ikke havde gjort det godt nok for de små.

Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Info om store kyllinger ønskes
« Svar #17 Dato: 15 Maj , 2008, 10:29 »
Marianne du er en rigtig hønemor! ;)

Sikke en kærlighed du har til dine dyr, det er bare så dejligt at læse.

Et stort tillykke til dine høns fordi de har fået dig!!  <.

Nu er tiden kommet hvor du skal slappe af og nyde dine dyr. En hakkeorden vil der altid være, men giv tid giv tid - snart ligger de i en stor klump sammen i solen.

At de ikke gider kraftfoderet, er fordi du giver dem så meget andet de meget bedre kan li'!

Held og lykke til jer alle ;D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Info om store kyllinger ønskes
« Svar #18 Dato: 16 Maj , 2008, 07:37 »
Du har ret Lotte, jeg er en hønemor, nogen siger også en løvemor. Nu hvor børnene er voksne, er det mine dyr "det går ud over". Både de vilde og dem jer selv har, for ca. 8 år siden var vi på Kreta, den første dag var der en halvstor killing, der "adopterede" mig, hotelværten fortalte, at det var en til-løber som han da helst var fri for, så selvfølgelig satte jeg himmel og jord i bevægelse for at skaffe papirer, tilladelser osv. for at tage en halvvild skræmt kat med til Danmark (min Siam-pige derhjemme var IKKE begejstret i først omgang, men nu har de det rigtig godt sammen), og jeg har en fantastisk kat i dag, der nok er lidt reserveret over for fremmede, men som ved 110% sikkert, at han (ikke helt teknisk længere, men vi kalder ham hankat for ikke at såre hans følelser) kan stole på sine mennesker. Det har været fantastisk at se ham udvikle sig gennem årene! Selv nu sker der stadig en udvikling med ham i forhold til tillid og mennesker.
Vi fodrer naturligvis også diverse vilde fugle i haven hele året rundt, og belønnes med et utal af arter.
Med hønsene er det det samme, mine dyr SKAL trives, på en måde kan man sige, at det også er en slags egoisme: hvis ikke dyrene har det godt, har jeg det heller ikke godt, til gengæld er det en kilde til evig glæde at betragte nogle dyr, der tripper rundt og gør deres ting, skraber, pikker, skraber, pikker, tripper lidt videre, finder noget godt og kalder på de andre, ligger tilsyneladende meget syge på siden med ben og vinger strittende på underlig vis, men nej, det er bare en høne, der nyder solen: Det er også sjovt at se at høns har så mange forskellige personligheder, og at se hvordan de alle er klar over at fællesskabet er vigtigt for dem. Mine naboer synes vist jeg er lidt småskør, for de ser mig ofte siddende/stående i nærheden af mine høns, men det skal nok opleves, for at man kan forstå hvor sjovt det er at kikke på høns.
Nå, nu må jeg vist hellere stoppe, inden alle løber skrigende bort  8)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Info om store kyllinger ønskes
« Svar #19 Dato: 16 Maj , 2008, 08:33 »
Jeg er enig i at dyrene skal have det godt. Hvis ikke, sover jeg meget dårligt om natten, da jeg ligger og tænker på hvad jeg kan gøre for dem. Har da også et par gange, rendt over til dem midt om natten i bar røv og måneskin for at se om de havde det godt  ;D især efter jeg fandt en død høne en morgen.
Venlig Hilsen
Lisbeth

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Info om store kyllinger ønskes
« Svar #20 Dato: 16 Maj , 2008, 15:19 »
Ihh, hvor er det hyggeligt at følge med i livet på den store matrikel...
Ikke så godt med hunden, men resten lyder herligt.
Jeg synes altså også, jeg kan genkalde mig nogle fodervaner, der meget ligner dine fra dengang, jeg selv fik høns... Og jeg må med skam melde, at jeg i mange slagteomgange opdagede, at mine haner var fede, federe og fedest. Samtidig fik jeg færre og færre æg. Slog mig til tåls med, at de såmænd nok var gamle - men sidste år, da de unge HELLER ikke kom i gang med at lægge æg, måtte jeg sande, at 'fede høns lægger ingen æg!' er så sandt, som det er skrevet. Siden er morgenmaden strøget - frokosten er indskrænket til hønsekorn med en sjat solsikker, og næsten al ekstramad er væk. (Ja, de får stadig lidt aftensmad og stadig fri adgang til piller, rolig nu, alt med måde...  ;D)
Nej, hvor var det synd for de små pus - de må jo sulte helt vildt  ::) - til gengæld lægger alle æg - også dem, jeg troede var for gamle til det pjat.
Meeen - alt det finder du jo ud af hen ad vejen.   ;D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Info om store kyllinger ønskes
« Svar #21 Dato: 16 Maj , 2008, 15:29 »
Var det en ræv eller hvad, Lisbeth. Jeg kan sagtens sætte mig ind i hvordan du havde det, for jeg blev altså også rigtig ked at det dengang jeg fandt min lille høne bidt ihjel af naboens hund, desuden er man mere urolig bagefter. Jeg vurderer dog at et liv som fritgående havehøns, med de risici det indebærer er et bedre liv end et liv i en hønsegård selvom de får nok så god en pasning. I givet fald skulle min hønsegård også laves radikalt større, den er bygget med henblik på at de kan være beskyttede der, mens jeg er på arbejdet, men slet, slet ikke god nok til eneste udeordning.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Info om store kyllinger ønskes
« Svar #22 Dato: 16 Maj , 2008, 15:43 »
Det giver jo stof til eftertanke, Helle. De får en håndfuld (jeg har ret små hænder) hvede, en håndfuld knækkede majs og en sjat hampefrø hver morgen; de morgener, jeg skal afsted plukker jeg også en masse grønt (græs, vild kørvel, skvalderkål osv) og sommetider river jeg en gulerod eller to. De får desuden hvad jeg nu har fra køkkenet, lidt tomat, midterskiven fra en mango, nogle vindruer og den slags. Er der et halvt rundstykke til overs eller en endeskive rugbrød, er det også meget velkomment. Blødfoder kan de ikke finde ud af, men måske har jeg fået lavet det for smattet. Jeg har tænkt mig at forsøge med hønseguf, som er omtalt her i forum, i det hele taget forsøger jeg at give dem så mange smags/synsindtryk som muligt, mens de er unge, for jeg vil ikke have kræsne høns. Nummer et er nu at få lov at gå og rode i skovbunden eller i alle de visne blade vi har liggende i kanten af græsplænen eller under vores rododendroner, de kan bruge timevis på det. Om aftenen får de igen en håndfuld af enten hvede eller majs. Måske skulle jeg købe noget havre i stedet? Hvis jeg kan gøre noget bedre, hører jeg gerne fra andre  :D
Jeg har læst at fede høns = ingen eller få æg, og en del af planen, var jo æg...jeg er ikke helt sikker på at jeg kan spise dem, dem jeg havde sidste år, endte på naboens bord  :-[
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Info om store kyllinger ønskes
« Svar #23 Dato: 16 Maj , 2008, 17:07 »
Var det en ræv eller hvad, Lisbeth. Jeg kan sagtens sætte mig ind i hvordan du havde det, for jeg blev altså også rigtig ked at det dengang jeg fandt min lille høne bidt ihjel af naboens hund, desuden er man mere urolig bagefter. Jeg vurderer dog at et liv som fritgående havehøns, med de risici det indebærer er et bedre liv end et liv i en hønsegård selvom de får nok så god en pasning. I givet fald skulle min hønsegård også laves radikalt større, den er bygget med henblik på at de kan være beskyttede der, mens jeg er på arbejdet, men slet, slet ikke god nok til eneste udeordning.

Nej det var ikke en ræv. Den lå under pinden helt stendød og stiv i alle ledder. Først troede jeg den var faldet ned i søvne og havde slået hovedet mod skidebrædtet og så død af det. Men da jeg spurgte dyrlægen grinede han næsten af mig, for det kan altså ikke lade sig gøre ;D Men så er der jo godt der er et forum der kunne fortælle mig at sådan noget sker bare engang imellem. Men svært at affinde sig med en død høne uden at få en forklaring på hvorfor.
Men hold da op jeg rendte over til hønsehuset mange gange den dag :D
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Info om store kyllinger ønskes
« Svar #24 Dato: 24 Maj , 2008, 15:10 »
Så er her lige en update fra mit lille hønsehold. Mine to nye er fuldt integrerede i flokken, forleden, da en af de gamle var urimelig overfor en af de nye og blev ved med at forfølge hende (selvom de var ude, og havde al den plads de kunne ønske) trådte hanen i aktion, han hakkede lige den aggresive høne i hovedet, og så var der fred. Han er også begyndt at gale, ikke særlig højt, jeg skal være heldig for at høre det, og det er helt fint hvis volumen bliver der, for vi har jo naboer, der ganske vist er spurgt, men man kan jo aldrig vide, hvor sensible de er.
Jeg er rigtig stolt af min lille hane, selvom han er så ung, tror jeg han har alle de kvaliteter en hane skal have.
Mine to nye har nu næsten lige så orange-gule ben som resten, jeg går ud fra at det er alt det gode de finder i haven, der giver farven. Det bliver spændende at se, når æggene kommer, de får sikkert også de flotte orange-gule blommer. Det er vel grøntfoderet, der giver farven?
I formiddag sad vi, min husbond og jeg, på bænken i haven og iagttog hvordan hele banden ryddede plænen for gåsebiller, som åbenbart er en stor delikatesse for høns. Jeg skal lige love for de gik til den, tog dem både i luften og på græsset.
Hønseguf er stadig det helt store hit, selvom jeg må indrømme at de fandt gåsebillerne mere interessante i dag  :D
Så idel lykke på matriklen lyder det med et glad og tilfreds suk  <C
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Info om store kyllinger ønskes
« Svar #25 Dato: 24 Maj , 2008, 17:51 »
Marianne
Skøn læsning, dejligt at der er fred i hytten igen.
Et lille fif for det gode naboskab  <G når du har æg ,så gå en lille smut til nærmeste nabo og giv en bakke med 6 æg i og sig at du ikke håber at din hane forstyrer men at han er med til at styre damerne, derfor de gode æg. Det plejer at give forståelse  <: <: <: <: <:
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Info om store kyllinger ønskes
« Svar #26 Dato: 25 Maj , 2008, 13:35 »
Tak for godt råd, Linda, jeg havde nu også forestillet mig lidt i den retning....bestikkelse er altid godt <:
Der går nok nogle uger endnu inden de første fantastiske æg kommer.
Mine høns er helt kulrede i dag. I går fik de smag for gåsebillerne, som sværmede lige over græsplænen, og de spiste i hundredevis. I dag spæner de rundt på alle græsplænerne efter alle insekter, men der er jo stort set ingen gåsebiller mere - jeg tror næsten de bruger mere energi ind de får ind :)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk