Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp....hvad skal jeg bruge?  (Læst 7352 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
hjælp....hvad skal jeg bruge?
« Dato: 16 Marts , 2008, 20:24 »
Hej derude...
som ny (kommende) hønsemor har jeg brug for jeres hjælp... ???
hvad skal jeg bruge så hønsene har et godt, lækkert liv i deres nye hønsehus??

Det skal siges, at weekenden er gået med (til min stakkels kærestes forskrækkelse) at bygge hønsehus og -gård  ;) - så vi har nu et dejligt hønsehus med siddepinde, redekasser, hylde under siddepind etc....og en hønsegård, hvor der lige mangler det sidste trådnet....men ellers er med gangbro  :) de bliver så glade, de små høns, der får lov at flytte ind hos os  :D

Men hvad ellers???
hønsepiller eller korn?
skaller og/eller grit (og hvor finder man grit)
hvor stort vandtrug (3-4 høns)
hvor stor fodersilo?
Halm eller spåner i huset? eller sand?
sand til sandbad i hønsegården?
og hvad ellers????

(jeg skal selvfølgelig nok hænge billeder op af hønsene, når jeg får fat i nogle, så de har noget fint at kigge på  ;D

Er der noget jeg har fuldstændig overset?

Hjæææææææælp mig gerne nu!
Mange soon-to-be-hønsemor, Kristine
Hønemor til hanen Hansen, Magdalene, Mathilde og fru Løvetand - og så til Lillemis

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: hjælp....hvad skal jeg bruge?
« Svar #1 Dato: 16 Marts , 2008, 20:35 »
Hej. Jeg kan da prøve at komme med et bud!
 Jeg bruger snittet halm til strøelse ved mine høns. De SKAL have skaller. ooooooog adgang til  sand ikkke fro fint, så der er noget til deres kråse at male foder med. Jeg bruger fuldfoder, som indeholder alt det de har behov for. Ellers skal de have tilskudsfoder og korn.
Til drikevand bruger jeg en 3 liters automat fra "America" firma der handler med alt til fjerkræ.  :) Og så adgang til frisk grønt.  Mine høns er meget glade for de tidlige mælkebøtter lige nu.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline valborghøj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
  • og NEJ, det er ikke mig på billedet :-)
Sv: hjælp....hvad skal jeg bruge?
« Svar #2 Dato: 16 Marts , 2008, 20:45 »
Hej Kristine,
Vores høns elsker en kornblanding med majs og forskellige korn (Hønsekorn hedder det vi køber). De spiser ikke så meget af pillerne, så jeg "tvinger" dem til at spise det ved at fratage dem kornblandingen et par dage  ;D
Grit købes i alle dyrehandlere eller der hvor du køber hønsefoder (bruges også til undulater m.v.)
Vandtrug kan vel egentlig aldrig blive for stort! De skal jo have rent vand OG rent vandtrug hver dag, så en hvor der kan være et par liter i, skulle være rigeligt til 3-4 høns.
Sand i hønsehuset er klart at foretrække. Det er dejligt nemt at gøre rent i sand + det er nemt at se hvis der er fugt i huset.
Jeg køber altid "ovntørret Kvartssand" i byggemarkedet, der koster 25 kg 35 kr... 25 kg "fuglesand" koster i dyrehandleren omkring: 125 kr. Så blander jeg selv skaller i kvartssandet og det virker absolut lige så godt :)

Rigtig god fornøjelse
Venligst
Familien på Valborghøj
0,1 kone, 2,1 børn, 1,3 Dværg Orpington, 1,6 moskusænder, 1,2 Dværghængebugsvin, 1,1 Hunde, 2,0 Katte

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: hjælp....hvad skal jeg bruge?
« Svar #3 Dato: 16 Marts , 2008, 23:26 »
Vandautomaten må gerne være stor.
Jeg bruger denne model fra America: Plastik Vander m/Ben - 8 liter
Jeg var så heldig at låne en sådan, inden jeg købte en, og den kan både stilles på ben, og hænges op. Det lyder af meget med 8 liter, men så behøver jeg også kun at hente vand 2 gange om ugen, resten af dagene kan man bare køre rund i det vand, der ligger i renden, og så hælde det ud, så kommer der jo rent vand ned igen. Og så hver 3 - 4 dag henter jeg så nyt og vasker beholderen. (Kan også fås i 4 liter, men der kommer sikkert hurtigt et par høns mere til, *gg)
Fyld din foderautomat med hjønsepiller, og lad være med at blande korn i, så piller hønsene bare alle pillerne ned, for at få fat i kornet, og køb endelig en, hvor der er en opdeling forneden, så hønsene ikke så nemt kan komme til at svinge med næbbet, for at rode i foderet, så bliver det losset ud over kanten.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: hjælp....hvad skal jeg bruge?
« Svar #4 Dato: 17 Marts , 2008, 10:20 »
Hej Kristine og velkommen til forum  :)

Hvilke høns skal i have? Og ja billeder efterhånden vil bringe lykke herinde  ;D

Allerførst vil jeg gerne lede din opmærksomhed mod venstre side af skærmen  :o Der er en masse artikler, og også nogle der omhandler dine mange spørgsmål lige nu.

Jeg fodrer pt. med kværnet hvede og majs. Dertil kommer jævnligt et blødfoder fyldt med hvidløg, vitaminer og ris eller bulgur + hvad der lige er til rest. Men jeg har også fodret med kraftfoder og æggepiller og hvad det ellers hedder. Men nu hvor hønsene render frit får de så rigeligt alt det de behøver af tilskud. Og så er det heller ikke vigtig for mig at presse dem til max. æggeydelse.

Nu hvor jeg har kyllinger er der foder fremme hele tiden. Men når der ikke er behov for buffet dagen lang, fodrer jeg så der bliver spist op på 10 min. Så får de morgen og et par timer før de går på pind. Det er for at give rotter og mus rødt lys.

Deres blødfoder og guf (brød osv.) får de midt på dagen, når jeg er hjemme til det.

Jeg henter en spand sand og skaller ved stranden. I hønsehuset har de savsmuld og i et hjørne smider jeg sand og grus ind. Så har de noget at lave. De spreder det selv. Resten af småstenene finder de rundt om i haven.
Hvis hønsene skal være meget i hønsegård, så ville jeg helt sikkert give dem skaller fra foderstoffen. Strøet ud i bundlaget, men også gerne i en skål for sig.

Vandtrug - jeg har selv en automatisk, fordi det kan lade sig gøre. Men ellers ville jeg vælge en 4-5 liters. Den er stor nok til at indeholde vand til 4 høns også hvis i kommer sent hjem en dag. Jeg vil ikke vælge en alt for stor en. Så hellere to. Når det fryser er det hurtigere at tø en lille op og hvorfor slæbe så mange liter rundt? Vi skal passe på ryggen  ;)

Jeg bruger spåner i hønsehuset og som du kan læse bliver der blandet grus og sand i. Det er jeg glad for. Vi har også brugt rent grus. Det var også fint. Og lettere at fjerne møg i hvis man er til den gruppe der svinger riven hver dag  ;D

Det er en god idé at lave en overdækket sandkasse i hønsegården. Evt. lave den to-delt. En del med sand og en med jord. Så kan hver høne selv finde sin favorit. Støvbad er det bedste middel mod utøj, så det bør ikke mangle. Kan du lave overdækningen så solen stadig kan ramme jorden, så er du en hønseengel  :D

 <F

Uha, det blev en hel roman. Som du kan læse er der uendeligt mange måde at gøre det på, prøv dig frem og find din måde. Det skal jo passe ind i din hverdag, så du har mest mulig glæde ved hønsehold  <L
Hilsen Susanne

Offline Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: hjælp....hvad skal jeg bruge?
« Svar #5 Dato: 17 Marts , 2008, 20:39 »
Tusind tak for alle jeres gode råd!! Jeg har klippet en hæl og hugget en tå - og er sikker på at mine nye isa brown får det superlækkert i hønseskuret <P

Smart stor vandbeholder....hellere slæbe 8 liter end flere gange  ;D - så den kommer på indkøbssedlen over nye ting, der bare må anskaffes!

Og i morgen må vi så snedkere en sandkasse - alt for de kære små: Mathilde, Magdalene og Madonna <K - jo jo, de er skam navngivet!
Hønemor til hanen Hansen, Magdalene, Mathilde og fru Løvetand - og så til Lillemis