Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: æggenes vægt  (Læst 14810 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: æggenes vægt
« Svar #30 Dato: 10 Februar , 2010, 23:43 »
Jeg bliver ved med de æggestørelser. I går lå der sammen med de andre æg, et på ikke mindre end 115 gram. Har det ikke gjordt avs at gjøre sådan et æg.

Hvis moskusænderne havde været begyndt deres æggelægning ville jeg havde troet nogle ville tage p.. på mig, og lagt sådan et i redekassen. Men det er de ikke!

Jeg har aldrig set så stort et hønseæg, men det kan måske forekomme indimellem?

Jeg er på udkig efter et bedre Fotokamera, men indtil da må vi nøjes med mine slørede billeder
Hilsen
Peter

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: æggenes vægt
« Svar #31 Dato: 12 Februar , 2010, 15:48 »
AAAAv :o /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: æggenes vægt
« Svar #32 Dato: 18 December , 2010, 11:28 »
Jeg havde lige tid til at skrive om vægten på mine Orpington æg, da jeg syntes vægtene skulle tilføjes denne udmærkede tråd med æg-vægte.
Det hold med unge Orpington høner fra maj, har nu lagt æg i nogle uger, og startede med en vægt på 45-50 gr. er nu efter en md. på 5o-55 gr. altså pænt i standard mindstevægtens nærhed.
I det næste hold, som er fra juni, går der kun en enkelt høne af Gul/sortsømmet, og det er hos mig netop denne farve der begynder først. Æggene efter denne høne vejede 52-56-63 gr. for de første 3´s vedkommende og den 4. æg i hendes karriere blev lagt idag, med en vægt på 75 gr. Men jeg kan også se i afstamnings-listerne, at netop hendes mor selv var en meget stor høne, som også leverede meget store æg. Arveligt - men det vidste vi jo godt.
Jeg syntes det lønner sig at bruge høns i avlen der er store og lægger store æg (såfremt øvrige ting jfr. standarden er i orden) for at få noget stort afkom. Men det har jeg skrevet om tidligere i anden tråd.
Andre med Orpington der har bemærket noget med forskellig start på æglægning hos de forskellige farver? Og hvad vejer jeres æg?

Offline Bodil Tover Karlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 231
Sv: æggenes vægt
« Svar #33 Dato: 18 December , 2010, 11:52 »
Rudy@

Hej  :) Jeg er ejer af gul-sort sømmet orper og én af dem er startet ud med et æg på 53 gram for ca ti dage siden og de sidste to æg har lagt på 57 gram. Så jeg går og følger nøje med, da jeg gerne vil have udruget nogle flere. Håber på at vægten på æggene bliver tunger... Rudy, ved du hvor meget de som standart skal veje ???
0.5. GUL orpington
1.2 RIR Rhode Island Red
1.2 Gråtavlet landhøns

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: æggenes vægt
« Svar #34 Dato: 18 December , 2010, 12:23 »
Bodil, dine Orpington æg er meget tæt på standardvægten. Den siger: mindstevægt 58 gr. / idealvægt 64 gr.
Jeg syntes det er fint store æg du får, i betragtning af de kun har lagt æg i ca. 1½ uge.

GKV

  • Gæst
Sv: æggenes vægt
« Svar #35 Dato: 18 December , 2010, 13:23 »
Standardvægten for Engelsk Araucanaæg er 49,6g til 56,7g

Jeg havde svært ved at finde nogen der var store nok til LU, det lykkedes dog. I mellemtiden er hønsene ved at være rimeligt igang og æggene er også blevet væsentligt større. Ligger nu i snit på 54g.


VH Gunni.

Offline Bodil Tover Karlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 231
Sv: æggenes vægt
« Svar #36 Dato: 19 December , 2010, 09:09 »
Rudy@

Tusind tak for svaret, det var dejligt at få at vide, så er der jo håb om at de når op på de 64 gram  ;)
0.5. GUL orpington
1.2 RIR Rhode Island Red
1.2 Gråtavlet landhøns

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: æggenes vægt
« Svar #37 Dato: 28 December , 2010, 10:50 »
Har ventet nu over et ½ år på at mine Orpingtoner fra juni skulle begynde at lægge æg. De har de seneste måneder haft adskillige timer med kunstig lys, men nej ingen æg. Det hold af maj som har bolig uden kunstig lys og med frost døgnet rundt har lagt æg siden november.  /o

Men det jeg jublede over, var at en blå Orpington så til gengæld kompencerede fra den sene start på æglægningen, ved at levere sit 1. æg i dag på hele 78 gr. Det syntes jeg jo i al beskedenhed var formidabel  ;D

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: æggenes vægt
« Svar #38 Dato: 28 December , 2010, 10:53 »
Flot, Rudy  /o ;D God høne! Sikke et dejligt stort blødkogt æg...

Mvh Marianne

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: æggenes vægt
« Svar #39 Dato: 28 December , 2010, 11:59 »
Mine orper fra maj lægger endnu ikke æg, men glæder mig over at vi nu går mod lysere tider /o
Jeg har to orper, der er fra sidste år. Den ene af dem (ved ikke hvilken) lægger meget store æg, næsten altid over 60 g. og gerne over 65 g. Et enkelt æg fra hende var i sommer oppe på 98 g. Så store æg har jeg ellers kun prøvet dengang jeg havde hybrider ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Bodil Tover Karlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 231
Sv: æggenes vægt
« Svar #40 Dato: 29 December , 2010, 11:03 »
Så er der en mere af mine gul-sort sømmet orper som er startet med at lægge æg ! Start-vægten var også 54 gram på dette æg. Den første høne´s æg ligger nu 59 gram, så det går den rigtige vej  /o :D
0.5. GUL orpington
1.2 RIR Rhode Island Red
1.2 Gråtavlet landhøns