Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: æggenes vægt  (Læst 14811 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: æggenes vægt
« Svar #15 Dato: 22 Januar , 2010, 08:38 »
Hehe..badevægte findes ozz i digetale  udgaver *gh*

Og ikk for at fornærme nogen ...men jeg tror det lidt af en udfordring at stå på tær på en bagevægt med fjerkræ i favnen ...for ikk at nævne problemet med at finde en vægt der kan veje nok kg *gg*

Det i hvert fald sårn vi vejer levende dyr her på matriklen *ss*
Med venlig hilsen Søs

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: æggenes vægt
« Svar #16 Dato: 22 Januar , 2010, 08:48 »
ha ha ha.....ja, du er inde på noget....jeg ser sjove billeder på min indre skærm... ;D
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: æggenes vægt
« Svar #17 Dato: 22 Januar , 2010, 09:10 »
Min badevægt er sådan en gammel en, som I sikkert kender fra lægeundersøgelserne i skolen... Stort skrummel, men jeg synes den er fin. Til gengæld går jeg af pædagogiske grunde (min selvtillid) aldrig op på sådan en tingest ;D. Måske kunne man få fat i sådan en som jordmødrene har. Så kunne man vikle hanerne ind i en stofble og veje løs. Fnis. Kan lige se det for mig. ::)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: æggenes vægt
« Svar #18 Dato: 22 Januar , 2010, 09:13 »
Vejer man ikk ozz smågrise og lign i sårn en ...det må da snildt ku´findes ...din argumentatiom for at undgå selv at betræde vægte kan jeg den dybeste forståelse for grundet egne erfaringer  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: æggenes vægt
« Svar #19 Dato: 22 Januar , 2010, 09:25 »
Hmm..hvis du har en rimelig nøjagtig badevægt så det jo bare at holde kræet mens du stiger på og så udregne vægtforskellen ?

Var det ikke æggene der skulle vejes ??? ??? ???

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: æggenes vægt
« Svar #20 Dato: 22 Januar , 2010, 09:38 »
Det er måske noget med at veje hønen inden ægget lægges, og så igen bagefter..
Når man så har fundet differencen, så ved man jo hvad ægget vejer....


Nå, bortset fra det, så vejer æggene fra de Skånske blomsterhøns generelt 60 - 62 gr.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: æggenes vægt
« Svar #21 Dato: 22 Januar , 2010, 09:42 »
*GH* Nu var det altså bare at Henriette lige undrede sig over tilgangen til vejning af levende fjerkræ ...men ellers ....jo *gg*
Med venlig hilsen Søs

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: æggenes vægt
« Svar #22 Dato: 22 Januar , 2010, 09:56 »
Jeg har en fin brevvægt, og en digital køkkenvægt som jeg fik i julegave, så æggenes vægt har jeg helt styr på. Det er jo derfor jeg ved at jeg har et problem med at æggene vejer for lidt. Men Lestat skrev, at det kan være at mine høns og haner vejer for lidt, og at det er derfor. Altså at de er for små i forhold til standarden, og så må jeg jo have kræene vejet. Årsag og virkning....
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: æggenes vægt
« Svar #23 Dato: 22 Januar , 2010, 12:35 »
Sidder her og smiler.....
En tråd i udvikling må man sige.....det er jo også fredag.... /o
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: æggenes vægt
« Svar #24 Dato: 22 Januar , 2010, 12:47 »
Henriette: Nu ved jeg jo ikke hvor meget din bagevægt kan veje op til. Men vej en tom kasse, sæt høne/hane ned i kasse og vej igen. Det er den måde jeg gør det på.
Hvis ellers bagevægten kan tage nok kilo, så er den mange gange mere nøjagtig, end en almindelig menneske vægt.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: æggenes vægt
« Svar #25 Dato: 23 Januar , 2010, 09:47 »
Lige tilbage til æget.
Jeg havde en formodning om at mine sumatraæg havde næsten lige så stor blomme som de store æg fra aurocanablandingen.
 
Aurocanaæget vejede 63 gram.  Blommen 17 gram. hviden 36 gram. Resten æggeskal
Sumatraæget  vejede 45 gram.  Blommen 14 gram. hviden 24 gram. Resten æggeskal

Ergo, der er kun 3 grams forskel på æggeblommen.
Hilsen
Peter

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: æggenes vægt
« Svar #26 Dato: 23 Januar , 2010, 10:48 »
Peter, det er lige efter bogen, prøv en gang, hvis du kan få fat i Flemming Schiøttes bog "Det rimelige hønsehold" side 47-48, hvor der bl.a. er en tabel, og hvor han konkluderer, at et æg på 40-45 g faktisk er det lødigste! (Sært nok er det lige den størrelse mine høns lægger *p )
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: æggenes vægt
« Svar #27 Dato: 06 Februar , 2010, 17:15 »
Jeg har nu troligt vejet mine æg hver dag i et par måneder. Jeg kan konkludere at barneveldere er gevaldigt lang tid om at få æggene op i acceptabel rugestørrelse, men det ser ud til at det kommer. Jeg får stadig æg under 60 gr, men flere og flere over, og i dag fik jeg et rigtigt superæg på 70 gr. Det skal siges at jeg ikke aner hvornår hønsene gik i æglægning. Det kan jo være sket løbende, så måske kommer alle æg op i en ordentlig størrelse efterhånden.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: æggenes vægt
« Svar #28 Dato: 07 Februar , 2010, 08:57 »
Måske spørger jeg lidt dumt, men hvad sker der hvis ægene er lidt for små? bliver kyllingerne/senere høns, mindre eller er der bare for lidt mad til de 21 dage.
Jeg fik støvet 1,2 blå barnevelder op, og de er begyndt at lægge æg for en uge siden, de vejer mellem 55 og 58 gram!
Er de kun til at spise?
« Senest Redigeret: 07 Februar , 2010, 11:25 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: æggenes vægt
« Svar #29 Dato: 07 Februar , 2010, 11:16 »
De skal nok kunne give kyllinger, men så vidt jeg har forstået, har man en "mindsterugevægt" for at de kommende høns skal blive store nok. Jeg fik at vide af ham jeg købt af, at æggene gerne skulle veje mindst 62 gram for barneveldere for at kan avle gode kyllinger. Det er derfor jeg har været sådan lidt ekstra obs på det.
Jeg mener også at der er nogen her på forum, der har skrevet, at kyllingerne godt kan blive store nok selv om de kommer fra for små æg, men at de altså bare kommer lidt små fra start. Men det ved jeg altså ikke nok om til at skulle kloge mig på. Jeg vælger bare at jeg selv vil tage de største æg fra til rugning. Så skulle de kommende høner jo også gerne lægge store æg.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)