Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: elhegn efterlyses??  (Læst 18132 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
elhegn efterlyses??
« Dato: 04 Januar , 2010, 23:30 »
Hvor køber man det billigste og nemmeste elhegn at opsætte? Jeg har brug for et hegn omkring min hønsegård til at beskytte imod ræven og det skal være ca 100 meter langt og ikke ret højt.
Jeg har ingen erfaring med el-hegn og vil da osse gerne vide om mine fritgående dyr (høns) kan dø hvis de skulle komme til at røre elhegnet. Jeg har flere huse med høns sat i flere stammer så min tanke er at opsætte hegn omkring hele skidtet og så kun tænde for strømmen på de tidspunkter jeg får brug for det når jeg skal på arbejde når det er mørkt og nogle gange også kommer hjem når det er mørkt. Jeg har fået taget 6 høns af ræven og vil være sikker på at han får sig et ordentligt knald hvis han kommer igen-og det er en smule anstrengende altid at skulle være hjemme ved solopgang/nedgang i disse mørke måneder.
Hvem har nogle gode tips til el-hegn??
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: elhegn efterlyses??
« Svar #1 Dato: 05 Januar , 2010, 00:35 »
Hej Mimi

Jeg tror du får det billigste el hegn hos harald nyborg, om selve opsætningen af strømgiveren ved jeg ikke så meget, men jeg ved at tråden skal sættes så ikke strømmen går i jorden. Her hos mig har vi el hegn over alt og jeg har aldrig set en høne få stød, jeg har heller ikke hørt om at høns er døede af at gå i et el hegn, men jeg ved ikke om det kan ske kan kun tale af egen erfaring.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: elhegn efterlyses??
« Svar #2 Dato: 05 Januar , 2010, 00:39 »
Vi har til vores ponyer et apperat fra harald-nyborg og det støder super = ponyer, hunde, kat og mand HAR lært det  /o
Hilsen Susanne

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: elhegn efterlyses??
« Svar #3 Dato: 05 Januar , 2010, 02:50 »
Yep - elhegn er non plus ultra til mikkel !  Hvis det du beskriver er det eneste behove for indhegning , så ville jeg finde en i gul og gratis eller den blå avis - eller spørg de nærmeste bønder : tit har de en model gl. til at ligge ( den der larmer  tok   tok    tok     tok   ;D )  den kan så rigeligt trække det du beskriver.
De aller kraftigste modeller koster omkring 150 kr  OM ÅRET at have kørende 24 timer i døgnet - så lad være med at slukke det. Ifølge Murphy s lov -ja så kommer mikkel den dag du har glemt at tænde hegnet !
Og en anden vigtig ting er : jordforbindelsen , den kan ikke blive god nok - uha sådan en simpel ting som et elhegn kan drille : næsten altid stel/jord der ikke er god nok.

Lyder i øvrigt som et fint fjerkræ anlæg du har dig  /o /o

mvh
hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: elhegn efterlyses??
« Svar #4 Dato: 05 Januar , 2010, 09:25 »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: elhegn efterlyses??
« Svar #5 Dato: 05 Januar , 2010, 22:14 »
Fint takker for svarene-harald nyborg er nok stedet der er nemmest for mig. Så må frosten godt bare forsvinde så pæle kan komme i jorden. Mon ikke 2 strenge med stød 20 og 40 cm over jorden kan gøre det? Jeg har meget højt hegn til hønsegården og selvfølgelig kan den kommer over hvis den vil men tror alligevel den synes det er for svært-og så endda med en høne på slæb. Jeg tror jeg sætter strømhegnet et lille stykke fra hønsehegnet-sådan ½ meter er vel passende. Og jeg har hørt at når de engang har fået stød kommer de aldrig igen-ikke samme ræv ihvertifald.
Og rævene kommer vi ikke af med-de bor troligt nede bag fodboldpladserne hvor de altid har gjort-jeg kan se fjersporene og hvor de fører hen. Jeg kan også høre hvor de mæsker sig med ænder ved søen ved aftenstund og daggry.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: elhegn efterlyses??
« Svar #6 Dato: 05 Januar , 2010, 22:20 »
Hvis du har stolper af træ til hønsegården, kunne man også vælge at sætte en tråd i toppen og et par tråde i 10 og 40 cm højde, de to tråde i bunden kunne evt. sidde på sådan nogle her :

http://www.p-lindberg.dk/Katalog/Mark_og_stald.aspx?GroupID=143&ArticleID=41553

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: elhegn efterlyses??
« Svar #7 Dato: 05 Januar , 2010, 22:37 »
Øv  ::)
Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde tråden, men jeg husker Hanne Lotterup havde en kamp med de by ræve hun havde. Der findes en lang tråd med super billeder af hvordan hun gjorde. Elhegn, plasering, højde og afstand...

Er der mon en som liiige kan ryste den frem til Mimi
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk


Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: elhegn efterlyses??
« Svar #9 Dato: 05 Januar , 2010, 22:45 »
@Bjørn  :-*
Du ER en supermand  ;)  --- der var den jo lige   /o Vupti
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: elhegn efterlyses??
« Svar #10 Dato: 06 Januar , 2010, 21:54 »
taaaak ja jeg har været lidt mere i undersøgelsesfasen-mest på nettet ;D Og der findes jo et hav af forskellige strømmodeller-puhaaa. Men en beslutning er taget udfra økonomiske hensyn og hvad der var nemmest og greb mindst muligt ind i den øvrige færdsel i haven af dyr og børn på besøg. Man kan købe en strømboks som giver rigeligt stød til smådyr til 700,- som kan sidde i mit udhus beskyttet af vind og vejr. Så er der spoler til 100 kr for 50 stk, tråd til 128,- og lægter som jeg skærer i små stykker og sætter udenpå de eksisterende lægter som hønsehuset er lavet af. De står 1 meter nede i jorden og er meget stabile. Spolerne sættes så udenpå i passende højder evt 2 tråde på lægtestykkerne hvilket giver et passende luftrum imellem hegn og strømhegn. Problemet bliver nok bare alt det ukrudt til sommer-især brændenælder som bliver svære at slå så tæt på gengen med græsslåmaskinen-men det må jeg tage til den tid ;) Alt ialt kan det holdes på lige 1000,- kr og det er jo ok. De brugte strømbokse har jeg fundet et par stykker af på nettet men de var ikke så billige.og så ved jeg jo ikke hvor længe de virker når de ikke er nye,så kan det ikke betale sig at spare 2-300,- der.
Og fordele er at jeg kan sætte hegnet op snart uanset om det fortsætter med frosten-for jeg skal ikke sætte nye pæle i juhuuuu /o
Men flere ideer modtages gerne-det kan jo osse være at andre kan bruge dem.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: elhegn efterlyses??
« Svar #11 Dato: 06 Januar , 2010, 22:00 »
mht. holdbarhed : min tok tok tok model er lavet i 60erne , den tokker bare deruda. Det er virkelig simpel elektronik - dengang - min nye elephant overlever den garanteret ikke .
Den slags elektronik grej ville jeg ikke betænke mig i at købe brugt - men har du prøvet at prie på den brugte pris ?
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: elhegn efterlyses??
« Svar #12 Dato: 06 Januar , 2010, 22:04 »
Jeg har også et tusse gammelt tok tok elhegn, som min udlejer siger er så primitivt at det ikke kan gå i stykker  ;D ;D
Det slår dog ikke så hårdt, men det er rigeligt til at hestene og gederne bliver forskrækkede og holder sig fra hegnet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: elhegn efterlyses??
« Svar #13 Dato: 07 Januar , 2010, 20:25 »
Nej jeg har ikke forsøgt at få nedslag i prisen fordi jeg dels skulle køre mere end 50 km for at hente den, og jeg kan ikke selv reparere hvis de så ikke virker. Så kan det blive dyrt i både benzin og tid hvis det er noget bras der ikke virker-havde der været nogen i nærheden af mig så havde jeg kigget på det.
Ja det er rigtigt de gamle modeller er vist holdbare /o
Jeg har erfaring for at mange prøver at sælge hvad som helst i DBA  og skal man køre langt efter det er det vigtigt at spørge meget til hvordan tilstanden er-noget kan have stået i en fugtig kælder i årevis-engang har det virket ja men man skal se sig for.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: elhegn efterlyses??
« Svar #14 Dato: 07 Januar , 2010, 20:27 »
Øhhh at "prie" er det ikke noget man gør i Jylland???? :D ;)
På sjælland "prutter" vi-det lyder meget værre-ha ha ;D
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.