Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ræv, Mår, Mink, eller hvad  (Læst 19211 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Ræv, Mår, Mink, eller hvad
« Dato: 22 December , 2009, 22:25 »
Efter et par forfærdelige dage må jeg lige have lidt hjælp. Jeg havde 3 svanegæs og 13 moskusænder i en sø hvor der kom lidt is på.
Natten til i søndags havde der været et eller andet uhyre.
Der lå 4 døde moskusænder, og en død svanegås, alle bidt i halsen. En overlevende svanegås har meget dybe bidmærker i halsen, (faktisk kan jeg se et blottet spiserør) Den har jeg under behandling.
Men, - er det en ræv? Ta'r ræven ikke sit bytte med hjem? Der mangler ingenting, der var bare 5 døde dyr.
Vi har en skytte her, og han mener ikke en mår kan lave så store bidhuller på en gås som dem vi ser her. Men stadigvæk, - en ræv dræber vel ikke bare!!!!!
Hilsen
Peter

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: Ræv, Mår, Mink, eller hvad
« Svar #1 Dato: 22 December , 2009, 22:37 »
 /1 sæt en mårfælde op :o... jeg tror på mår eller mink....  /1 ... mest mink... de går jo også i vand....
få når så banditten er fanget... så skyd den... eller få en jæger til det... mink er skadedyr og ikke hjemmehørende i naturen (den danske altså)...
måren (er jo naturlig)... jeg er ikke sikker på om du må skyde/aflive den... (den kunne være fredet!?!? ??? - der er dælme så mange regler at holde styr på!)

og sidst men ikke mindst  *t til dig... og resten af din besætning...
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Ræv, Mår, Mink, eller hvad
« Svar #2 Dato: 22 December , 2009, 22:37 »
Ej hvor forfærdeligt Peter.  Jeg ved ikke hvad det lige kunne være, det skal jo også være et dyr som ikke er vandskræk, for selvom der er is på, så tror jeg da vandsky dyr ville blive inde.  
Det skal da også være et dyr med selvtilliden i orden når den går i lag med 2 svanegæs.....
Der er ingen løse hunde i nærheden? Hunde der er i blodrus har jeg før set lave det nummer med bare at bide dyret dødt og så fare på næste dyr i bevægelse.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Rie Møbjerg

  • Gæst
Sv: Ræv, Mår, Mink, eller hvad
« Svar #3 Dato: 22 December , 2009, 23:02 »
Kære Peter.
Øv da også, det er da lige til at tude over  :'(

For to et halvt år siden, fik vi ryddet vores andegård en nat, med Moskus og Rouenænder, heraf to som rugede. En lå på æg der skulle udruges dagen efter. Vi har aldrig fundet ud af hvad for et dyr det var  - og ikke haft besøg igen. Vi havde allerede hegnet med dyrehegn og stød, og satte en extra tråd på, derudover lukker vi alle dyr ind hver eneste nat.

Det er det mest triste og oprørende syn, og især de skadede og halvdøde dyr, er det næsten ubærligt at finde.


Rie.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ræv, Mår, Mink, eller hvad
« Svar #4 Dato: 22 December , 2009, 23:21 »
Jeg kan så bidrage med at ræve faktisk går i blodrus og ikke tager alle byttedyrene med sig. Jeg har oplevet det et par gange i min indhegnede dam (inden jeg fik hævet hegnet med yderligere 60 cm til 1,7 m).

For år tilbage under en lille snestorm var ræven kommet ind og havde dræbt 9 landænder, men havde kun taget den ene med sig. Meningen var velsagtens at komme tilbage efter de andre senere.

Ræven har også dræbt både gæs og rugende vildand her inden hegnet blev hævet.

Og jeg er ganske sikker på at det var ræven her. Flere gange gav gæssene alarm (som jeg hørte) hvor jeg med lygte gik ud til indhegningen og kunne fange ræven i lyskeglen og jagte den godt rundt i indhegningen. Der er ikke så mange steder der egner sig til at komme ud som der er til at komme ind, da der de fleste steder rundt om dammen er skrænter på op mod 50 cm tæt på indersiden af hegnet.

Men surt er det hver gang man mister dyr til naturens jægere.
Mvh
Erik Andersen

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Ræv, Mår, Mink, eller hvad
« Svar #5 Dato: 22 December , 2009, 23:35 »
Wanda: Vi bor så isoleret et sted at det med fremmede hunde er udelukket. stedets, (slottets) hund ville have gjort det for nogle år siden, men den er 12 - 14 år nu og sover det meste af tiden.
Rie: Det er også det værste jeg har oplevet, jeg har kun haft fjerkræ her i et år nu, havde læst mange gruopvækkende beretninger her på forum, om både ræve, mink og andet utøj. Tænkte bare, det rammer ikke mig, der bor så langt ude!
Lugovets: Jeg mener også at en ræv ville tage et dyr af gangen, og med hjem. Så jeg gætter også på en Mår. Det er bare, som vores skytte siger nogle gevaldige bidhuller der er lavet, og sporene i sneen var heller ikke parvis
Hilsen
Peter

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Ræv, Mår, Mink, eller hvad
« Svar #6 Dato: 22 December , 2009, 23:38 »
Jeg har så hørt om mange der har oplevet en ræv dræbe op til 20 fjerkræ for at hente dem senere.
Med venlig hilsen Søs

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ræv, Mår, Mink, eller hvad
« Svar #7 Dato: 22 December , 2009, 23:39 »
Peter,

Hvis der er relativt tydelige spor i sneen må det udfra aftrykkenes størrelse give et godt fingerpeg om hvor stor en jæger der er på tale i dit tilfælde.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ræv, Mår, Mink, eller hvad
« Svar #8 Dato: 22 December , 2009, 23:42 »
Lugovets.

Vaskebjørnen tror jeg vi er forskånet for på Sjælland, indtil videre ihvertfald.

Men jeg tror at jeg en enkelt gang har spottet en mårhund i mit lokalområde, uden dog at kunne være 100 % sikker på at det var en sådan.
Mvh
Erik Andersen

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Ræv, Mår, Mink, eller hvad
« Svar #9 Dato: 22 December , 2009, 23:59 »
Mårhund måtte jeg lige ind og google på, den havde jeg aldrig hørt om, men den skulle været gået i hi.
Sporene i sneen var på størelse med måske en stor kat, ca. 40 cm. mellem hver trin som var i symetrisk ferband, hvis i forstår hvad jeg mener!
Hilsen
Peter

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ræv, Mår, Mink, eller hvad
« Svar #10 Dato: 23 December , 2009, 00:06 »
Symmetrisk verband kan googles men det er ikke let at se ud af resultaterne hvad du mener.

Men er det et udtryk for skridtafstanden, ja sååå er vi jo nok over i en rævestørrelse.

Da jeg ikke tror at mårhundene endnu er så udbredte skulle det være mærkeligt hvis en sådan har fundet vej til Gavnø. Desuden tror jeg at deres skridtafstand er noget mindre end rævens. Selvom jeg kun gjorde den ene observation af et 'underligt' dyr på nogen afstand.
Mvh
Erik Andersen

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Ræv, Mår, Mink, eller hvad
« Svar #11 Dato: 23 December , 2009, 00:08 »
Rævespor går i en fuldstændig lige linie ved alm. gang.

Alle de gange jeg har haft besøg af ræven har der manglet flere dyr, somme tider mange dyr  :'(  men tit og ofte bider ræven hovedet af dyrene, i foråret gik mine gæs ude, jeg var lige inde og hente noget i laden (max 5 min.), så manglede den ene gås, den lå 100 m. væk med hovedet bidt af.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ræv, Mår, Mink, eller hvad
« Svar #12 Dato: 23 December , 2009, 00:15 »
Bjørn.

Det er typisk også hvad jeg har oplevet her. Hoved og hals mangler. Har også en enkelt gang fundet en gås lidt væk fra indhegningen, uden hoved og hals, og med spor af forsøg på at få snuden ind i dyret fra den åbning der opstår når hoved og hals er væk.
Mvh
Erik Andersen

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Ræv, Mår, Mink, eller hvad
« Svar #13 Dato: 23 December , 2009, 00:16 »
Sporene var ikke i lige linie, de gik som jeg skrev i symetrisk ferband med ca, 20 cm. mellem højre og venstre, og 40 cm. mellem trinnene
Hilsen
Peter

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ræv, Mår, Mink, eller hvad
« Svar #14 Dato: 23 December , 2009, 00:19 »
Er det afsatte mønster ikke et spørgsmål om hvor travlt dyret har med at komme væk.

Er det i flugt ville jeg tro det afsatte et andet spor end hvis det blot bevægede sig væk fra åstedet i et adstadigt/uforstyrret tempo.
Mvh
Erik Andersen