Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: beskidte rugeæg?  (Læst 14426 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pippip

  • Gæst
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #15 Dato: 30 November , 2009, 12:13 »
jamen så kan det jo ikke betale og ruge mere på dem. så kan jeg lige så godt vente til foråret hvor de fine opdrættere har fine rugeæg tilsalg, også være sikker på at få nogle der er passet og plejet rigtigt.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #16 Dato: 30 November , 2009, 12:25 »
Du skal nok få noget ud af dem, men de er nu meget beskidte dem der.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #17 Dato: 30 November , 2009, 12:47 »
Jeg synes også bare du skal forsøge! Som sagt var mine mere beskidte, selv om de var rene, da jeg modtog dem. Men det er fordi nogle af silkerne sover i redekasserne, og så bliver de altså hurtigt beskidte  :-\

Jeg fik 4 kyllinger ud af 4 befrugtede...

pippip

  • Gæst
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #18 Dato: 30 November , 2009, 12:59 »
ja det kunne måske hjælpe hvis man satte en pind for om natten så de ikke kunne komme ind og skide i rederne om natten. ja der er 30 rugeæg af blomsterhøns og 15 af stor orpington så det er godt nok mange bare smide ud. jeg må lige prøve og lyse dem om en uges tid og se om de bliver til noget.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #19 Dato: 30 November , 2009, 13:01 »
Anita, man fraråder at tørre æggene af. Evt. skidt kan skrabes af med en kniv eller med sandpapir.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #20 Dato: 30 November , 2009, 13:11 »
jamen så kan det jo ikke betale og ruge mere på dem. så kan jeg lige så godt vente til foråret hvor de fine opdrættere har fine rugeæg tilsalg, også være sikker på at få nogle der er passet og plejet rigtigt.

@ Pippip

Denne her sætning opfatter jeg lidt som negativ, når du skriver de fine opdrætter og fine rugeæg på den måde. Vi (opdrættere) er ikke finere end andre.

Jeg synes da, at du skal gøre forsøget, for det er din egen maskine og dine egne æg. Og så kan vi andre jo høre om udfaldet, det er da mange æg bare at smide ud.

Det vil helst sikkert også hjælpe hvis du lukker for rederne om natten, så de ikke skider i dem. Et andet problem kan også være hvis de bliver for beskidte af jord.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
0
« Svar #21 Dato: 30 November , 2009, 15:08 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 11:12 Fra The Mother »

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #22 Dato: 30 November , 2009, 22:33 »
  ;D

Er du da blevet skruk, Erik?  *f <L

Jake.
Jeg er næsten villig til hvad som helst for at få kyllinger. Det er så livsbekræftende med disse små væsener myldrende/pylrende rundt.
Så svaret må vel være ja.
Har 4 små silker rendende rundt fra sidste uge, som du måske har set andetsteds.
Mvh
Erik Andersen

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #23 Dato: 30 November , 2009, 22:52 »
Erik, jeg er ikke et hak bedre selv  ;D Det var bare din formulering med, at "du ville ruge på dem". Det lød som om, du selv ville sitte 3 uger på et hold æg  ;)
Har pt også "småbørn" i hønselejren. Og ja, det er i allerhøjeste grad livsbekræftende!  /o
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #24 Dato: 01 December , 2009, 00:12 »
Det er da klart, at hvis man har muligheden, så tager man de mest rene æg til rugning, men hvis muligheden ikke foreligger, vil jeg ikke være bange for at bruge dem der er lidt beskidte, og man kan som sagt skrabe kradse slibe lidt af det værste væk...
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

pippip

  • Gæst
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #25 Dato: 02 December , 2009, 00:59 »
børge. ja det har jeg gjort så nu må vi se det er jo kun en fladruger de er kommet i. næste gang bliver det en motor ruger. den kan ikke holde varmen i de yderste æg de er delvis kolde og dem i midten er varme så der skal blæser til at fordele varmen,

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #26 Dato: 02 December , 2009, 01:21 »
Jeg har aldrig selv brugt en fladruger, men er der ikke noget med, at æggene skal rotere rundt på pladserne i en sådan?

Det skal de ikke i motorrugeren..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

pippip

  • Gæst
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #27 Dato: 02 December , 2009, 11:09 »
de skal vendes 3 gange om dagen ellers ikke. og luften står stille i den, så den fordeler ikke varmen så godt som i en motorruger med ventilator. men jeg kunne jo prøve og sætte en lille blæser i og se om det virker.

pippip

  • Gæst
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #28 Dato: 11 December , 2009, 20:46 »
så er æggene lyst for anden gang og der var 22 ubefrugtede æg og 23 der er vild gang i og der sidder stadig lidt skidt på dem så det har hvis ikke så meget og sige, hvis der sidder noget på dem. var bare lidt nervøs i starten om det kunne gå og ruge på dem:)

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #29 Dato: 11 December , 2009, 20:53 »
Uha det lyder da godt med liv i 23 stk. Hvornår er de klar til at komme ud. ???/o Nogle gange så skal man da bare prøve lykken. Det er jo det du nu gør.--Tillykke med det gode resultat, håber de alle klækker  *k *k
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk