Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: beskidte rugeæg?  (Læst 14425 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pippip

  • Gæst
beskidte rugeæg?
« Dato: 29 November , 2009, 18:29 »
hej har lige været ude og hente rugeæg og så vil jeg lige høre om der er nogen der ved om man skal lade det lort sidde på æggene, eller man kan fjerne det på en eller anden måde uden det skader ægget?

mvh dennis.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #1 Dato: 29 November , 2009, 18:50 »
Jeg har bare taget dem med i maskinen og der er kommet kyllinger ud af det alligevel ;D
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #2 Dato: 29 November , 2009, 18:52 »
Jeg ville nok forsøge at undgå så snavsede rugeæg.
Men kan du ikke få andre æg, kan du evt skrabe det meste af med en lille kniv eller bruge et stykke sandpapir. Du må under INGEN omstændigheder vaske dem, for det kan tilstoppe porene i ægget, så kyllingen dør.
Held og lykke  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #3 Dato: 29 November , 2009, 19:25 »
ang. vask af æg. er det okay at vaske dem når det er spise æg? for det har jeg hørt man ikke må for vandet skulle trænge ind i ægget og dermed bakterier er der hold i det eller er det en skrøne??
ps vi er dog ikke blevet syge endnu ;D
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

pippip

  • Gæst
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #4 Dato: 29 November , 2009, 19:51 »
tror også jeg siger nej tak næste gang, men det er svært at skaffe rugeæg i den her tid. tror jeg vil prøve og skrabe det værste af med en hobby kniv. har været inde på americas hjemmeside og har set de har noget ægvaskepulver men det er vel kun til spise æg og ikke rugeæg??

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #5 Dato: 29 November , 2009, 20:01 »
Der er ingen tvivl om at jeg også ville fortrække rene æg til rugning men jeg har flere gange ruget på æg der har været mere beskidte en disse og der er alligevel kommet kyllinger ud af det. Hvis du absolut vil have noget af skidtet af inden rugning startes, så ville jeg bruge noget sandpapir hvis jeg var dig.
Ægvaskepulver tror jeg kun er til konsum æg. Det er ihvertfald ikke noget jeg ville eksperimentere med, med indkøbte rugeæg.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #6 Dato: 29 November , 2009, 20:54 »
Mine 4 kyllinger er lige kommet ud af æg, som var mere beskidte end dine... Der er nemlig nogle som sover i redekasserne, og så kommer de altså hurtigt til at blive beskidte.

Ang. vask af æg, som skal spises, så vasker jeg dem lige inden de skal bruges, efter råd herindefra :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #7 Dato: 29 November , 2009, 21:49 »
Jeg ville ruge på dem som de er. De er godt nok snavsede men dog ikke fuldstændigt sølet til.

Jeg tror umiddelbart at forsøg på at rengøre dem kan skade mere end det gavner.

@Christina
Hvorfor vasker du æggene lige inden du skal bruge dem? Er det fordi du skal bruge dem til blødkogte æg, for så kan jeg se logikken i en vask?
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #8 Dato: 29 November , 2009, 22:52 »
@Erik: Det gør jeg fordi jeg ikke vil risikere at der falder små stykker l*** in min mad! :D Jeg bruger dem meget til at bage med, og når jeg slår dem ud på kanten, vil jeg jo gerne undgå at der sidder noget, som ryger med ned i maden :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #9 Dato: 29 November , 2009, 22:56 »
OK. Forståeligt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #10 Dato: 30 November , 2009, 01:04 »
Når hønen lægger æg i reden, og bagefter ruger på dem, er der da ikke nogen der tænker på, om æggene er beskidte, hun ruger da bare lystigt videre, og der kommer såmænd nok kyllinger ud af de allerfleste alligevel..
Jeg tror, det er os der er lidt hysteriske her.

Jeg har ihvertfald ikke observeret, at der ikke kom kylling ud af ægget, fordi det var belo......
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #11 Dato: 30 November , 2009, 01:11 »
Citér
Jeg ville ruge på dem som de er
  ;D

Er du da blevet skruk, Erik?  *f <L
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
0
« Svar #12 Dato: 30 November , 2009, 07:20 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 11:12 Fra The Mother »

pippip

  • Gæst
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #13 Dato: 30 November , 2009, 08:19 »
det kunne godt være at beskidte æg kunne nemmere forurene i en fladruger hvor der ikke er ventilator, hvor luften er stillestående. man kan jo altid have sine forestillinger om det, men de er nok ikke så sarte alligevel æggene. nu er de kommet i rugemaskinerne så må jeg se hvad der sker her til jul :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: beskidte rugeæg?
« Svar #14 Dato: 30 November , 2009, 10:11 »
Rugeæg skal være rene, velformede, og af en god størrelse. De skal vendes 1-2 gange om dagen, opbevares køligt og max. være 14 dage gamle, inden de sættes i rugemaskine.
Dette er det optimale.

At der så også kommer kyllinger ud af gamle, æg der har været i køleskabet og æg som er møgbeskidte. Det er jo det.

Jeg bruger selv de mest rene æg og har jeg æg med i maskinen fra andre opdrættere, så vil jeg også helst have at de er så rene, som muligt. Og jeg synes nu ikke selv at jeg er særlig hysterisk.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub