Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vaccination eller ej ??  (Læst 15398 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #30 Dato: 04 November , 2009, 15:46 »
Jeg er ikke så firkantet som det måske lyder, jeg synes blot man skal have så meget af de gode ting med som muligt, især når avlen er under kontrol.

Nogle af racerne er jo oprindeligt avlet som æglæggere og det er da klart at man har set det som en fordel at hønsene ikke skrukker ustandseligt.

Jeg synes det er lidt træls, hvis man når dertil at man kun kan have opdræt, hvis man vaccinerer i alle ender og kanter, samt at man er nødt til at anskaffe rugemaskine, hvis man bare vil have et enkelt hold kyllinger, fordi lige netop den race man synes bedst om ikke er i stand til selv at klare ærterne.

VH Gunni.


Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #31 Dato: 04 November , 2009, 16:15 »
Jeg er på mange måder ganske enig med Gunni, men jeg har jo også en race der er fremavlet til at lægge æg, og derfor ikke er kendt som en god skrukker. Og det irrriterer mig meget, men jeg er altså forelsket i mine smukke barneveldere og deres fine mørke æg.
Det jeg vil prøve at gøre er, at deres æg skal udruges af mine små dværge. Jeg har nemlig hørt, at hvis kyllingerne bliver udruget af en høne vil de selv være mere tilbøjelige til at ruge deres egne æg ud. Det er så mit håb at jeg ved at udvælge de høner der lærer selv at ruge, engang kan fremavle en stamme barneveldere der kan ruge. Aner ikke om det kan lykkes på den måde, men forsøges skal det. Er der nogen der har erfaringer med det???
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #32 Dato: 04 November , 2009, 16:21 »
Jeg har en sussexhøne til at ruge hos mig. Og en rugemaskine.
Jeg har haft tænkt samme tanke som du, men vores gamle brakel-pusher (han har haft brakler i over 30 år) siger, det ingen forskel gør. Det er genetisk, at de ikke skrukker. Han har i alle årene haft en enkelt høne af anden race til at skrukke, eller købt kyllinger. Det er jo det med gener - når de først er fjernet, så er de der virkelig ikke! (Og derfor, de godt må blive :) )

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #33 Dato: 04 November , 2009, 16:29 »
Nu er det jo sådan, at træerne ikke vokser ind i himlen,   ::)
og der er den risiko ved at vaccinere,
at immunforsvaret får så travlt med vaccinerne, at det ikke har overskud til at bekæmpe de aktuelle infektioner.
Har læst at canadiske forskere har fundet, at helt op til 60% af immunforsvaret konstant kan være beskæftiget med dem.

http://www.scumdoctor.com/Danish/vaccination/Dangers-Of-Vaccination.html

Jeg er en af dem, der har prøvet at have et barn med kronisk ørebetændelse efter de vaccinationer, børn fik omkr 1970, så jeg er nok lidt forudintaget,
men jeg mener, at man kun skal vaccinere, når der virkelig er brug for det.

Havde en kylling med Mareks i sommer, den første nogensinde, men vil helst have en resistent stamme, så her bliver der ikke vaccineret.  /o
Vibeke

mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #34 Dato: 05 November , 2009, 21:33 »
Og det irrriterer mig meget, men jeg er altså forelsket i mine smukke barneveldere og deres fine mørke æg.
Det jeg vil prøve at gøre er, at deres æg skal udruges af mine små dværge. Jeg har nemlig hørt, at hvis kyllingerne bliver udruget af en høne vil de selv være mere tilbøjelige til at ruge deres egne æg ud. Det er så mit håb at jeg ved at udvælge de høner der lærer selv at ruge, engang kan fremavle en stamme barneveldere der kan ruge. Aner ikke om det kan lykkes på den måde, men forsøges skal det. Er der nogen der har erfaringer med det???

Det har ikke noget på sig, om kyllingen er ruget ud under høne eller i rugemaskine. Det er bare en gammel skrøne...
Iøvrigt så er der "massere" af barnevelder der ruger. De første barneveldere jeg havde var der 2 (ud af 4) der skrukkede flere gange. På nuværende tidspunkt har jeg en enkelt barnevelder høne og den får lov til at blive fordi den skrukker HVERT år og passer sine kyllinger helt fantastisk.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #35 Dato: 05 November , 2009, 22:42 »
Så må jeg jo bare håbe mine har lidt instinkt tilbage. Jeg ved at mine barneveldere kommer fra stammer, der er blevet ruget ud i maskiner i generationer, så det er ikke til at vide. Jeg må håbe det bedste, og ellers bare sætte min lid til mine trofaste dværge. En skam det var en ammestuehistorie. Ellers kunne vi jo måske få nogle flere naturligt rugende racer.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

GKV

  • Gæst
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #36 Dato: 05 November , 2009, 22:59 »
Det er rart at læse at der trods alt også er høner der skrukker af de ellers ikke skrukkende racer og at man passer på dem.Selv har jeg haft et par enkelte af disse røde industrihøns, jeg ved ikke hvad de hedder, men desværre blev hele kyllingeflokken rævemad.

For at vende tilbage til det med at vaccinere, ja så har jeg altså været en del på nettet og søge,indrømmet diagnosen er skræmmende og måske har jeg en lang sej vej foran mig, men jeg vil nok prøve alligevel.

Jeg sakser lige lidt fra det svenske forum.



Åtgärder:Eftersom det inte finns någon bot, ingen medicin och inget hopp för insjuknade djur så är det endast förebyggande åtgärder som kommer ifråga.
Att avliva hela besättningen och skaffa nya höns är inte någon bra idé. Smittan finns kvar så länge, ca. ett år både i hönshus och utomhus, och du vet inte heller vad du får - vilka eventuella sjukdomar de bär på som kan visa sig vid miljöombytet vid inköpet o.s.v.
1. Resistensavel:
Låt hönorna kläcka fram så många kycklingar de vill och räkna kallt med att merparten insjuknar och dör MEN de som överlever blir resistenta = motståndskraftiga och hjälper då till att bygga upp en stark flock. Deras kycklingar har ett mycket bättre utgångsläge än deras mammor, eftersom de får antikroppar med sig från början som skyddar dem de första tre veckorna. Denna tid har de då på sig att bilda egna antikroppar. De som inte klarar detta blir sjuka, men de starka har då hunnit med detta och förblir friska - och resistenta.
Då det är dags för dessa hönor att få kycklingar så är de i ett ännu bättre läge eftersom antalet sjuka minskat och så även halten smittoämnen. Nackdelen med denna resistensavel är endast, som jag skrev i inledningen, att då något år gått och smittan försvunnit så är man på ruta "gå" igen. Det finns ingen mareksmitta kvar så kycklingarna har ingen smitta att bilda resistens mot och får man då in smittan igen så är det bara att börja om från början igen...
2. Under tiden som resistensaveln fortskrider kan man hjälpa dem en hel del med att ge dem optimala betingelser så de mår så bra och är så starka det någonsin går.
a) Frekvent städning:
Vilket resulterar i minimalt med damm inne i hönshuset och därmed hålls andelen smittämnen nere på en, för hönsen, så låg och hanterbar nivå som möjligt. Tänk bara på att inte damma så det blir "Lützendimma" därinne för då få det ju motsatt effekt! Dammningen måste sker då hönsen är ute och med samtidig vädring så man förhindrar att dammet virvlar omkring därinne. Glöm inte att massor av damm fastnar på smutsiga fönster varför även de torkas och hålls rena.
Hönshuset ska hållas rent, torrt och ljust för maximal trivsel och välbefinnande!
b) Omedelbar avlivning av ALLA djur som visar det minsta lilla sjukdomssymtom!
De smittar oerhört just vid insjuknandet. För att hålla smittomängden nere - och för att bespara djuret lidande - är det mycket viktigt att det sker direkt!
Här gäller "hellre fälla än fria" så risken att man avlivar djur som inte alls har marek, utan bara kanske är lite tillfälligt hängigt av någon annan banal orsak är stor, men det är trots allt bättre att det blir så med något djur än att ett insjuknande får vara kvar!
c) Hönsen ska beredas maximal allmänkondition:
Genom att noga tillföra hönsen optimal näring hålla deras immunförsvar på topp så hjälper man dem att vara så starka som möjligt. Starka djur i bra allmänkondition har större chans!
Multivitaminer, alger, groddar, färsk frukt och grönsaker vid sidan av den vanliga foderstaten av varierade sädesslag (titta gärna vilken foderblandning jag använder: Foder)
Ljus ( putsa fönstren i hönshuset!), sol, frisk luft och utevistelse vid tjänligt väder är allmänkonditionshöjande. Se dock till att de inte blir avkylda - av snålblåst, regn och alltför råkall och fuktig luft. Höns är ju vanligtvis mycket härdiga, men i detta läge så måste man skydda dem då man får räkna med att de inte har några reserver att ta av eftersom deras kroppar är fullt upptagna att bekämpa viruset. Vi människor måste ju också passa oss för sådant om vi blivit utsatta för smitta och inte vill bli sjuka. Är vädret dåligt kan man låta dem vara ute bara en stund medan man själv vädrar och dammar.
Sedan är det bara att hålla tummarna för sina stackars hönor och vänta tills de klarat av pärsen och" fienden är slagen till marken"!

Hele linket her.

http://web.telia.com/~u64006586/snurr.htm#Mareks
---------------------------------------------------------------------------------------------

Som I kan se er der ikke den store forskel på dette indlæg og det første jeg henviste til.

ang, selve vaccinen er her en udredning, også på svensk.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Alla smittade höns utvecklar inte Mareks sjukdom
Flera olika faktorer påverkas utgången av en infektion:

 

Virusvariant (Olika MDV-varianter har mycket varierande grad av sjukdomsframkallande förmåga. Vissa MDV är inte sjukdomsframkallande alls medan andra varianter kan orsaka sjukdom hos majoriteten av de höns som infekteras.)
 

Smittdos
 

Djurtäthet (Antalet djur per ytenhet i hönshuset.)
 

Ålder vid smitta (Fåglarna är som känsligast som nykläckta.)
 

Ärftliga faktorer (Den ärftlig motståndskraften mot Mareks sjukdom varierar mycket mellan olika raser, hybrider och individer.)
 

Kön (Hönor anses vara känsligare än tuppar.)
 

Allmän hälsostatus (Andra sjukdomar och näringsstatus.)
 

Stress
 

Vaccination


Rekommendationer
Kontakta veterinär vid sjukdomsutbrott eller förhöjd dödlighet i en fjäderfäflock. Symptom som liknar Mareks sjukdom kan även ses vid vissa andra allvarliga sjukdomar.
 

Avliva höns med misstänkt Mareks sjukdom.
 

Var försiktig vid inköp av djur. Det är säkrare att köpa befruktade ägg än levande fåglar.
 

Byt kläder och skor efter besök i andras fjäderfäflockar.
 

Utrusta besökare i den egna flocken med skyddskläder och stövlar.
 

Håll god hygien i hönshuset.
 

I hobbyflockar med dödlighet p.g.a. Mareks sjukdom kan sjukdomen på sikt kontrolleras genom avelsåtgärder. Använd äldre friska fåglar i avel. Efter några generationer ökar den ärftliga motståndskraften.

Link her:

http://www.sva.se/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Virussjukdomar/Mareks-sjukdom-honsforlamning-/

VH Gunni.