Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vaccination eller ej ??  (Læst 15399 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #15 Dato: 03 November , 2009, 07:39 »
Hvilke racer er særligt hårdt ramt?
Jeg synes som sådan begge dele er en god ide, altså ikke at vaccinere men også vaccinere. De høns der er modtagelige mod mareks kan jo godt have gode gener mod andre sygdomme?
Jeg har slet ikke forestillet mig at den sygdom var så slem?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

  • Gæst
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #16 Dato: 03 November , 2009, 13:11 »
Jeg forstår så udemærket dem der vaccinerer, hvis de gang på gang ryger ind i problemer!!!

Det der undrer mig mest er, at det skulle være så nødvendigt. Jeg har her i år fået en del nye høns på matriklen, jeg aner ikke om de er vaccineret eller ej, men jeg har på fornemmelsen at det kun er de Araucanere fra Ludovets der er det og så måske Hellevad, Hampshire og Italienerne, da de kommer fra et større rugeri.

Det er bestemt noget jeg vil spørge ind til en anden gang, hvor jeg skal købe.

Hvor mange af jer herinde vaccinerer jeres kyllinger ????

Er vores Kochins fra Søs, Araucanere fra Lone, silkerne som Viben købte på udstillingen i Silkborg + de blå som hun købte af Stinne, vaccinerede???

Alle har det fint, trives og er som sagt begyndt æglægning de fleste af dem. Alle har været i fældning, hvilket jo kan gøre dem lidt nedtrykte til tider.

Jeg tvivler ikke på alvoren med Marek, men tvivler blot på at alle vaccinerer og alligevel undgår de vist for store tab.

Hvis man helt konsekvent vaccinerer, så tror jeg man med tiden slet ikke kan undgå det og noget tyder jo på at mine englændere kommer fra vacc. besætning, da det indtil videre kun er dem der er blevet angrebet,  og kun de mørke af dem ,(de er fra et andet sted), ingen lavendelfarvede.

Jeg ved det kan ske endnu, at der kommer flere til, men nu er det fire uger siden den sidste af de to blev aflivet.De to tilfælde var med 14 dages mellemrum.

VH Gunni.
« Senest Redigeret: 04 November , 2009, 20:13 Fra GKV »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #17 Dato: 03 November , 2009, 13:36 »
Jeg vaccinere mod new castle og det er KUN fordi det desværre er et lovkrav, når man vil udstille, jeg ville helst ikke vaccinere overhovedet, da jeg ikke ser nødvendigheden med vaccination mod new castle.

Jeg ønsker heller ikke at skulle begynde at vaccinere mod andre sygdomme, men jeg kan godt forstå de avlere som gør det. Især mod mareks som åbentbart ikke kan avles væk.

Jeg har set i en tysk bog : Praxis der hühner- und zwerghuhner af Fritz Schöne og Frank Pescke.
Et vaccinationsprogram hvor der vaccineres 2 gange mod marecks, 1 gang mod cocidiose, 1 gang mod intektiöse bursitis, 3 gange mod new castle, 2 gange mod infektiöse bronchitis, 1 gang mod infektiöse laryngotracheitis, og 1 gang mod aviäre encephalomyelitis. Inden dyrene er 24 uger gamle.
Så det er en ordentlig omgang, og så er det jo lige om alle tyske avlere følger dette program.   
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #18 Dato: 03 November , 2009, 13:48 »
Mine bliver først vaccineret når de kan bære en fast fodring.  Vaccination mod new castle gælder i et år. Læs og se en vaccination mod new castle her : http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/10029040
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #19 Dato: 03 November , 2009, 16:32 »
Hej Lugovets. Du har hele vejen været en meget stor hjælp og troligt lagt øre til alle mine spørgsmål.Og Ja, du rådede mig tiol at vacc. englænderne, men de blev jo ruget ud hos Søs og der var bare 13. Jeg synes faktisk det var lidt overdrevent at skulle købe 1000 doser, eller deromkring.

Nu afventer jeg og ser hvad der videre sker, ellers må jeg jo have nogle flere til foråret.

VH Gunni.
« Senest Redigeret: 04 November , 2009, 20:14 Fra GKV »

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #20 Dato: 03 November , 2009, 16:50 »
Der kan helt sikkert avles resistente stammer imod Mareks. Eksempelvis i England og US så kan man næsten ikke avle silker uden at de er vaccineret mod Mareks, men det kan vi jo her. Så vores stammer må i overvejende grad være resistente imod Mareks. Brutalt sagt, så kræver det at der går en del til i starten for at at få resistente stammer mod Mareks...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #21 Dato: 03 November , 2009, 18:02 »
Måske er det skruen uden ende ...menøøøh det er ALT inden for avl jo. Man vil jo hele tiden liiige forbedre, ændre og skabe nyt.

Så må man jo prioritere om det er sunde modstandsdygtige eller specielle racer man vil opnå.

Mit valg falder på sundheden.

Finn...hvor der er vilje er der vej ..og hvor der handles der spildes  ;)

Fjerkrækøb er ofte som at købe katten i sækken. man kan ALDRIG helgardere sig. Måske stoler man på den man køber af ...men misæren kan jo være sket flere led tilbage i handelskæden.

Så ja .... mit lille hobbybrug vil altid være følsomt og i risiko for mareks og meget andet. Dog vil jeg prøve at handle ud fra min overbevisning ... og PRØVE at undgå vaccinerede dyr da jeg jo heller aldrig vil gøre brug af dette. Jeps det en lille del af hønseverdenen ...men den er min  ;)
 <.
Med venlig hilsen Søs

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #22 Dato: 03 November , 2009, 18:54 »
@ Søs

Er det så høns som er vaccinerede mod marek du vil undgå eller er det også høns som er vaccineret mod new castle ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #23 Dato: 03 November , 2009, 19:17 »
lestat..rigtig godt spørgsmål  ;)

Umiddelbart kun vacinen mod marek.
Nu virker det på mig bare som om at der vaccineres så voldsomt imod mareks når man nu fx over vejer køb af tyske dyr. Der tænker jeg ...jamen så må jeg jo købe dansk eller svensk (og jeg ved godt jeg ikke har en jordisk chance for at tjekke om der har været tyske dyr ind over)Det var det der fik mig til at reagere lige mod mareksvaccinen.
samt det med at der måske bliver skjult genetiske svagheder hos vaccinerede dyr.

Ang newcastle ...jamen det jo ikke ALLE dyr der vaccineres. Fx vaccineres de der skal på udstilling ...men der går en rask uvaccineret stamme rundt hjemme ....så er den hjemmegående uvaccinerede stamme bevis for at udstillingsdyrenes sundhed.

Nu ved jeg ikke om der er racer der er specielt modtagelige for newcastle ?

Er der ikke det, vil min konklusion at begge vacciner hjælper mod sygsommene MEN den mod mareks skjuler evt genetiske svagheder.

Jeg er godt klar over at der er stor forskel på principper,holdninger og de reelle muligheder man har i praksis. Men det vigtigste synes jeg er at man tager stilling  :)
Med venlig hilsen Søs

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #24 Dato: 03 November , 2009, 21:21 »
Der findes racer der har stor modstandskraft overfor Newcastle, i Hans Ranvig præsentation fra Gl. Estrup er der nogle egyptiske racer der "kun" har 20% dødelighed overfor ND, mens andre havde 100%. (kan hentes i download-sektionen)

Men langt de fleste racer kan rammes af ND, dog er ND jo ikke noget faktisk problem i Europa hvor der meget sjældent sker udbrud. I Sverige må der jo ikke vaccineres og der sker da og til udbrud men som oftest i erhvervsbesætninger. Så hvis det ikke var for erhvervet (og eksportproblemer ved udbrud) så var der ikke noget vaccinationskrav i Danmark. Ved Mareks er der jo ikke noget eksportproblem og derfor heller ikke noget vaccinationskrav.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

GKV

  • Gæst
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #25 Dato: 04 November , 2009, 13:12 »
Der er jo mange indgangsvinkler i sådan en debat. Jeg er ganske ny i dette her, men havde da regnet med at, hvis jeg ellers gjorde som jeg plejer, passede mine dyr godt og gav dem gode forhold, ja, så skulle jeg blot frygte ræven og høgen.

Mit ideal ville da være, at de små høns lagde æg, blev skruk og fik nogle kyllinger, men ikke alle høns bliver skruk.Her kan jeg forstå det, når vi taler om industrihøns, men at man med adskillige racer også har en manglende evne til at de selv kan ruge synes jeg er lidt af en falliterklæring fra opdrætternes side. At man uden videre har accepteret sådan en mangel, i stedet for at sørge for at holde nogle stammer der kan selv. Det gen er simpelthen forsvundet ud af racen.

Bevares der findes rugemaskiner, men det burde ikke være en nødvendighed i det lille private hønsehold.Det er da fint nok at man på den måde får lidt ekstra, men så skal hønemor også have lov til selv at prøve.

Ligeledes mener jeg virkelig, at man skal bestræbe sig på, at det er sunde stammer der avles på, OK måske går der i første omgang nogle udstillingsdyr tabt, men det er så prisen. Ellers vil det være forbeholdt de få, at have "fine" dyr, mens resten hellere vil nøjes med mindre og så ikke have de store problemer.

At generne ændres henad vejen er jo blevet bevist netop i industrien, hvor de såkaldte Plymuth Rock ikke har et stop for at æde, de æder sig simpelthen ihjel, hvis de bliver for gamle og egner sig overhovedet ikke til andet end at slagte. De æglæggende lægger æg til de er slidt op i en alder af to år.

Sådan må det også være, når vi taler om at være resistense overfor visse sygdomme, hvis man bare over een kam vaccinerer, finder man aldrig de dyr, der er de stærkeste, men efter min mening kan man risikere, at fjerne de gode gener for overlevelse.

Det sjove går ligesom af, hvis man skal til at vaccinere for et hav af sygdomme, for at få kyllinger igennem.

Det burde ikke være en videnskab, at have opdræt af høns, lige bortset fra kendskabet til, hvad der er racepræget for de forkellige racer. Det er jo den sjove del af det.

VH Gunni.


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #26 Dato: 04 November , 2009, 13:50 »
@ GKV

Angående det med rugemaskine, så er det en nødvendighed hvis man vil udstille at kunne lave kyllinger først på sæsonen, især ved de store racer, så de kan blive store nok til udstillingerne senere hen.
Det er også nødvendigt med rugemaskine hvis man vil avle et større antal kyllinger, som der skal bruges i den videre avl. For desværre bliver der altid mange haner (som heldigvis kan spises)

Selvfølgelig er det mest naturligt at have skrukker med kyllinger, det kan vi sagtens blive enige om.
Og for det lille hobbyhønsehold er det vil egentlig heller ikke noget problem, hvis bare valget er en race som skrukker.

 

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #27 Dato: 04 November , 2009, 14:20 »
Hvorfor ER det egentlig at udstillingerne ligger på den tid af året ?
Med venlig hilsen Søs

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #28 Dato: 04 November , 2009, 14:43 »
Når kyllingerne laves om foråret, så er ungdyrene klar til udstillingerne og derfor ligger de sidst på året.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Vaccination eller ej ??
« Svar #29 Dato: 04 November , 2009, 15:00 »
@Gunni
(og alle jer andre)

Et eller andet sted synes jeg jo også, at en skrukhøne må være den naturlige måde at få kyllinger på.
Jeg har bare en race, der aldrig nogensinde skrukker. Og det kan vi jo godt synes er noget unatur.
Racen er bevidst skabt sådan allerede tilbage i 1500 tallet, fordi man ønskede sig høns, der lagde mange æg og altid æg uden skrukpauser. Kyllinger har man jo så fået via de høns, der skrukker meget.

Man kan vel sige, at det er en form for "tidlig industri-æglægger", som du også er inde på. I dag er mine brakler jo forlængst overhalet af andre racer i industrien - og er herhjemme næsten forsvundet, til fordel for andre typer af høns.
Men de er jo stadig kønne, sjove høns, som lægger masser af æg og spiser meget lidt - netop de egenskaber, der gjorde dem populære en gang.
Så for mig er den manglende skrukken et mindre problem i forhold til racer, der har deciderede fysiske problemer (hår i øjnene og den slags).