Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkben  (Læst 11616 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Kalkben
« Dato: 05 ſeptember , 2009, 18:30 »
Har gået og kigget på dværgorpingtonens ben et stykke tid, og syntes de så lyse ud. men intet ellers..

så her til aftens fik jeg lige spottet at nogle af løbene var løftet.. Der er intet at se på Puttemor eller de andre. Men hvis der er kalkben i besætningen skal alle så lige have en tur?

Jeg har intet erfarent øje, og må gå ud fra det så har været noget hun har haft fra start af men i meget mild grad? 

Men er der nogle der tør stille en dianogse på Clara´s ben? Så jeg kan få bugt med de grimme løb!!

Hvis andet billede ønskes, kan det komme på senere.. Men det er for stort lige pt.. Der er begge hendes fødder med. Hvor også der måske kunne ligne noget blod på? Eller også har hun bare ramt et hyldebær.

Håber nogle kan hjælpe..

 
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Kalkben
« Svar #1 Dato: 05 ſeptember , 2009, 18:36 »
Det ligner bestemt kalkben - øv for dig og hønsene  *t

Jeg ville behandle hele flokken, du kan se hvordan du griber det an ovre til venstre på siden under "Artikler om utøj".
Det kræver lidt tålmodighed, men du skal nok få bugt med det - held og lykke.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Kalkben
« Svar #2 Dato: 05 ſeptember , 2009, 18:52 »
Mange tak for det hurtige svar Louise  :)

ja det var sgu så noget øv  :'( Men er da endnu mere ked af hun måske har rendt rundt med det længe? Og jeg ikke har spurgt noget før, nu jeg syntes de var lyse.. ikke som sådan kalkede til, men mere matte og hvide.

ja hele banden får en tur.. er glad for jeg har en sød hane lige i denne situation.  *f

Er det et meget grumt tilfælde?  :-[

Går straks igang med at læse artikler :)
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Kalkben
« Svar #3 Dato: 05 ſeptember , 2009, 19:20 »
ja, det er er kalkben og det er ikke et meget grumt tilfælde... Men det skal selvfølgelig behandles. Du kan starte med at pensle med almindelig madolie, indtil du får fat i midlerne mod fnat eller Nix. Madolie lindrer og stopper angrebet. Det kan jo være svært at skaffe det andet her i weekenden.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Kalkben
« Svar #4 Dato: 05 ſeptember , 2009, 19:26 »
Mange tak Finn.. Så tager jeg dem lige alle en tur på samlebåndet i aften.. Og mandag vil den så stå på operation "kalkben væk". Håber også der måske kommer tørring i luften.. For så vil jeg også give hønsehuset en tur.

Ihh hvor er det rart med det her forum  :) og så gode hurtige svar!!
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Kalkben
« Svar #5 Dato: 05 ſeptember , 2009, 20:43 »
Det er også dejligt at læse om en ansvarlig "dyrepasser" *l

Har faktisk læst om flere herinde, som har købt dyr og så skulle starte med at behandle mod kalkben, fordi sælger ikke havde behandlet det :(

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Kalkben
« Svar #6 Dato: 05 ſeptember , 2009, 21:42 »
Har faktisk læst om flere herinde, som har købt dyr og så skulle starte med at behandle mod kalkben, fordi sælger ikke havde behandlet det :(

Da jeg købte min første flok, kom jeg hjem med ham her  /d  ikke for kønt




De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Kalkben
« Svar #7 Dato: 06 ſeptember , 2009, 00:22 »
Kære Christina..Jeg takker for den skønne kompliment  :) Sådan bestræber jeg mig meget gerne på at blive i alle henseender hvad angår mine dyr.

Nu vil jeg ikke male fanden på væggen for denne person jeg har købt Clara af.. Men vil sige meget af skylden ligger hos mig.. For jeg købte hende altså i april (mener jeg).. Måske jeg var lidt desperat efter at finde en kammerat(inde) til min lille tilløbende Puttemor. Dette må også siges at været lykkes til fulde  :D Puttemor er overhøne og Clara er håndlanger (og heller ikke hun skal sælges)  *f. Senere er flere så kommet til  ::) Men mon ikke flere kender til det?? Og ja, jeg blev også advaret i hønsefeberen/fjer på hjernen /o

Så jeg har altså haft hende i 5 måneder.. Der har løbene set ja hvide og matte ud. kan jeg da godt se i bagklogskabens lys!! På ingen måde som de andres!!..
Begyndte så først at tænke kan det være kalkben for 2 mdr. siden ? Så vil ikke kalde mig ansvarlig!! Skulle have spurgt fra start af!! Og har allermest lyst til at kravle i et mussehul nu, hvor dem der ved hvad der er tale om er kommet med dianogsen.. jeg har dog spurgt andre der har haft høns og der så de umiddelbart fine ud sagde de. Dette undskylder så dog på ingen måde, jeg ikke har spurgt før nu..

Men det bringer mig så frem til spørgsmålet? Hvad kommer disse mider så af?? Får de dem bare ved at rende i en hønsegård, hvor udbruddet ikke før har været eller?? ja kommer de fra en anden besætning.. Syntes måske der også her mangler noget uddybende materiale?. Men skal det komme fra en anden besætning, eller kan det komme fra en hønsegård (nybygget) for har ikke været høns på matriklen i mange mange år før Puttemor valgte sit sted?

Og hvor lang tid skal der gå, før det f.eks ser således ud, som det gør på Clara?

Louise.. Vil så lige sige.. At jeg syntes han er/var altså en meget smuk blomterhane selv om han var ramt af kalkben.. Kan jeg godt lide ved de skånske. Ikke en er ens. (har mange problemer med at finde hovede og hale i mine 2 nye hunkøns dv. wyandotter trods ringmærkningen  ;D (gør også meget frygteligt ondt de 2 plejekyller som er af hankøn må lade livet.. For finder dem altså meget smukke!! en næsten hvid med lysnougat spragl.. en anden flot spraglet 3farvet!!)

Er dog utroligt glad for at kalkben kan behandles. Håber så bare ikke det lille pus har smerter!!  :'( Om ikke andet har hun fået madolie med resten af flokken..   



0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Kalkben
« Svar #8 Dato: 06 ſeptember , 2009, 09:21 »
Ihvertfald ved du nu til næste gang, hvordan sådan noget skidt ser ud! :) Som det ser ud på billedet, virker det ikke til at hun lider vildt af det. Jeg læste om en anden, hvor det bare blødte og det hele :( :(

Da jeg købte min første flok, kom jeg hjem med ham her  /d  ikke for kønt

Ej, det var dog vildt! :o Stakkels hane! :(

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Kalkben
« Svar #9 Dato: 06 ſeptember , 2009, 09:42 »
Hej
når du behandler kalkben vil det være godt at skifte siddepinden i hønsehuset ud da der kan være kalkmider i revner og sprækker på den.

mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Kalkben
« Svar #10 Dato: 06 ſeptember , 2009, 15:32 »
Da jeg købte min første flok, kom jeg hjem med ham her  /d  ikke for køn

Ud over benene er han ellers noget af en flot fyr.  :-*  Lever han endnu?
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Kalkben
« Svar #11 Dato: 06 ſeptember , 2009, 16:13 »
Ud over benene er han ellers noget af en flot fyr.  :-*  Lever han endnu?

Nej, han var en rigtig egotripper, så han blev et hoved kortere. I stedet fik jeg denne helt utroligt lækre blomsterhane:



Men han blev ædt af ræven (dagen efter billedet blev taget). Nu har jeg så denne smukke fyr, som jeg har haft siden han var et lille æg:



(undskyld at jeg kører tråden helt af sporet...)
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Kalkben
« Svar #12 Dato: 06 ſeptember , 2009, 17:38 »
Han er også rigtigt flot!  :D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Kalkben
« Svar #13 Dato: 06 ſeptember , 2009, 20:36 »
Vi elsker jo billeder og skånske blomsterhøns er altså rigtig rigtig flotte *p Hvor er de altså flotte Louise!!

Når jeg nu begynder behandlingen i morgen.. Og renser hønsehus og derefter kalker?? kan miderne der forårsager kalkben godt overleve det? Må man godt kalke siddepindene? Ja er måske et lidt dumt spørgsmål! Fordi det ætser vel fødderne? Hvad med ude i hønsegården.. Skal der gøres noget der?

men har ikke helt mulighed for at skifte siddepinde endnu.. :-[  Da det vil være hele inventaret der skal laves om så. 
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kalkben
« Svar #14 Dato: 06 ſeptember , 2009, 21:43 »
Hvis du kalker siddepindene, vil det ikke ætse, bare det er tørt.
Du kan evt. sprøjte siddepindene med stald chock.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk