Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skidt i rumpen  (Læst 12113 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anna M

  • Bruger
  • Indlæg: 55
Skidt i rumpen
« Dato: 30 August , 2009, 11:00 »
Hej alle sammen

Jeg er ny hønseavler og har næsten lige fået de dejligste Australorps kyllinger som jeg købte for 4 dage siden.
Men jeg har et problem  med at 2 af mine kyllinger har afføring i fjerene bag på. Hvorfor har de det og hvordan kan man evt. fjerne det.
En af mine kyllinger døde den nat de lige var kommet hjem. Den faldt i søvn og da jeg kom ind til dem næste morgen troede jeg bare den stadig sov. Men da den stadig sov da jeg kom ind til dem om aftenen igen prikkede jeg til den og lagde mærke til den ikke trak vejret. Hvad tror i det kan være den er død af? Den lå lidt uden for varme lampen og sov. Men det var der flere der gjorde. Resten af kyllingerne lever stadig og er alle friske.

Hilsen den nye "Hønemor" ;D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skidt i rumpen
« Svar #1 Dato: 30 August , 2009, 11:44 »
Velkommen på forum, Anna  :D og tillykke med dine kyllinger.
Der er svært at sige, hvad den lille kylling døde af, måske har den bare været svagelig?
Mht. de kyllinger, der har en lille klat siddende i rumpen, er det vigtigt, at du sørger for at fjerne den! Hvis det er tørt, kan du nuldre det af, og hvis det er fugtigt, kan du bruge en fugtig svamp og tørre det af, men det er VIGTIGT, at kyllingen ikke bliver våd.
Hvis du ikke får fjernet klatterne, kan de virke som en lille prop, så kyllingen ikke kan komme af med afføringen.
Hvis de går sammen med en skruk, vil hun sørge for at holde dem rene.
Held og lykke med de små, og spørg bare løs  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Skidt i rumpen
« Svar #2 Dato: 30 August , 2009, 11:45 »
hejsa Anna
Velkommen her til Forum  /o
Prøv at tage den lille kylling som har skidt ved numsen og vask den forsigtigt med lunkent vand.
Pli lidt i lorten til den forsvinder.Ikke for meget vand så kylle bliver alt for våd.
Måske den der er død, har haft så meget i numsen at den ikke har kunnet komme af med dens afføring, så den er død af forstoppelse.

Jeg har prøvet at miste en kylling forde jeg ikke så at den var helt stoppet til--øv øv

God held med vaskeriet  *e
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Anna M

  • Bruger
  • Indlæg: 55
Sv: Skidt i rumpen
« Svar #3 Dato: 30 August , 2009, 13:00 »
Mange tak for rådene. Jeg har lavet en gang lunken vand blandet op med lidt sæbespåner og vil snart gå ud og vaske dem lidt bag i. Kan man forebygge at de ikke får skidt hængene i numsen? Fx med en slags fodder? Har givet dem hakket hårdkogt æg blandet op med rasp og lidt mad olie. De har også fået en skål med lige dele strandskaller og sand og en lille smule knust trækul i.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Skidt i rumpen
« Svar #4 Dato: 30 August , 2009, 13:56 »
For mig lyder det til at du helt har styr på det med maden. Tror du bare skal holde lidt øje med rumpætten på dem, hvis det skulle komme igen.
SKØØØØNT med små kyller  <L <O <L *p
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Skidt i rumpen
« Svar #5 Dato: 30 August , 2009, 14:34 »
Nogen kyllinger får bare de klumper bagi ligemeget hvad. Men du kan også prøve med hirse, det bruger jeg nogengange.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Skidt i rumpen
« Svar #6 Dato: 30 August , 2009, 14:44 »
Hej Anna
Også velkommen fra mig.
Jeg tror ikke at det er en god ide med sæbespånevand.
Det kan godt være meget skrapt ved huden.
Nøjes du bare med rent vand.
Held og lykke med dine kyller fremover.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skidt i rumpen
« Svar #7 Dato: 30 August , 2009, 15:10 »
Jeg vil også fraråde sæbe i vandet, bare lunkent vand og evt en lille svamp, den er så tilpas ru, at den kan få skidtet af.
Du kan give kyllerne lidt smuldret havregryn, det virker stoppende, olie kan måske give lidt løs mave.
Lad os høre hvordan det går.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Skidt i rumpen
« Svar #8 Dato: 30 August , 2009, 15:31 »
Hej Anna
Også velkommen til Forum fra mig.
Du skriver ikke noget om hvor gamle/store dine nye kyllinger er, så måske er de for små endnu til at få 'Hønseguf'.
Det er ellers noget der er godt for maverne. Jeg har ikke prøvet at give det til helt små kyllinger endnu. Mine yngste har været 4-5 uger.

Er der andre på Forum der har erfaring med hvor tidligt man må give kyllinger 'Hønseguf'?

Opskrift på 'Hønseguf' kan du finde ude i venstre kolonne under 'Artikler om foder'.

Og held og lykke med rengøringen.

Mvh
Erik Andersen

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Skidt i rumpen
« Svar #9 Dato: 30 August , 2009, 15:56 »
Også velkommen fra mig, hvis dine kyller sover uden for lampen tyder det på der er for varmt prøv at hæv den lidt
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Skidt i rumpen
« Svar #10 Dato: 30 August , 2009, 16:09 »
Hvad underlag går kyllingerne på ?

Jeg har før brugt sand som underlag og havde også problemer med forstoppelse, siden jeg er stoppet med sandet og de går på enten avispapir el. trådnet har jeg ikke haft nogen problemer  /o  mine kyllinger bliver nu startet på lidt fintvalset havregryn og undulatblanding, når de æder godt får de kun granuleret kyllinge-startfoder, vandet bliver skiftet 2 gange om dagen med frisk kuldslået vand.

Se evt. denne tråd :

http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,5407.0.html
« Senest Redigeret: 30 August , 2009, 17:49 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Anna M

  • Bruger
  • Indlæg: 55
Sv: Skidt i rumpen
« Svar #11 Dato: 30 August , 2009, 17:11 »
Nu er det ordnet med de små. Jeg blev nød til at klippe en klump væk ved den ene. Så nu har en en lille bar plet. Dette resultere dog i at de andre hakker den bag i. Så de 2 med lort i enden er kommet i karantene i en papkasse der er sat halvt under varme lampen for sig selv. Og de to hygger sig gevaldigt.
Mine kyllinger går på sand. De får hirsefrø at spise og har klippet lidt græs i stykker og givet dem.
Mit svar blev lidt forsinket da min hund faldt ned fra et loft i den bygning vi er ved at rive ned så har lige været i Givskud og fået diganosen at min hund bare skal have smerte stillende og vile. :D Så på vej hjem købte vi en is for at fejre det.

Offline Anna M

  • Bruger
  • Indlæg: 55
Sv: Skidt i rumpen
« Svar #12 Dato: 03 ſeptember , 2009, 21:13 »
Nu har den ene fået officiel forstoppelse:( Den bagdel er næsten helt nøgen. Den er helt rund og går rundt som den har ondt. Den prøver at skide rimelig tit men intet kommer ud. Da jeg kiggede på den her for 1 time siden havde den bare noget hvidt snask i bagdelen som jeg vaskede blidt væk med en våd vadtpind. Hvad skal man gøre mod forstoppelse? Vil rigtig gerne have et hurtigt svar:´( Har snakket med ham jeg fik kyllingerne af og han siger at det burde gå over efter lidt tid. Så snakkede jeg med en som jeg kender der også har høns og han sagde jeg skulle give dem mostekartofler blandet op med magarine. Nu vil jeg prøve at se imorgen om det har virket. Har i nogle gode råd? Vil rigtig gerne høre dem...
De sidste par dage har de fået hirsefrø blandet lidt op med normal fodder, de har også fået havregryn, brændnællefrø og olie blandet sammen og så fik de også en kartoffel igår. Kyllingerne er 8-9 dage gamle og går på sand bund (Hvilket de ikke spiser)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skidt i rumpen
« Svar #13 Dato: 04 ſeptember , 2009, 08:54 »
Hvordan går det med den lille kylling i dag?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

hoejberg

  • Gæst
Sv: Skidt i rumpen
« Svar #14 Dato: 04 ſeptember , 2009, 08:59 »
Hejsa.
Mine kyllinger har fået hønseguf fra de var helt små. Når jeg kom ud med skålen, kaldte hønemor på sine kyllinger at nu var der guf, og tog små klatter ned til dem :) De spiste med stor velbehag.