Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Automatisk kyllinge varmekasse.  (Læst 12671 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Automatisk kyllinge varmekasse.
« Dato: 29 Februar , 2008, 21:29 »
Da jeg tidligere har brugt en alm. 40 watt pære i hver varmekasse til vagtelkyllinger, og erfaringerne viser at lys døgnet rundt giver adfærds problemer, samt at de tidligere kasser har været svære at holde rene. Især støv som der kommer en del af fra kyllinger har været et problem.
Derfor har jeg valgt i år at lave helt nye kasser hvor de nævnte problemer forsøges løst.

For det første indsættes et varmelegeme til rugemaskine i en kasse mellem 2 kasser med hver deres hold kyllinger i. Dette bevirker at der ikke er lys i kassen og samtidig undgår man den hårde og skadelige varme kyllingerne får på ryggen ved brug af en varmepære som kyllingerne har direkte kontakt til.
Kassen hvor varmelegemet er monteret i er delt af en vandret plade i midten i denne plade er der monteret en ventilator, så luften suges ind i de nederste huller, varmes op og suges op i den øverste del, hvor der anbringes støvfilter, hvorefter varmen blæses ind i kylling kassen gennem de øverste huller og retur igen via. de nederste huller osv. Det helle bliver styret af en termostat, måske 2 med tiden så dag og nat temperaturen kan stilles forskelligt, for tidligt at hærde kyllingerne.

Både varmekassen og den kolde del af kassen, der åbnes for når kyllingerne er nogle dage gamle, er monteret med et bære net af 25 x 25 kraftig mink tråd, hvorpå der ligger en måtte af noget specielt blødt og flad plastvæve. Under dette er en bakke der kan trækkes ud og renses dagligt, uden at det påvirker kyllingernes færden. Dette er også medvirkende til at løse hygiejne optimal i kasserne.

I denne forbindelse har jeg et spørgsmål da jeg ved at der sider mange i Fjerkræforum der ved meget om teknik.
Er det muligt at serie forbinder varmelegeme, ventilator og termostat.

Grunden til spørgsmålet er at det er lige så katastrofal at varmelegemet ikke slår fra og overopheder kassen, som hvis varmelegemet svigter og ventilatoren køre videre og hurtig afkøler kyllingerne med dødsfald i 2 kasser til følge. Da der gå ca. 10 kyllinger i hver kasse og hermed 20 kyllinger i begge kasser med samme varmekilde og nogle af kyllingerne er ret kostbare, er det ikke så meget et spørgsmål om hvad det koster. Som et spørgsmål om sikring af kyllingerne og deres velfærd.
Håber der er en eller anden der har en god ide til sikring.
Jeg vedhæfter lidt billeder af en af de halvfærdige kasser hvor lågerne stadig mangler.

Billed 1. Varme styrings kassen.
Billed 2. Toppen af styrings kassen uden filter.
Billed 3. Forest kold afdeling af kassen, med adgang til varmekassen via. det buede hul i baggrunden hvor der isættes en regulerbar lem.
Billed 4. Forest varmekasse til kylligerne, med ventilations huller bagerst.
Bjarne.
« Senest Redigeret: 29 Februar , 2008, 22:31 Fra Bjarne Andersen »

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Automatisk kyllinge varmekasse.
« Svar #1 Dato: 01 Marts , 2008, 10:07 »
Nej, det er ikke muligt at serie-forbinde ventilator og varmelegeme.

Som jeg opfatter det, så vil du gerne at hvis varmelegemet holder op med at varme, så stopper ventilatoren også. Hvis ventilatoren holder op med at virke, så skal varmelegemet også stoppe, er det korrekt opfattet

En løsning kan være at bruge flere ventilatorer og varmelegemer i parallel. Hvis du har 4 ventilatorer (2 til hver kasse med kyllinger), så vil det være usandsynligt at mere end 1 ventilator går i stykker inden du opdager at 1 ventilator er stået af. På samme måde kan du også have flere varmekilder i kassen i parallel.

Jeg går ud fra at ventilatoren kører konstant, så kan en løsning også være at bruge et strømfølsomt relæ, der kobler varmelegeme fra, hvis ventilatoren ikke bruger strøm.

Disse løsninger forudsætter at det ikke er termostaten der svigter.

Hvis du også vil sikre dig  mod dette, så skal du have en ekstra termostat/overvågning, hvor temperaturgrænser ligger uden for det område du normalt kører i. Denne termostat/overvågning skal så slukke for alt, både varmelegeme og ventilator og kan jo så samtidig give en alarm så du kan se at der er noget galt.

Det er de løsninger som jeg lige kan komme på.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Automatisk kyllinge varmekasse.
« Svar #2 Dato: 01 Marts , 2008, 11:55 »
Hej Finn.
Det er korekt som du har opfattet mit spørgsmål.

Jeg takker mange gange for oplysningerne, der giver en ny indfaldsvinkel på løsningen.
2 mindre varmekilder pr. kasse vil være rigtig godt og modvirke underafkøling.
2 Ventilatore af den størrelse jeg har liggende vil formentlig give for stor et flow i kasserne, med mindre man laver så de tager falsk luft ind fra det nederste rum hvor varmelegemet sider.
Det er altid rart at høre andres mening om tingene, da det giver nye tanker og ider.

Jeg regner med at lave det sådan at både ventilator og varmeleme slukkes og tændes via. termostaten. Samt at der bliver mulighed for at åbne eller lukke de øverste indblæsnings huller til kyllinge kassen, hvis der skulle være en skævhed i tempraturen i de 2 kasser, hvad jeg ikke forventer.
Bjarne 

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Automatisk kyllinge varmekasse.
« Svar #3 Dato: 01 Marts , 2008, 12:33 »
Samtidig medat jeg sad og skrev et indlæg andet sted, har tankerne kørt omkring de oplysninger Finn. er kommet med, og det slog mig at hvis både varmelegme og ventilator er koblet på termostaten, vil begge dele slå fra ved termostat svigt og underafkøling vil kunne undgåes. Modsat vil både varmelegeme og ventilator køre hvis termostaten ikke slår fra og hermed vil det kun være nødvendig med en ekstra termostat der slår fra ved højere tempratur end den styrings termostaten er sat til.

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogle der har erfaring med termostat svigt i rugemaskiner.

SPØRGSMÅL ?

Er der nogle der har prøvet at en termostat har svigtet og maskinen er blevet overophedet. Eller har dette svigt altid betydet ingen varme i maskinen.

Hvor lang leve tid er der erfaring for at der er på et varmelegeme som det på billedet, der bruge som standart i mange masiner.
Bjarne.

Hanne

  • Gæst
Sv: Automatisk kyllinge varmekasse.
« Svar #4 Dato: 01 Marts , 2008, 12:40 »
Ej hvor godt tænkt Bjarne. jeg har altid synetes at det var så synd for de stakkels kyllinger at gå under alt det lys, når nu deres naturlige sted ville være under skrukken - i mørke.

Da jeg som ung sygeplejerske arbejdede på en afdeling for for tidligfødte børn, havde vi varmekasser som babyerne kom over i, når det var blevet gor 'gode' til kuvøsen.

Kassen bestod af to bunde. Under den øverste bund sad der 4 elpærer som var tændte, og på bunden lå madras, baby, dyne osv. Efterhånden som baby blev bedre til at holde varmen selv, slukkede vi for pærene efter tur.


Venlilationen bestod af 2 riste i hver side af kassen i bunden :)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Automatisk kyllinge varmekasse.
« Svar #5 Dato: 01 Marts , 2008, 13:05 »
Bjarne, ventilatorer i mange størrelser kan du få i EDB-forrretninger til 50-100 kr stykket.
De kører så på DC, så du skal lige have en strømforsyning også.

Varmelegeme, der kan du bruge effektmodstande  i parallel og de fås også i mange størrelser. (jeg har sådan nogle som varmekilde i min rugemaskine)

Kan købes i elektronikforretninger
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Automatisk kyllinge varmekasse.
« Svar #6 Dato: 01 Marts , 2008, 22:01 »
Hej Finn.
Hvor stor er din rugemaskine og er det en motorruger eller fladruger. At jeg spørger om størrelsen skyldes at der ofte er forskel i luft volumen der skal varmes op.

Styrings kassen og de 2 kyllingerum er på i alt o,14 kubikmeter.

det ser ud til at være nogle små fikse varmelegemer.

Bjarne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Automatisk kyllinge varmekasse.
« Svar #7 Dato: 02 Marts , 2008, 09:41 »
Rugemaskinen er til 25 æg, hjemmelavet og med motor og ventilator. Såvidt jeg husker er effekten ca. 60W. Den er i brug lige nu, men det kan være jeg kan komme til at tage et billede af modstandene.

Men i princippet kan du jo bare sætte flere modstande i parallel, hvis du skal have en større varmeeffekt.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Automatisk kyllinge varmekasse.
« Svar #8 Dato: 03 Marts , 2008, 19:31 »
Ikke det bedste billede, for det var ikke til at komme til, men håber at du kan se systemet

(Bemærk at billedet ligger i galleriet og jeg linker bare til det.)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: Automatisk kyllinge varmekasse.
« Svar #9 Dato: 03 Marts , 2008, 19:43 »
Hej Bjarne.
Mit thermostat i rugemaskinen røg sig en tur for 4 uger siden, og her steg temperaturen. Den stod på 110 fahrenheit da jeg kom om morgenen, så det var en måneds indsamling af rugeæg der smuttede. Så temperaturen vil ikke altid bare falde hvis thermostaten svigter.
Hilsen Mogens Præst
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Automatisk kyllinge varmekasse.
« Svar #10 Dato: 03 Marts , 2008, 20:19 »
Jeg synes også at det jeg har hørt er at tempraturen er steget når temostaten svigter og ikke at den falder.

Er der nogle der har prøvet at tempraturen er faldet når termostaten svigter.
Bjarne