Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Forslag til tagkonstruktion?  (Læst 32198 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Forslag til tagkonstruktion?
« Dato: 17 Februar , 2008, 16:57 »
Jeg er som måske bekendt midt i mit byggeprojekt, og skelettet til huset er ved at være på plads. Det har hele tiden været min plan at bruge eternit som tagbeklædning, men det bliver pludselig ganske dyrt, hvis jeg skal købe nye plader (B6), da jeg skal dække 5,4 x 3,2 meter tag (det er inklusiv udhæng). Hvis jeg køber pladerne online, kan jeg få dem til den nette sum af 3700 kr (6 x 3 plader á 175 kr + fragt), og dertil kommer alt det løse i form af skruer etc.

Taget er et simpelt skråtag med pultrygning (tror jeg nok det hedder), og det hælder blot 15 grader (netop fordi jeg regnede med at bruge eternit).

Nogle forslag? Jeg har søgt på gul&gratis, og det er muligvis en løsning at køre et godt stykke vej efter nogle brugte plader. Til den nypris er det måske slet ikke dumt, da der er en del at spare!  :)
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #1 Dato: 17 Februar , 2008, 17:01 »
Ståltrapez plader? De ligner faktisk eternit idag, men er noget billigere, og så kan du få dem i hel længde, så ingen samlinger på langs?
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Jens Juhl

  • Gæst
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #2 Dato: 17 Februar , 2008, 17:27 »
Hvad med at brænde et paptag på. Det vil koste dig omkring 1500 kr, og er mindst lige så godt.
Jens

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #3 Dato: 18 Februar , 2008, 23:06 »
Tak for de gode råd. Jeg fandt en venlig sjæl i Gul&Gratis, der har nogle ståltrapez-plader til overs, og dem er vi ved at finde ud af at få handlet om!

Tagpap er ikke noget jeg har prøvet før, og da huset kommer til at stå inde under nogle træer er jeg ikke rigtig frisk på at give mig i kast med denne metode, måske er det mig, der er en kylling!  ::)

Her er et billede af hvor langt jeg kom i løbet af lørdagen, I kan se det gamle hønsehus til højre, samt et lige så gammelt redskabsskur lige bagved det nye skelet. Begge de gamle bygninger skal væk, så der bliver pænt omkring hønsene og udsigt til hønsegården inde fra køkkenet!

Læg i øvrigt mærke til hønsene, der følger fremdriften af projektet!  De har fri adgang til hele haven, men når jeg arbejder på deres nye hotel, er de hele tiden mellem benene på mig! (det er nu hedengangne Tulte, der ses på det nederste billede. De tre høner er nyanskaffede Isa Warren, der skal give æg til os når alt andet fejler!).
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #4 Dato: 19 Februar , 2008, 21:24 »
Hej Christian.

Det ser da spændende ud. Vil du støbe fast bund i "hønsehus-delen" eller? Siden du har gravet ud. Så undre det mig bare lidt at du ikke har støbt soklen først.
Hvis nu din ståltrapez-plade handel går i vasken så er det ofte at genbrugs pladserne har eternit plader stående. De genrbrugs pladser jeg bruger, har begge et par paller stående med brugte eternit plader. Pænt stablet og det hele. Det kan selfølgelig også være at de står for sig selv på grund af asbest indhold??

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #5 Dato: 19 Februar , 2008, 21:48 »
Hej Danny,

nope, ingen sokkel, jeg har andre planer! Vi har haft en del bøvl med rotter, så der bliver intet fundament, de kan grave sig ind under, tværtimod hæver jeg hele huset 60 cm op. Projektet er en blanding af nøje planlagte elementer, og "uskarpe" hjørner, hvor jeg finder på tingene efterhånden som de omkringliggende dele tager form...

Mht tagplader, så får jeg 12 plader på fredag, fra førnævnte venlige sjæl, så huset kan måske tage mere form i weekenden, hvis sneen holder sig væk!

NB! Huset er stærkt inspireret af dit, Danny!
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #6 Dato: 20 Februar , 2008, 10:12 »
Christian  <M
Kan jeg være med til at inspirere dig til at sætte dit tag RIGTIG godt fast  ::)  ::) Mit nylavede overdækkede løbegård som jeg havde ønsket mig i rigtig lang tid  <W <A det fløj hele tagkonstruktionen af i stormen, da jeg var få ferie. Træls syn at komme hjem til <R <T <R
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #7 Dato: 20 Februar , 2008, 12:55 »

Sidebemærkning:
Endnu en der har måttet ty til æglæggerhøns ;D
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #8 Dato: 20 Februar , 2008, 17:49 »
Så vil jeg da lige gøre opmærksom på at mine australorps har lagt æg hele vinteren. uden kunstigt lys. Ikke ret mange i november/december, men lige nøjagtigt nok.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #9 Dato: 20 Februar , 2008, 23:41 »
Kan jeg være med til at inspirere dig til at sætte dit tag RIGTIG godt fast  ::)  ::) Mit nylavede overdækkede løbegård som jeg havde ønsket mig i rigtig lang tid  <W <A det fløj hele tagkonstruktionen af i stormen, da jeg var få ferie. Træls syn at komme hjem til

Tak for det gode råd, jeg tror jeg har dimensioneret huset til at holde til klimaforandringer ud over hvad selv de mest pessimistiske forskere forudsiger, netop pga de kraftige blæsevejr vi har haft både i år og tidligere! ::)

Jeg har besluttet mig til at lave taget på den rigtige måde, dvs med rem, spær og lægter og endda isolere det med 90 mm rockwool, så lyd og varme/kulde ikke vandrer...

Nu mangler jeg bare at beslutte mig for hvilke plader, der skal sidde indvendigt på væggene. Nogen bud?
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #10 Dato: 20 Februar , 2008, 23:56 »
Ja, køb de grove plader, kan ikke lige huske, hvad de hedder, men det er en slags mellemting mellem spån og krydsfiner, og er de billigste, de skal nok holde.
Du kan se dem, ved at kikke på billederne nede fra Kim (Vi vokser), han har brugt det i hans hønsehus.
Du kan jo selvfølgelig også bruge vandfast krydsfiner, og gipsplader, men sidstnævnte giver ofte problemer, når man skal have noget sat godt fast på væggen.

Det bliver ihvertfald førstnævnte jeg vil bruge indvendigt, når jeg skal igang med at bygge huse, til både katte og høns.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #11 Dato: 21 Februar , 2008, 00:04 »
Dem kender jeg godt, de er - som du skriver - til at betale sig fra. Som gulvplader tror jeg nok jeg er nødt til at købe nogle af de fine, vandfaste plader, og de er godt nok dyre! (jeg skal bruge tre, men til gengæld behøves det nok ikke at være mere end 12 mm plader, da jeg kan lægge rigeligt med strøer og så have tyndere plader - de skal jo kun bære høns og ikke mennesker!). Tak for tippet!
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #12 Dato: 21 Februar , 2008, 00:12 »
Det er lidt sjovt, for jeg har faktisk lige snakket med en kollega om disse plader idag, han har været igang med at lave noget udvendigt, og har brugt disse, og så lod han et stykke stå ubehandlet udenfor siden sommer, og den er ikke bulet op, sådan som spånplader gør, eller har trukket vand, så det er vist ganske udemærket.
Man kan jo også lige give en klat maling, så holder det jo endnu bedre, og der er ikke så mange små spræker til utøj så.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #13 Dato: 21 Februar , 2008, 00:16 »
Nu er det sent på aftenen, så jeg er ikke helt så skarp: Mener du at de billige plader er gode til gulv, eller er det de dyrere vandfaste plader, du siger din kollega har ladet stå udenfor? Projektet er ved at løbe løbsk rent økonomisk, så jeg er meget lydhør overfor valg af alternative, men gode materialer!  ;D
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #14 Dato: 21 Februar , 2008, 01:23 »
Jeg skal forhøre mig imorgen, om kollegaen kan anbefale det til gulvet også, men det skulle ikke undre mig, at det kan bruges der også, det er dog ikke helt så stærkt som vandfast krydsfiner, men så kunne man jo gå op i en 16 mm istedet.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.