Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kyllinger fra mor  (Læst 2135 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tina rosenberg

  • Bruger
  • Indlæg: 37
kyllinger fra mor
« Dato: 24 Juni , 2015, 20:55 »
Jeg har 7 stk. kyllinger der er 4 og 5 uger gamle. De går med deres mor. Hvornår kan kyllemor blive taget fra unger så hun kan komme ud i den store have igen?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: kyllinger fra mor
« Svar #1 Dato: 24 Juni , 2015, 20:58 »
Hvis hønemor viser tegn på, at hun nu synes, hun har gjort sit kyllearbejde og gerne vil tilbage til sin flok - så er det det hun skal. Kan kyllingerne ikke følge med, så må du tage over. Kyllingerne er - eller er ved at være varmefri, men lå længe den såkaldte sommer er så kold som nu, så vil det nok være mest sikkert med en varmelampe til dem om natten
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: kyllinger fra mor
« Svar #2 Dato: 24 Juni , 2015, 21:05 »
hvorfor vil du skille dem? Jeg ville lukke mor ud sammen med kyllerne

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: kyllinger fra mor
« Svar #3 Dato: 25 Juni , 2015, 07:45 »
Det er en fordel at lade høne og kyllinger følges ud i den store verden, for så vil hønen beskytte og vejlede dem. Kun hvis der er tale om en have, hvor angreb fra skader eller andre store fugle/rovdyr, ville jeg måske lade kyllingerne blive i skrukburet/gården. jeg bruger kaninbure af den trekantede slags og lukker op, når det er tid, så kan høne og kyllinger selv bestemme, hvormeget de vil 'mænge' sig med den øvrige flok. Og som regel går de også den første tid tilbage i skrukhuset for at sove om natten.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Mette L

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 55
Sv: kyllinger fra mor
« Svar #4 Dato: 25 Juni , 2015, 21:08 »
Mine ene høne med kyllinger (4 uger gamle) måtte såmænd gå sammen med min anden høne med større kyllinger(8 uger), men hønen med de mindste kyllinger er så dominerende, at de store kyllinger ikke tør forlade hønsehuset. Så indtil nu har de været adskilt. Bliver det mon snart bedre?