Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Orpingtonhøne med fyldt kro  (Læst 3281 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Orpingtonhøne med fyldt kro
« Dato: 01 Maj , 2009, 20:58 »
Jeg har en orpingtonhøne som konstant har fyldt kro.

Jeg har prøvet at massere den med jævne mellemrum, give hende A38 og madolie og faste hende (hvor hun kun har fået vand), men lige lidt hjælper det.
Hun virker meget bange for de andre høns, undtagen lige Grå som vi mistede i dag, men i vores selskab ser hun ud til at have det strålende og render rundt i hælene på mig ude i haven, når hun bliver lukket derud.
Hendes appetit er som hos orper, så jeg begrænser adgangen til foder, men skaller er altid til rådighed både ude og inde.
Forleden aften tog jeg hende af pinden og der stod der væske ud af næbet på hende. Jeg holdt hende så under armen og masserede hendes kro samtidig med at jeg hældte hende fremad. Der stod en masse væske ud af næbet på hende, som kastede hun op.

Har i nogle forslag til hvad jeg skal gøre? Kan jeg gøre noget eller er det bare et spørgsmål om tid? Eller er det normalt at orper kan have en så stor fyldt kro hele tiden?

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Orpingtonhøne med fyldt kro
« Svar #1 Dato: 01 Maj , 2009, 22:56 »
Hej Lisbeth,

det lyder umiddelbart som om du gør det rigtige, omstændighederne taget i betragtning. Forsigtig massage af kroen, og en "fredelig" diæt for at se om det gør en forskel... Jeg håber nogen med mere forstand på det kan vejlede, hvis der er bedre alternativer.

Du spørger om det er normalt, at orpingtoner har så fyldt kro - nu ved jeg ikke hvor voldsomt det er på den høne, du beskriver, men hvis jeg tæller sammen, hvor mange orpingtonhøner, jeg har haft (det er for mange, taget i betragtning at jeg kun har haft høns i knap 4 år, men ræven har sørget for en del udskiftning, desværre!), er det en meget stor del af hønerne, der har haft meget fyldte kroer jævnligt. De er ret madglade, og det virker som om de kompenserer for "for lidt mad" (dvs tilpas mad!) ved at fylde alt muligt i - ting, der nok er spiselige, men måske ikke særligt nærende eller gavnlige for fordøjelsen?!?

Nogle gange har mine høner haft en meget hård kro, men det er gået væk igen efter nogle dage og lidt "velvære-massage"!

Jeg håber, det går i sig selv igen med din høne, det er nu rarest når vores dyr har det godt...
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Orpingtonhøne med fyldt kro
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2009, 12:48 »
Vi har i dag taget den tunge beslutning at aflive hende  :'(.

Det var min stakkels mand der måtte stå for dette for jeg kan ikke svinge den økse.
Der måtte 2 slag til for at få hende bevidstløs og ved andet slag stod der betændelse ud af hende.
I går min dejlige hane der lå død og i dag min dejlige høne der måtte aflives.
Det er næsten umenneskeligt det her.....

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Orpingtonhøne med fyldt kro
« Svar #3 Dato: 02 Maj , 2009, 12:55 »
Stakkels Lisbeth, du er da ramt i øjeblikket. Sympati herfra
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Orpingtonhøne med fyldt kro
« Svar #4 Dato: 02 Maj , 2009, 13:05 »
Øv hvor træls, det lyder som om det var den rigtige beslutning at aflive hønen, selvom det er træls...
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Orpingtonhøne med fyldt kro
« Svar #5 Dato: 02 Maj , 2009, 13:35 »
Det er rigtig træls at miste nogen eller noget man elsker. Var meget glad for hende, den første høne vi selv rugede ud og så var hun så tam.
Hendes kro var meget tung og fyldt, løftede man den og slap var det lige før hun stod på hovedet pga. vægten. Kan ikke forsvare, at have dyr rendende og lide, det er nok at mennesker SKAL lide.

Tak for sympatien og tak for dit ellers hurtige svar Christian  *l

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Orpingtonhøne med fyldt kro
« Svar #6 Dato: 02 Maj , 2009, 13:43 »
Åh jeg føler med dig, hvor er det streng, ja en ulykke kommer sjælden alene  :'(
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Orpingtonhøne med fyldt kro
« Svar #7 Dato: 02 Maj , 2009, 18:43 »
Også varme tanker herfra. *b

Hvis hønen var fuld af betændelse har det heller ikke været sjovt for hende. Godt du tog beslutningen, selv om det på ingen måde er nemt.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)