Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: krage stjæler æg  (Læst 3709 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tina rosenberg

  • Bruger
  • Indlæg: 37
krage stjæler æg
« Dato: 15 Maj , 2015, 08:09 »
Jeg har flere gang fået stjålet æg fra hønshus. Der var ikke net over hønsegården. Det har jeg fået sat op nu, men der er træer og det er svært at få lukket omkring grene og stamme. Lige nu er skaden igang med at stjæle. Jeg prøver at lukke de sidste huller. Men jeg ville jo gerne have at hønsene kunne gå ud gennem låge til have om dagen. Er der nogen der har et godt råd udover overdækning. Jeg læste at man kunne hænge en død krage op virker det? hvad med en udstoppet? og hvad med cd ér. Er der nogen erfaringer med det?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: krage stjæler æg
« Svar #1 Dato: 15 Maj , 2015, 10:17 »
Jeg har haft samme problem med skader og råger igennem mange år. Her har hængt døde artsfæller, cd'er og andet tingel tangel  - og intet har virket - det eneste som har en vis effekt, er mine to farvestrålende fugleskræmlser, men dem er min hane panisk bange for, så han får hele flokken til at gå i panik, så det er 'no go'

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: krage stjæler æg
« Svar #2 Dato: 16 Maj , 2015, 01:21 »
Vi havde rigtig mange krageproblemer sidste år, og vi fandt ved et tilfælde ud af, at kragerne ikke ville gå ind, hvis indgangen til reden var delvist dækket af kviste eller ris, så det kunne måske være en mulighed?

Ellers kunne du prøve med sådan en fætter her:

http://www.skadedjursbekampning.nu/produkt/Fagelskramma-Ljud-D

Jeg aner ikke om sådan én virker, men hvis man ikke lader sig skræmme af prisen, kunne det da være værd at prøve :-)

Og denne har jeg selv set anvendt på en lystbådehavn som måge-forskrækker, og her så den ud til at virke, men krager er selvfølgelig noget mere snu end måger.

http://www.skadedjursbekampning.nu/produkt/Rovfagelsdrake

Den ser faktisk meget naturtro ud, når den flyver rundt i vinden.

Håber du finder ud af det. Det er så ærgeligt, når man kan finde tomme skaller udenfor hønsegården.
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: krage stjæler æg
« Svar #3 Dato: 16 Maj , 2015, 05:51 »
Den rovfugledrage, som Lisa linker til, er meget brugt her i mit område på ærtemarkerne - den ser faktisk ud til at holde skader, råger og krager væk.

Lydfugleskræmmeren kunne jeg aldrig drømme om at udsætte mine høns for. Det vil blive et meget stressende liv for dem, hvis de konstant skal høre på og forholde sig til skrig fra en rovfugl - en rovfugl, som de selv er byttedyr for.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: krage stjæler æg
« Svar #4 Dato: 16 Maj , 2015, 07:46 »
Du kan prøve at hænge plastikstrimler for indgangen til huset.  Hønsene kan vænnes til det og nogle gange holder det kragerne ude.  Men de er kloge fugle..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi