Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Åbning af rugemaskine under klækning?  (Læst 4630 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Åbning af rugemaskine under klækning?
« Dato: 07 April , 2015, 11:35 »
I går var det 19. dagen med min nye motorruger. En enkelt kylling kom ud og drøner nu rundt der inde :). I starten klarer den sig med sin indbyggede madpakke, men hvorlænge? Først i dag ses enkelte knækhuller på et par af de andre æg. Kan den første kylling klare sig i rugemaskinen hvis de andre først kommer i morgen eller overmorgen? ???
Hilsen
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Åbning af rugemaskine under klækning?
« Svar #1 Dato: 07 April , 2015, 12:04 »
Det tror jeg den kan, men jeg ville nok tage ud. Jeg er ikke så nervøs med at åbne under klækning, jeg har jo mange små nysgerrige og utålmodige hjælpere der ikke kan lade være med at åbne og kikke, og jeg synes ikke der nogen forskel på resultatet i forhold til da der blev gjort som foreskrifterne siger.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Åbning af rugemaskine under klækning?
« Svar #2 Dato: 07 April , 2015, 15:57 »
som tommelfingerregel kan en kylling klare sig 48 timer efter klækning så umiddelbart ingen grund til panik. Hva angår det med at åbne maskinen vil jeg sige at hvis man nøjes med en gang om dagen og lige sprøjter æggene over med en forstøver inden man lukker så sker der intet ved det.. Her skal du dog passe på ikke at sprøjte for meget da det forhøjer fugtigheden i maskinen hvilket kan medføre at kyllingerne i de æg der er revnet kan drukne.. Mvh kenneth
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Åbning af rugemaskine under klækning?
« Svar #3 Dato: 07 April , 2015, 16:07 »
Håber ikke det gør noget jeg lige spammer tråden, men det er lidt det samme jeg har tænkt på.

Når man får daggamle kyllinger til en skruk, er de måske allerede 48 timer gamle, men skrukken bliver jo gerne liggende et par døgn inden hun går fra reden med dem. Hvad gør man så? Jeg har indtil videre smidt lidt foder i reden, for at de små ikke skal sulte. Men er det nødvendigt?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Åbning af rugemaskine under klækning?
« Svar #4 Dato: 07 April , 2015, 16:48 »
Jeg er også ny med rugemaskine, og oplevede 1.x at der var 3 døgn mellem 1. og sidste klækning. Jeg satte en lille skål med mad og vand ind. Lige nu er der vagtler i maskinen. Den 1. kom i går eftermiddags, en er lige kommet og de spiser lystigt af det lille saltkar med vand.

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Åbning af rugemaskine under klækning?
« Svar #5 Dato: 07 April , 2015, 17:52 »
Det med skrukken har jeg heller ingen ide da jeg kun har tunge racer (tvær plymser og stor sort austrolorps) som ikke er super skrukhøns holder jeg mig til maskinen.. Men tror du er inde på rigtige Pia... Lone det kan forekomme at de klækker sådan har læst om nogen herinde der oplevede at de klækkede på 25 døgn...
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Åbning af rugemaskine under klækning?
« Svar #6 Dato: 07 April , 2015, 18:13 »
Jeg har set tidligt klækkede gå og æde det der snaller der er tilbage i æggeskallen, når de er klækket - ægget udnyttes til sidste molekyle. Jeg ville tage klækkede kyller ud en gang i døgnet - arbejde hurtigt, så jeg mister mindst mulig fugt og varme -
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Åbning af rugemaskine under klækning?
« Svar #7 Dato: 07 April , 2015, 19:05 »
Tak for indkomne input /o
Jeg har besluttet mig for at tage kyllinger ud en gang i døgnet. Jeg gør det hurtigt og giver et varmt pift med en vandforstøver inden jeg lukker igen.
De to første (lys sussex, stor) går nu under varmelampen og både drikker og spiser. Lige nu venter jeg på de næste, som dog tidligst bliver løsladt i morgen :)
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.