Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Salg af "gode" høns.  (Læst 28550 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #30 Dato: 20 Februar , 2015, 11:24 »
Jeg ved ikke lige hvorfor der antændes en krig hver gang nogen bare nævner hybrider.

Veteranen:
Mine høns lever skønt, de får sågar iceberg salat hver dag. Gourmetmad, hm?
Så bare fordi de er hybrider, er jeg ikke enig med dig i, at jeg er umenneskelig ved at have dem gående, når du hentyder til, at jeg hverken er ansvarsfuld eller empatisk. Hvad jeg prøver at sige er, at jeg ikke sidder og "glor" på dem og nusser om dem dagen lang, som nogen har masser af tid til. Jeg ville da gerne avle videre på dem, men for mit vedkommende kan det ikke lade sig gøre.

Her prøvede jeg at give feedback på, hvad der kunne gøres bedre, så flere holdt racehøns. Det er vist fløjet langt over hovedet på de fleste, og i stedet har man fokuseret på, at jeg holder hybrider. Yes, det er vejen frem!

Bjarne: Jeg skal love for, at høns ikke er det billigste at købe i København. Hvis det er tidspunktet der er forkert, ville jeg have ønsket, at jeg vidste det den gang. Nu ved jeg det. Folk der er nye til høns ved jo ikke sådan noget, og det er tit om foråret, at man vil have høns i haven, ikke lige inden det bliver vinter. Så lidt orientering skal der nok til, før folk kaster sig over racehønsene fremfor hybriderne.

Renepaulsen: Hvor søren får du de priser? Du må da lige sende mig en pb hvis det er på Sjælland, selv hybriderne har jeg købt dyrere end du har! :laugh:

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #31 Dato: 20 Februar , 2015, 11:30 »
@DoktorLarsen
Dem her købte jeg i Herning, og bor ca. 2 timers kørsel derfra. Jeg fandt dem gennem den Facebookgruppe der hedder "Fjerkræ  Køb salg og bytte". Desuden er der ofte nogle til salg gennem forum her. Og der er ofte nogen der kører og tilbyder at tage høns med, så kan man evt. mødes ved en motorvejsafkørsel eller lignende :)
Jeg var nok lidt heldig mht prisen, men bare hold lidt øje med markedet :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #32 Dato: 20 Februar , 2015, 11:59 »
Gode Doktorlarsen, du gav indtryk af at du havde et travlt liv og derfor stort set ikke så dine høns til dagligt! Det var dette jeg kommenterede på, også :)
Hvis man blot ikke er i konflikt med Dyreværnslovens mindstekrav, så er det selvfølgelig ok, at vi har forskellige synspunkter /o
Hybrider købes ofte i uvidenhed, og her er det at nogen af os gerne vil hjælpe med at oplyse.
Jeg bemærker at dine overdrevne argumenter om prisen på høns, om fornødent, er tilbagevist.
DFF har gavn af en fri debat, så opgiv ikke, men selvfølgelig syntes jeg du bør skærpe dine argumenter ;)
Med venlig hilsen
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #33 Dato: 20 Februar , 2015, 12:03 »
Jeg kan se, at andre er enige med mig i, at 40-50 for daggamle og over 180 for æglægningsklare er for meget. Nu bor du jo heller ikke i København, så jeg forstår godt, at du køber dine billigere.

Hvis man ikke sælger sine racehøns for pengenes skyld synes jeg da, at man skulle komme ind i kampen i stedet for at stå og råbe på sidelinjen. /o

Problemet er multifaktorielt, og mens nogle faktorer ikke kan ændres, kan man skrue vidt op og ned for andre.

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #34 Dato: 20 Februar , 2015, 12:07 »
Opfordringen er til københavnere med racehøns til salg. I andre gør det sikkert meget godt. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #35 Dato: 20 Februar , 2015, 18:36 »
Hvis folk kan finde vej til hybriderne på internettet, så kan de nok også finde vej til racehønsene og alle klubberne (for at få hjælp)
HVIS altså det er det de ønsker.

Så jeg ved næsten ikke hvordan vi kan "komme mere ind i kampen" ??
For hvis det er at vi skal kunne levere 1000 vis af æggeklare høner hele året rundt, så bliver det desværre ikke så let at opfylde.
Og slet ikke hvis vi ikke må tage bare lidt for dem, for vi private kan desværre ikke lave hønsene til samme priser som industrien kan og ja det er jo "bare" hobby og hobby koster og er ikke forretning, heldigvis for det, for så var vi gået konkurs for længe siden. Men det er nu meget rart bare at få lidt ind igen og ikke mindst blive påskønnet for det arbejde det nu engang er at lave dem.

Men igen flere seriøse avlere, vil helt sikkert kunne gavne den efterspørgsel som er på racehøns, fra dem som virkelig ønsker racehøns.
Endvidere ville de fleste racer også have godt af at få flere opdrættere, så de ikke lige pludselig uddør, for mange rigtigt dejlige racer og varieteter er desværre ved at forsvinde helt og dette er rigtigt synd da mange af dem faktisk er glimrende nytte høns (kød og æg) for det private hønsehold. 
« Senest Redigeret: 20 Februar , 2015, 18:51 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #36 Dato: 20 Februar , 2015, 19:24 »
Hvis folk kan finde vej til hybriderne på internettet, så kan de nok også finde vej til racehønsene og alle klubberne (for at få hjælp)
HVIS altså det er det de ønsker.

Det er lige nøjagtig min pointe. De fleste er ligeglad. De vil bare ha deres "røde amerikanere" som kan spytte æg ud hver dag året rundt, og det er jo umuligt at finde racehøns, der kan helt det samme. Ligegyldighed kan man bare ikke diskutere imod.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #37 Dato: 20 Februar , 2015, 19:57 »
Når jeg læser noget af argumentationen, så kan jeg godt se at det er op ad bakke. Men uden jer som er rygraden i DFF, så ville det bare være endnu værre. Så hold dampen oppe Lestat, Raziel m. fl.
Og hvis det ikke høres fra andre, så er jeres indsats i hvertfald værdsat af mig. Denne tråd, startet i går, er allerede læst af over 650, så jeg tror at det nytter /o
Hilsner
« Senest Redigeret: 20 Februar , 2015, 20:14 Fra Veteranen »
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #38 Dato: 20 Februar , 2015, 21:08 »
for mit eget vedkommende må jeg sige at jeg laver de kyllinger jeg skal bruge eller har plads til. Jeg annoncerer ikke med at de er til salg, og det kommer jeg nok heller ikke til. Dem der VIL have dem skal nok finde frem til dem, og har sikkert osse tid til og vente på dem, hvis det skulle være nødvendigt. Det er meget forskeligt hvad vi hver især ønsker og have af dyr( eller fandtes der nok heller ikke så mange forskellige) og hvad vi ønsker af dem. Jeg har mine for min egen fornøjelse og for min hobby, og så da rigtig gerne at flere havde det på samme måde, men jeg har ikke tænkt mig og skulle have mine høns og kyllinger som hyldevarer for det..Jeg tror ikke det er tilgængeligheden eller prisen der gør det, men simpelthen den manglende interesse for og have racehøns som hobby. Den interesse tror jeg ikke på man fremmer ved at racehøns bliver ligeså lette og skaffe som industriens høns
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #39 Dato: 21 Februar , 2015, 16:56 »
Hej Jes.l.h
Hvis ikke du tror at tilgængeligheden og prisen er det afgørende for valget af racehøns, hvad tror du så det er?
Jeg tror at udviklingen lige nu er den at industrihøns fortrænger racehøns. Vi mister den brede vifte af mangfoldighed hvis udviklingen ikke vendes. Trist hvis bare skal bruge skandinavisk fjerkræstandard til at mindes hvad vi havde en gang :'(
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #40 Dato: 22 Februar , 2015, 08:45 »
Til gænglighed måske hvis det kræver at man skal have 100 vis af  HØNER på "lager" hele året rundt, ja, for mange vil desværre kun have høner, for enten må de ikke holde hane eller også gider de ikke holde hane.
Men dette er nok umuligt for rigtigt mange af os at have. Og hvad skal vi også gøre med de 100 vis af haner, som jo også dukker op, når man laver kyllinger. Skal vi nakke dem ved fødselen? Ligesom industrien gør i millionvis hvert år, næh for mærkeligt nok, så tror jeg at vi hurtigt vil få på puklen og blive hængt ud, hvis vi private opdrættere brugte samme metoder som i industrien (næbkupering, forældre stuvet sammen i haller uden at se dagslys, og salgsdyrene stuvet sammen i på så lidt plads, som i den gamle burhønse bure).

Prisen afskrækker nok ikke, for det er efterhånden hybriderne som er dyrest især hvis man skal have nogle af dem look a like racehøns, eller dem som lægger sjove æg.

Jeg tror nu nærmere at det er manglende interesse, og ikke mindst at folk har den fordom at racehøns er noget højtravende noget som ikke lægger æg, og at det skal være hurtigt og let at havde høns.
Og at folk gerne helst vil have 365 æg om året fra hver høne eller en kyllingesteg på 5 kg. efter få måneder, for hønseholdet skal helt sikkert være rentabelt og give overskud, for ellers er det ikke sjovt.

Og så er det måske manglende tålmodighed, for hey vi skal helst have høns her og nu og allerhelst i går. Og det er ikke altid det lykkedes hvis man vil have en specifik race, så skal der laves lidt "benarbejde" og samles lidt info.

Til sidst er det nok også transporten, som er afgørende, da rigtigt mange kun har en cykel og Danmark er et meget stort land at gøre rundt i.
Så er tingene ikke lige rundt hjørnet, så er det ikke interessant eller så skal det helst kunne leveres.
Og her igen er der mange firmaer, som levere lige til døren, både høns, hus og foder.

Men jeg tror dog på at dem, som VIRKELIG har lysten og interessen for at få racefjerkræ. De skal nok holde sig til og få det.

Så kodeordet i al denne snak må være lyst og interesse. For hvor der er vilje er der også vej. Og så at få flere opdrættere på banen, for det vil helt sikkert også gavne de fleste racer, især de sjældnere, så ikke at de uddør.
Og mange racer ER faktisk rigtigt gode både til æg og kød.
« Senest Redigeret: 22 Februar , 2015, 08:55 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Salg af "gode" høns.
« Svar #41 Dato: 22 Februar , 2015, 09:59 »
Jeg startede op med raceduer sidste år og før jeg fik dyrene brugte jeg en del tid på allerførst huset/pladsen og ikke mindst hvilke racer, som kunne være mulige indenfor de kritirier som jeg havde de skulle opfylde,  jeg søgte meget på nettet og i bøger og til sidst tog jeg på Nationalen ( LU ) for raceduer for at blive klogere på racer og ikke mindst snakke med og skabe lidt kontakter til andre opdrættere. På Nationalen fik jeg dog lyst til endnu flere lækre og smukke racer, så mit race valg blev bestemt ikke nemmere hjemme igen besluttede jeg mig endelig for hvilke race det skulle være og jeg kontaktede så den opdrætter, som pt har de bedste duer og sørme om jeg ikke fik købt nogle gode duer af ham og det endda på trods af at han bor på Bornholm og jeg på Lolland.
« Senest Redigeret: 22 Februar , 2015, 10:01 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #42 Dato: 22 Februar , 2015, 12:41 »
Da jeg skulle købe mine første høns fattede jeg ikke en bjælde af hele hybrid konceptet, troede det bare var om hønsene kom fra hansen A/S eller hansen baghave der var forskellen ;-)

Min største overraskelse var hvor STORE hønsedamerne var (3 australops), har senere fundet ud af jeg faktisk kun kendte folk med dværghøns eller små æghybrider i forvejen ;-)

Jeg tror det er meget svært som ny at opdage miseren inden man er blevet den (u)lykkelige ejer af et færdigt pap-hønsehus fra den lokale dyreshop - de var ikke så udbredte da jeg startede, ellers var jeg sikkert faldet i det hul som mange andre, ikke mindst på grund af min urealistiske forestilling om størrelsesforhold ...

Hønserne blev anskaffet som alternativ til æggene fra supermarkedet, så det var det primære fokus (hvor mange/ hvor store). Jeg skulle i hvert fald heller ikke have hane for man kunne da ikke spise befrugtede æg ... ha, ha :-D

Lige for lidt siden blev der lukket fuldstændigt ned for debatten om hybrider for/imod på hobbyhøns' facebook side, admins orker ikke polemikken (hvilket jeg sådan set godt forstår), men igen et meget brugt site hvor folk ikke længere kan informeres om den side af hønseholdet og det er bare MEGA ærgeligt!

Nu endte jeg jo i sin tid heldigvis med 3 fastringede racehøns og et hjemmebygget hønsehus/gård, men det var altså rent held ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #43 Dato: 22 Februar , 2015, 13:18 »
Hej Jes.l.h
Hvis ikke du tror at tilgængeligheden og prisen er det afgørende for valget af racehøns, hvad tror du så det er?
Jeg tror at udviklingen lige nu er den at industrihøns fortrænger racehøns. Vi mister den brede vifte af mangfoldighed hvis udviklingen ikke vendes. Trist hvis bare skal bruge skandinavisk fjerkræstandard til at mindes hvad vi havde en gang :'(
Hilsner

Det er svært og finde ud af hvad det præcist er. Rigtig mange holder høns for æggene og en kyllingsteg i ny og næ, og der betyder udseendet knap så meget. Det ses også ret tit at man gerne vil have en bestemt race, men det egentlige arbejde med dyrene har man ikke lyst til. Der er folk som fremskaffer lige netop de dyr de gerne vil have fra det meste af europa, fordi det lige netop var den race de ville have, og andre ønsker ikke og komme længere omkring end at det kan foregå til fods. Derfor tror jeg ikke på at tilgængeligheden og prisen har den store betydning, men simpelthen lysten til arbejdet der mangler
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #44 Dato: 22 Februar , 2015, 18:12 »
Er det overhovedet muligt at skaffe hundredevis af racehøns? Altså f. eks. 500 maraner? :o Det lyder lidt umuligt, men så alligevel muligt :laugh: Jeg vil være ægproducent, som bruger RACEHØNS og nødvendige hybrider, som jeg selv avler frem af gode grunde. ;) Men jeg skal have hjælp, masser af hjælp, for det vil ikke blive en let opgave. :-X Går efter farvede æg, derfor laver jeg hybrider.
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D