Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hanegal i villahaven  (Læst 3725 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Hanegal i villahaven
« Dato: 15 November , 2014, 07:33 »
Der er meget ukendskab til det at holde høns. Jeg oplever at høns ofte er fastholdt i en traditionel opfattelse om at de kun er landbrugs- og industridyr.
Da jeg anskaffelse høns, var jeg først rundt og få en accept af mine nærmeste naboer, ingen problemer :) Men lidt længere væk var der en som jeg ikke havde taget i ed. Da denne i Ugeavisen havde læst at man ikke måtte haner, så var det nærmest på samfundets vegne at han fandt et kald i at gribe ind. Manden og hans kone kom en dag ved min dør og belærte mig. "Jamen har I følt jer generet af hanegal"? Spurgte jeg, men det var princippet det handlede om...... Ægteparret havde hørt et hanegal dagen forinden ca. Ved 9-tiden, de havde skrevet klokkeslettet ned som en slags dokumention, men kunne ikke finde sedlen. Jeg kunne frivilligt oplyse, at det var rigtigt af vores Frederik kæledyrshane galede et par gange om formiddagen og oftest igen et par gange om eftermiddagen. Det var håbløst at forklare at det faktisk var lovligt at holde høns, og at vores var lukket inde for at undgå uønsket morgenvækning.
Frederik havde en dyb stemme som ikke generede os, og han var en meget lidt galende hane. Han var for stor at bære rundt på, men han blev tålmodigt stående når vores børn klappede ham.
Min kone blev sur og børnene græd da jeg slagtede han. Og jeg selv fortrød det, suk!
Hvor vi bor kan vi høre motorvej, togene på den Gamle Lillebæltsbro, motorsave fra folk som laver brænde, plæneklippere, hækkeklippere og hunde som gør i timevis. Et større antal katte render rundt allevegne, og alligevel er det et par hanegal som gererer?
Det må bunde i uvidenhed mere end noget reelt hvis man syntes at havehøns er et problem. Flere må have høns så flere ser hvor harmonisk det er at have høns i haven.
Generelt syntes jeg man skal undgå konflikter, men oplever du det samme fra en enkelt kværulant, så overvej at stå på din ret. /o
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Soria

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Hanegal i villahaven
« Svar #1 Dato: 15 November , 2014, 17:39 »
En sørgelig historie du fortæller! Og jeg vil helt sikkert overveje at følge dit råd, hvis jeg får en lignende henvendelse fra naboer. Som du siger, der er meget larm i forvejen også i vores kvarter. En kirkeklokke, der kimer en lystig melodi 5 gange i døgnet gentaget 2 gange plus det løse ved bryllupper og begravelser, motorplæneklippere i eftermiddagslursperioden for støjfølsomme småbørn, byggevareleverancer med kran, håndværkere med hammer, bor og gjaldende P3-musik, gøende alene-hjemme hunde, grinende skolebørn på løbehjul på vej hjem fra skole, motorsavende brændeovnsforsynere, hestevogne med jublende studenter og forbipasserende kunder til grøntbutikken fra mere højrøstede kulturer end den danske. Og som en bestandig baggrund stort set døgnet rundt lastbiler, busser, og sirenekøretøjer fra den nærliggende udfaldsvej.

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Hanegal i villahaven
« Svar #2 Dato: 15 November , 2014, 20:30 »
Det forholder sig ca. på samme vis hos os - vi tog også de nærmeste naboer i ed og sagde at de endelig måtte komme og sige til hvis det blev for træls med hanegal.

Der var ingen henvendelser fra naboerne.

En dag var jeg til whisky smagning arrangeret af den lokale brugs, og mødte så en beboer fra et hus godt 150m fra vores, som sagde at han var træt af vores hane i foråret (han er nu slagtet af andre årsager) og jeg beklagede og sagde at det duer ikke at der er gener over ham og jeg tog hans klage alvorligt. Hvis det blev ham for meget måtte han endelig kigge ind og så må vi jo tale lidt sammen. Jeg sagde også at vi beregnede at lave nyt hønsehus i foråret med lydisolering i.

Han sov med åbne vinduer og kunne ind i mellem blive vækket i weekenden af hanen.

Vi er nu ved at bygge et ordentligt hønsehus med isolering og lydisolering som vi påregner at have i mange år som kan forhindre gener ved hanegal så længe hanen befinder sig inde i huset.

Jeg mødte manden for et par dage siden igen, og han hilste pænt og var flink. Jeg tror den gode samtale og at han kan se vi er i færd med at gøre noget, har gjort ham tilfreds. I alt fald tog han ikke kontakt den aften.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Hanegal i villahaven
« Svar #3 Dato: 15 November , 2014, 20:38 »
Ja, jeg opfatter bestemt også et lejlighedsvis hanegal som en mere naturlig lyd end meget af vores daglige støjbillede.
Uden hanen som "moderator" begyndte hønerne at bruge meget tid på små interne stridigheder, og i hønsehuset har jeg nu måttet skille mine to hvide fra de seks mørke høner. Træls at man ikke har en hane til at opretholde harmonien.
Vi må oplyse og holdningsændre omkring fjerkræ hvor vi kan.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Hanegal i villahaven
« Svar #4 Dato: 16 November , 2014, 07:57 »
Støj er så mange ting.. Mine 2 børnebørn, der er i dagpleje hos mig og sover i barnevogn ca. 30 meter fra hønsegård og hanegal fra 4-5 haner, sover 2-3 timer i træk. Men går naboen og vander have, så vågner de.. <A
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)