Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mine kyllinger dør som fluer  (Læst 13223 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #15 Dato: 16 April , 2009, 22:14 »
Nej, stakkels dem og stakkels dig :( Det er jo ikke noget der er gjort i ond mening :( Jeg håber de resterende holder ud og overlever! *l

Måske var det en idé at ringe op hvor du købte foderet, så de er opmærksomme på det?

Stort og trøstende kram! *b

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #16 Dato: 16 April , 2009, 22:17 »
Jeg havde et problem meget lig det, du skriver om. Den ene gang havde vi omkring 12 kyllinger til start, men endte med kun fire.

Eller nærmere, adskillige problemer:

Det skyldtes nok især, at vi ikke gravede regnorme til dem hele tiden, at det var koldt i vejret (det var efterår), og at vi heller ikke havde noget ordentligt kyllingefoder ud over hirse.
   Et andet hold (10 fine kyllinger) døde af tørst mens vi var på skiferie. Vi havde dem sammen i hønsegården hos de voksne (yderst risikabelt), og vi havde ikke luret, at de ikke kunne finde ind i huset til vandet.
  Endelig havde vi adskillige kuld hvor kun cirka halvdelen overlevede, først og fremmest fordi de var plaget af blodmider.

Det er den slags ting man skal tage højde for, ligesom man skal stoppe alle revner, sprækker og huller, og at man endelig ikke skal bruge en vandskål, de kan drukne i.
Også i rugemaskinen, forøvrigt. Vi havde en kylling, der druknede i et låg til et glas, og der var kun en halv centimeter dybt. :(
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #17 Dato: 16 April , 2009, 22:18 »
Har de adgang til kråse-materiale, grus,skaller e.lign.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #18 Dato: 16 April , 2009, 22:23 »
Det skyldtes nok især, at vi ikke gravede regnorme til dem hele tiden

Sikke nogle sørgelige historier...  :'( Men ovenstående ???

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #19 Dato: 17 April , 2009, 20:58 »
Det kan kun anbefales! Sammen med bænkebidere er regnorme det ultimative kyllingefoder. Det findes simpelthen ikke bedre, og når man (som vi har været slemme til) ikke engang har noget ordentligt pillefoder til dem, er det endnu vigtigere.

Bedre blev det heller ikke af, at sommeren snart var forbi, så det blev koldt og fugtigt.  :(
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #20 Dato: 17 April , 2009, 21:09 »
Ingen tvivl om at regnorme er et hit - både ernærigsmæsigt (de må jo indeholde meget protein, som er vigtigt, når man vokser) og hvad angår popularitet hos kyllingerne.
Jeg har en kylling der fandt en orm og moren ville lige hjælpe lidt til med at hakke den i stykker. Det resulterede i, at hun svingede orm med kylling i den anden ende, en halv meter væk. Kyllingen tog det med ro - bare den fik sin orm.  *g
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #21 Dato: 17 April , 2009, 21:38 »
Jeg har en kylling der fandt en orm og moren ville lige hjælpe lidt til med at hakke den i stykker. Det resulterede i, at hun svingede orm med kylling i den anden ende, en halv meter væk. Kyllingen tog det med ro - bare den fik sin orm.  *g

Åh, det er kosteligt!  Jeg måtte lige læse det for min mand også.
 <O *g
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #22 Dato: 18 April , 2009, 07:33 »
Da vi gravede fundamentet til vores drivhus, samt ud til flisegang og kapillærkasser, rodede jeg også jorden grundigt igennem, og fandt en masse af de der lidt maddikeagtige larver (krumme, hvide, nogle med brunt andre med hvidt hoved), jeg tror det er en blanding af gåsebillelarver, stankelbenslarver og måske oldenborrelarver.
Det var et kæmpehit hos kyllingerne. På det tidspunkt var de knap en uge og ret små, men jeg skal lige love for, at de kunne guffe larverne i sig. *o *o *o
Hver gang jeg gik over i mod dem kom skrukkerne farende i forventning om flere larver, som de forsigtigt tog fra min hånd og gave til kyllingerne.
Orm har aldrig rigtigt været noget mine høns gider, hverken dem fra jorden, eller dem fra komposten,  <O men jeg prøver da af og til. Kyllingerne har vist nogen interesse for orm, men de spiser helst det som deres mødre har anerkendt først....som Wanda sagde på et tidspunkt kunne menneskebørn godt lære noget af kyllinger mht. at høre efter, hvad mor siger  *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #23 Dato: 18 April , 2009, 12:57 »
Vores dværghøns er heller ikke helt eminente til regnorme. Adskillige af vores voksne høner ignorerer dem faktisk totalt, og jeg tror, det er fordi de ikke blev vendet til det fra barnsben.
En fuldvoksen regnorm kan godt nok også virke lidt overvældende for en kylling på under 30 gram...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #24 Dato: 18 April , 2009, 20:56 »
Det kan kun anbefales! Sammen med bænkebidere er regnorme det ultimative kyllingefoder. Det findes simpelthen ikke bedre, og når man (som vi har været slemme til) ikke engang har noget ordentligt pillefoder til dem, er det endnu vigtigere.

Bedre blev det heller ikke af, at sommeren snart var forbi, så det blev koldt og fugtigt.  :(

Okay, tak...jeg har nemlig selv gravet regnorm indimellem, fordi de bare er SÅ vilde med dem :D Men jeg studsede bare over at du skrev det, som om det var en grund til at kyllingerne var døde...altså at de ikke havde fået regnorme :) Bænkebidere har jeg ikke prøvet, så det må jeg prøve en af dagene! ;D

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #25 Dato: 18 April , 2009, 20:57 »
@ camilla_cf: Hvordan går det med kyllingerne i dag? *l

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #26 Dato: 19 April , 2009, 11:22 »
Ja det vil jeg også gerne vide :D?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline camilla_cf

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #27 Dato: 22 April , 2009, 13:49 »
Hej

Der er IKKE nogen døde kyllinger siden sidst  ;D
De har skaller og foder og kogte ris og hakkede skvalderkål og og og ... (de kan ikke lide orme - sjovt nok)
De er vokset med lynets hast og har fået små fjer, ganske som de skal.

TUSIND tak for alle de rigtig gode råd og historier - det er rart at høre at andre også gør sig deres erfaringer på den "hårde" måde. :-\

Camilla

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #28 Dato: 22 April , 2009, 19:35 »
Godt at der ikke er flere døde :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #29 Dato: 22 April , 2009, 20:48 »
DEJLIGE nyheder! *p Får vi ikke billeder? :)