Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine kyllinger dør som fluer  (Læst 13279 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline camilla_cf

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Mine kyllinger dør som fluer
« Dato: 15 April , 2009, 17:42 »
Hjælp mig :'(

Jeg havde forrige søndag 24 raske kyllinger. I dag er der 10 tilbage.
De bor i en papkasse i kontoret med en varmelampe og de får frisk vand og mad flere gange om dagen.

Kan jeg have givet dem for meget mad? eller forkert mad? jeg har fodret med noget som hedder voksefoder. (jeg bad om foder til kyllinger som lige var kommet ud af ægget) Men nu har jeg læst at de først skal have voksefoder når de er 6-8 uger gamle.

Kan fejlfodring være årsagen?

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #1 Dato: 15 April , 2009, 17:49 »
Har de nogle symptomer (diarre, sløvhed, appetitløshed) eller falder de bare døde om? Hvor varmt er der under lampen? Er de hjemmeudruget eller købt daggamle? Prøv at komme med lidt flere oplysninger - der er mange gamle rotter i faget her i Forum. forhåbentligt kan du få hjælp til de sidste små liv.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline camilla_cf

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #2 Dato: 15 April , 2009, 18:14 »
Kyllingerne er købt daggamle hos en hønseavler.
De står i en to delt kasse med varmelampe i den ene. Vil de væk fra varmen kan de gå ind i den anden kasse. Der er nu 30' under lampen.
Nogle kyllinger falder døde om uden varsel, andre sidder sløvt og gisper en dags tid inden de dør. Før det ser de friske og normale ud.

De har fået kyllingestartfoder i et par dage, suppleret med hakket skvalderkål og lidt gryn.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #3 Dato: 15 April , 2009, 18:28 »
Havregryn er godt til dem, og hvis du har et hårdkogt æg som du kan mose til dem eller majs på dåse, mere kan jeg desværre ikke hjælpe, det er bare en trist oplevelse at få. men held og lykke med de sidste.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #4 Dato: 15 April , 2009, 18:29 »
Når de ikke har fået startfoder fra starten så tror jeg de har en paresit som hedder coccidiose, og som skal behandles med medicin, prøv at se i leksikonet, pøj pøj med dine kyllinger jeg håber du ikke mister flere  :(
« Senest Redigeret: 15 April , 2009, 18:31 Fra Berit »
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #5 Dato: 15 April , 2009, 20:28 »
Hvis det er det Berit nævner tror jeg desværre ikke dine kyllinger har en særlig stor chance for at overleve (undskyld lyseslukkeriet :( ) Det som Berit skriver var også det første der faldt mig ind. Min bedstefar mistede engang alle sine fasan - og agerhøne kyllinger pga dette. Det er rigtig rigtig trist. Krydser virkelig fingre for dig og kyllingerne!!  *k
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #6 Dato: 15 April , 2009, 21:35 »
Hvis ikke de har diarre, så er det ikke coccidiose. Jeg har ikke rigtig noget bud på hvad det kan være, men det lyder ikke godt
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline camilla_cf

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #7 Dato: 15 April , 2009, 21:46 »
Umiddelbart ser det ikke ud som om at de har diarre ...

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #8 Dato: 15 April , 2009, 21:55 »
Mine kyllinger døde også sidste år jeg fik dem undersøgt hos dyrlægen og de havde salmonella. Kun en havde diarre ellers sad de sløvt og døde i løbet af et par dage. Jeg er ked af det, men det kunne godt være det. I så fald er det bedste aflivning, for selvom ikke alle kyllinger dør, kan de godt være smittet alligevel.
Venlig hilsen
Liv

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #9 Dato: 15 April , 2009, 21:58 »
Gud, hvor er det mystisk og forfærdeligt - både for dig og for kyllingerne. Jeg tor jeg ville kontakte en dyrlæge i morgen og få et bud fra en fagmand, hvis jeg var dig. Måske, men nok også kun måske, han/hun har et bud. Held og lykke.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #10 Dato: 15 April , 2009, 22:09 »
Med hensyn til dyrlæge, så kostede det mig ca. 2000 kr at få kyllingerne undersøgt, så hvis dyrlægen forslår, at de skal sendes til undersøgelse, så overvej lige om de er de penge værd eller om det ikke er bedre at aflive dem og starte et nyt hold (fra en anden hønseavler). Og ikke mindst at få renset mad og vandtrug med Virkon S og få smidt kasserne ud. Jeg synes det er rigtigt synd for dig, jeg ved hvor forfærdeligt det er at miste kyllingerne på sådan en måde.!
Venlig hilsen
Liv

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #11 Dato: 15 April , 2009, 23:23 »
Voksefoder er i forholdvis stor pilleform og jeg tror at en daggammel kylling vil have meget svært ved at spise en tilstrækkelig mængde af denne type foder.
Kan de være sultet ihjel?
Hvor længe har du givet dem startfoder? Og er der nogen døde efter de har fået dette?
Hvis de i den første uge af deres liv kun har fået en meget begrænset mængde føde kan der godt være opstået "skader" i deres fordøjelses system som gør at de aldrig "kommer igang" selvom de bliver tilbudt det rigtige foder, på et senere tidspunkt.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #12 Dato: 16 April , 2009, 06:21 »
Du kan evt. prøve at ringe til ham du har købt kyllingerne af og høre om han har samme problem. Det kan jo også være noget med indavl af kyllinger?
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline camilla_cf

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #13 Dato: 16 April , 2009, 21:30 »
Jeg havde lidt tænkt på det med underernæring, da jeg nu har lagt mærke til at de som falder fra vejer lidt mindre ende de som stadig klarer sig godt.
Men de har fået startfoder i 3 1/2 dag nu. (8 dage på voksefoder, som jeg på 4 dagen begyndte at knuse i en morter, fordi jeg synes stykkerne så så store ud)
Der døde en mere i dag ... :-[

Offline camilla_cf

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Mine kyllinger dør som fluer
« Svar #14 Dato: 16 April , 2009, 21:48 »
Jeg har nu vejet alle kyllingerne og de vejer +- 60 gram - undtagen den som døde for lidt siden - den vejede kun 40 gram, og én anden som vejer 48 gram, lige nu er den sund og rask, men hvis den dør næste gang, så må underernæring vist være svaret ...
øv det er ikke en rar tanke at man har sultet sine søde små kyllinger ihjel ...