Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vagtelæg - i stykker  (Læst 5983 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Vagtelæg - i stykker
« Dato: 12 April , 2009, 17:56 »
Vi fik i vinter et par små sølv-vagtler til drivhuset. De er noget så kære, og de trives i drivhuset.
 Men... de er begyndt at lægge æg. Dvs. vi finder bare skaller af æg uden indhold. Noget gør vi forkert, men hvad?
De får grit - samme slags som kanariefuglene får, og inspireret af Bjarne får de fra i dag også lidt knuste kattepiller. Herudover en frøblanding til tropefugle og det grønt, der gror omkring dem.

De har en redekasse, de ikke vil bruge, og bor ellers i ly af rosmarinbusken.

Hvis I har tips, tricks eller ligefrem ved hvad problemet er, så vil vi være rigtig glade for at høre om det!


Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Vagtelæg - i stykker
« Svar #1 Dato: 14 April , 2009, 23:20 »
Når ægene går i stykker mener mange at det er kalk mangel. Det er i langt de fleste tilfælde mangel på D3 vitamin der er skyld i de tyndskalde æg. Hvis de mangler D3 vitamin kan de ikke omsætte kalken uanset hvor meget kalk man giver dem.
Det kan ægså være at i har været uheldige og fået fat i nogle vagtler der vil æde deres egne æg. Hvis i kan liste et par hele æg fra dem eller finde nogle andre steder og lade dem ligge i solen til de er godt rådne, for derefter at servere dem hele for vagtlerne der ofte får sig en slem forskrækkelse over at den tidligere delikatesse pludselig smager ganske forfærdentlig. Hvis man har mulighed for det har jeg også tidligere haft god erfaring med at give dem alle de æg de kan æde og pluselig mister de ofte lysten til at æde æg.

Offline hovedskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Vagtelæg - i stykker
« Svar #2 Dato: 15 April , 2009, 00:45 »
Jeg kom til at tænke på om det kunne være f.eks mus el noget andet der spiser æggene ?

Jeg gav også mine Vagtler alm hårdkogte hønseæg ,da de begyndte at hakke i deres æg og det hjalp.


Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Vagtelæg - i stykker
« Svar #3 Dato: 15 April , 2009, 05:43 »
Hønseæg fralyst på 7 dagen i rugemaskinen, kan sagtens koges og bruges i denne her forbindelse.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Vagtelæg - i stykker
« Svar #4 Dato: 15 April , 2009, 07:38 »
Tusind tak for svarene- de giver stof til eftertanke.

Bjarne skriver om D3 vitaminer. Hvad kan man give for at være sikker på de får dem? Solskin? <J

Vi vil fluks servere dem hårdkogte æg - det kan jo ihvertfald ikke skade!

Der er faktisk mulighed/risiko for mus eller mosegrise, selvom jeg slet ikke havde overvejet, at det kunne være det. Vi har mosegrise overalt i haven, men jeg har ikke spor af dem i drivhuset. Det udelukker selvfølgelig ikke, at de kommer der. Mosegrise er nogen snedige møgdyr!

Den sidste mulighed, at det faktisk er et adfærdsproblem, er bestemt også under overvejelse, men den er jo også lidt sværere at håndtere (ingen hurtige løsninger, der.  :-\ )

Vi prøver med de nemme først, og arbejder os videre frem mod en løsning! Hvor mange æg lægger vagtler normalt? Og bliver de ved indtil de har en redefuld, eller kan de finde på at stoppe (jeg tænker, hvis det nu er mosegrise, der tager æggene.. bliver vagtlerne så trætte af at prøve på et tidspunkt eller lægger de uendeligt med æg, indtil hun dør af overanstrengelse?

I anledningen af foråret får I denne lille takke-dans!
 *d   *d   *d

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Vagtelæg - i stykker
« Svar #5 Dato: 15 April , 2009, 11:39 »
Som det nævnes er solskin den biligste løsning for at tilføre D3 vitamin.

Hvor mange og hvor længe vagtler liger æg er afhængig af lysforholdene. Man kan sagtens få dem til at lægge æg året rundt med kunstig lys og proteinrig foder. De kyllinger man ligger til om efteråret og vinteren er ofte noget svagere end de der ligges til om foråret og derfor er det ikke tilrådeligt. Samtidig har disse en tendens til kun at lægge æg om vinteren.

Nogle vagtler er lettere at få til at ligge æg hele året end andre. Vagtler der lægger æg året rundt holder ofte kun til dette i et årstid.

Franske og Japanske produktions vagtler læger et æg for ca. hver 18 time. Vagtler som Bob White, Skælvagtler mm. lægger 1 æg om dagen og ofte kun i sommerperioden og derfor holder disse vagtler ofte længere end produktionsvagtlerne. Samtidig har de deres naturlige instinkter i behold, hvorimod de andre kun er fremavlet til masseproduktion.