Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: fasaner sammen med høns  (Læst 10422 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tommy L Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
fasaner sammen med høns
« Dato: 10 April , 2009, 07:39 »
hej kunde godt tænke mig et fasanpar (evt.guld ) men kan de gå sammen med høns?
foder?
sove sted? ude /inde
skal volieren være overdækket (flyvske)?
rue/læggeplads ?
som det nok fremgår ved jeg meget lidt om fasaner er der nogle arter som vil kunde gå /bo sammen med høns
hilsen tommy.
ps.der kommer nok flere spørsmål men ville lige vide om jeg skal opgive tanken.
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: fasaner sammen med høns
« Svar #1 Dato: 10 April , 2009, 08:37 »
Hej Tommy.

Vi har både guldfasaner og høns gående sammen.
Vores fasaner kan frit hoppe mellem 2 hønsegårde og har ingen problemer med at omgås hønsene. De spiser det samme som dem, dvs. grønt, korn, æglægningspiller og skaller.
Vores fasaner bor måske ikke under de mest optimale fasanforhold som nogle herinde vil sige, men de stortrives alligevel.
Vi har en guldfasankok og 2 guldfasanhøner. De to damer er i fuld æglægning og lægger hver et æg næsten hver dag. Lige nu hvor jeg skriver, kan jeg faktisk høre vores fasankok ovre i hønsehuset. Han er i højt humør i dag  ;D
De er MEGET flyvske og jeg er glad for at vores hønsegårde er overdækket. Det vil jeg faktisk mene man skal gøre hvis man skal beholde dem, for de er virkelig lette til bens.
De lægger deres æg samme sted som hønsene og sover også samme sted som hønsene, indenfor.
Guldfasaner og høns kan med andre ord sagtens enes og her trives de ligefrem  ;)
Har i øjeblikket 5 guldfasanæg i rugemaskinen, bare for sjov, for at se om de var befrugtede, og det er de alle  :D. Det bliver spændende om 14 dages tid :P

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: fasaner sammen med høns
« Svar #2 Dato: 27 April , 2009, 13:06 »
Det er ikke muligt at holde fasaner i voliere der ikke er overdæket da de kan flyve meget højt. Mange af de almindelige fasaner trives udemærket blandt høns hvis der ikke er pløret i hønsegården.

Der hvor der kan være lidt problemmer er hvis fasanerne selv vil ruge og hønsene forstyrre eller lægger æg i samme rede. Samt at hønsene vil hakke kyllingere ihjeld når de kommer

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: fasaner sammen med høns
« Svar #3 Dato: 27 April , 2009, 13:13 »
Jeg tror ikke, at hønsene kan nå at hakke de små fasankyllinger ihjel. De er sindsygt hurtige til bens  :P

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: fasaner sammen med høns
« Svar #4 Dato: 27 April , 2009, 13:45 »
Jeg turde i hvertilfælde ikke lade fasankyllinger eller for den sags skyld andre kyllinger gå sammen med andre høns. Jeg har altid haft dårlige erfaringer med dette på begrænset plads.
Blot det at en høne farre gentagende gange ind i en flok små fasan kyllinger vil skræmme disse så meget at de ikke finder tilbage til hønen igen og vil fryse ihjel.