Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Helt nybegynder - div. spørgsmål  (Læst 14131 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #15 Dato: 20 Januar , 2014, 05:20 »
Men hvilke høns har den "mildeste" fældningsperiode? (hvis man da kan sige det sådan?)


Jeg har erfaring med Faverolles, Araucana, Vorwerk, Maran og ISAer - hvor nogle af racerne næsten smider hele frakken i løbet af få dage og går halvnøgne rundt og ligner pindsvin, indtil de nye fjer er på plads, så har ISAerne den "mildeste" fældning. I mange tilfælde skal man have hønen i hænderne for at opdage fjerskiftet ved de få bare pletter og nye "fjerpigge" som gemmer sig under dragten - ISAernes fældeperiode må så naturligvis strække sig over længere tid, men det synes jeg nu ikke er tilfældet.

Du skal lige huske, når du vælger dine kommende høns, at ISAer er meget aktive. Du kan få store problemer med dem, hvis de holdes på lidt plads - og megen glæde og fornøjelse af dem, hvis de har en hel have at udforske. 

Mht til højden af hegn så vil en ISA sagtens kunne klare 2 m., hvis de kan finde et afsæt i form af en gren eller andet - er der intet afsæt, så flyver de ikke over 2 m.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline kewin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #16 Dato: 20 Januar , 2014, 05:51 »
Jeg ved ikke så meget om de forskellige racehøns. Menjeg har gennem hele sidsteår, også her I vinter haft æg daligt, jeg ved godt at hønsene smider deres fjer. Mine sussex har godt nok gjort det godt. Jeg har 9 damer gående, og har hele sommeren kunne hente ca 8 æg dagligt og 3-4 stk hele vinteren.
De går bag et hegn på 1.8 m hegn og har dem ikke I hele haven, med mindre jeg selv lukker dem derud.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #17 Dato: 20 Januar , 2014, 07:10 »
Du kunne også have et par forskellige høns gående? Et par lohmann/amberlink/ISAer og hvad de ellers hedder, og så et par tungere høns ved siden af? Uanset hvad, så er unge høns, også racehøns, ret stabile med æglægningen i deres første æglægningssæson. Ellers er det også en god idé at besøge nogen der har de forskellige racer, så du kan se dem "live". Jeg har for første gang fået ISAer, og de er..., mildest sagt... (!) de rene torpedoer at have i gruppen, som ellers består af maran og araucana. ISAerne er her der, allevegne, oppe, nede, står op kl. 4, forcerer hegn, går ind i huset hvis der er en åben dør osv. De får mine andre høns til at ligne pensionister med rollator :o. Racer som faverolle, barnevelder, orpington, brahma osv., er måske nemmere at have i en villahave (de er knapt så energiske ::)).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #18 Dato: 20 Januar , 2014, 07:20 »
Jeg har for første gang fået ISAer, og de er..., mildest sagt... (!) de rene torpedoer at have i gruppen, som ellers består af maran og araucana. ISAerne er her der, allevegne, oppe, nede, står op kl. 4, forcerer hegn, går ind i huset hvis der er en åben dør osv. De får mine andre høns til at ligne pensionister med rollator :o. Racer som faverolle, barnevelder, orpington, brahma osv., er måske nemmere at have i en villahave (de er knapt så energiske ::)).

 <H det er vist en meget rammende beskrivelse af ISAer - hvilket så også overrasker mange, som får disse høns for første gang. Pga deres nysgerrige og livlige væsen skaber det ofte problemer at have disse fjer i små lukkede hønsegårde.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #19 Dato: 20 Januar , 2014, 08:03 »
Info : alle racehøns deles op i enten let eller svær race.

De lette racer er livligere og mere "flyvende" end de svære.

Lette racer lægger flere æg end svære, og af de svære findes der mange kombi racer som både er gode æglæggere (dog ikke 365 æg om året, men det kan selv den bedste hybrid nu heller ikke) og endvidere gode slagtedyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #20 Dato: 20 Januar , 2014, 08:15 »
Man kan ikke skelne mellem mild eller hård fældning mht. æglægning. En hård fældning hvor næsten alle fjer smides på en gang,   må absolut være at foretrække da æglægning så kommer igang hurtigere end når de går og små fældet over en lang periode. NB: ingen af fældning måderne er race relateret.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #21 Dato: 20 Januar , 2014, 08:54 »
NB: ingen af fældning måderne er race relateret.

Det er faktisk ret rart at vide, for jeg synes også, jeg oplever forskelle indenfor samme race /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #22 Dato: 20 Januar , 2014, 09:26 »
I følge de helt gamle bøger, så er dem som fælder hurtigt også de bedste æglæggere, alt andet lige så fordre en god æglægning også en god høne med en god og "bred" krop, og det er uanset race eller mangel på samme.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #23 Dato: 20 Januar , 2014, 12:09 »
Tak for alle de gode svar.
Men er der nogen der kender nogen i Sønderjylland, helst tæt på Sønderborg der sælger en hønserace der kan anbefales?

Jeg har kunnet finde røde amerikanere og Lohmann og Isa Brown/warren i umiddelbar nærhed.

Og jeg savner egentlig en afklaring:

Skal jeg gå efter nogle af de ovennævnte? De er jo til at finde i nærheden, og hvad jeg kan se burde de levere en stabil æggeforsyning. Men de er vist ikke så interessante at slagte?

Vil de passe i min hønsegård (hus: 2,7 m2 ||gård: 10 m2), og hvor mange vil jeg kunne have gående?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #24 Dato: 20 Januar , 2014, 12:30 »
Er Åbenrå virkelig for langt væk? Walter er vældig rar og viser helt sikkert gerne frem  :) Han har flere racer du kan kigge på og stor, mangeårig erfaring med de fleste- du kan finde ham under medlemmer øverst i menubjælken  ;)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #25 Dato: 20 Januar , 2014, 12:36 »
Er Åbenrå virkelig for langt væk? Walter er vældig rar og viser helt sikkert gerne frem  :) Han har flere racer du kan kigge på og stor, mangeårig erfaring med de fleste- du kan finde ham under medlemmer øverst i menubjælken  ;)

Åbenrå er helt fint. Men sælger han ud af dem?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #26 Dato: 20 Januar , 2014, 12:50 »
Ja det gør han jævnligt- også via annoncer herinde! Jeg skrev dog bare en besked her via forum og fik en snak om mine ønsker. Vi har nu to skønne, smukke Farverolles og ditto Barneveldere alle i æglægning selvom de er unge og vintersæsonen er over os- den yngste, Bianca, lagde sit første æg i dag  :-*
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #27 Dato: 20 Januar , 2014, 13:06 »
Åbenrå er helt fint. Men sælger han ud af dem?
Skriv til ham. Walter plejer at være utrolig flink at tale med. Jeg ville gå efter en 3-4 barneveldere eller faverolles fra Walter :). Alternativt, så få nogle daggamle kyllinger. Det vil jeres børn sætte kæmpe pris på, og så er de nemme at få tamme. Det kræver så, at I kan have dem indenfor under en varmelampe i min. 4 uger, og derefter fortsat med varmelampe udenfor i yderligere nogle uger. Det kan varmt anbefales, især fordi I har børn.

Du kan også søge efter transport herinde, hvis du finder nogle høns der er lige dig, men som ikke er i nærheden. Forumfolket plejer at være yderst hjælpsomme hvad den slags angår /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #28 Dato: 20 Januar , 2014, 13:16 »
Jeg har lige talt med Walter og måtte gerne sætte hans nummer herind. Det er 74687103- du kan jo starte med at aftale et besøg i første omgang........... Af Farverolles har han kun udstillingsdyr tilbage!
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #29 Dato: 20 Januar , 2014, 13:26 »
Tak skal I have.
Folk er så dejlige herinde! :D
1.6 Sølvgrå Sussex