Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Helt nybegynder - div. spørgsmål  (Læst 14134 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Dato: 19 Januar , 2014, 13:33 »
Hejsa folkens.
Vi skal til at anskaffe os nogle høns, primært med æglægning for øje.
Vi er i husholdningen 3 voksne og 3 børn.

Hønsehuset er 2,7 x 1 meter
Hønsegården er 2,7 x 3,7 meter.

1. Hvilken hønserace skal vi vælge for at have en stabil forsyning af æg?
- Jeg har overvejet lohmann/Isa eller måske Sussex
Hvad kan anbefales? Sussex har vel den fordel at den er også udmærket som slagtehøne?

2. Hvor mange høns kan vi holde under de forhold vi kan tilbyde?

3. Hvor mange redekasser skal der til?
- Er der evt. nogen der kan fortælle hvordan man laver en forsvindingsrede?

3. Er det nok at bruge spåner i hønsehuset?

4. Kan man bruge alm. muslingeskaller fra stranden - til de skaller høns nu skal have?

5. Kan man have en and gående sammen med høns?
- Juleanden vel at mærke

6. Er der noget jeg har overset?


Hilsen René :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #1 Dato: 19 Januar , 2014, 13:52 »
Hej René, og velkommen til forum :). God beslutning at få høns. Se mine svar nedenunder.



Hejsa folkens.
Vi skal til at anskaffe os nogle høns, primært med æglægning for øje.
Vi er i husholdningen 3 voksne og 3 børn.

Hønsehuset er 2,7 x 1 meter
Hønsegården er 2,7 x 3,7 meter.

1. Hvilken hønserace skal vi vælge for at have en stabil forsyning af æg?
- Jeg har overvejet lohmann/Isa eller måske Sussex
Hvad kan anbefales? Sussex har vel den fordel at den er også udmærket som slagtehøne?
Sussex er et glimrende bud, og som du selv skriver, en fremragende slagtehøne.

2. Hvor mange høns kan vi holde under de forhold vi kan tilbyde?
3-4 høns synes jeg er passende. Skal I have en hane også?

3. Hvor mange redekasser skal der til?
- Er der evt. nogen der kan fortælle hvordan man laver en forsvindingsrede?
2 redekasser er nok til 3-4 høns. Søg evt. på forsvindingsrede i arkiverne, måske er der en "opskrift" at finde.

3. Er det nok at bruge spåner i hønsehuset?
Ja, men du kan også bruge grus eller easy strø. Uopvarmede spåner er mistænkt for at kunne indeholder blodmider. Der findes varmebehandlede spåner på markedet, spørg din foderstof.

4. Kan man bruge alm. muslingeskaller fra stranden - til de skaller høns nu skal have?
Ja, det kan du godt, men en stor sæk behandlede skaller fra foderstoffen koster kun 80 kroner og rækker nærmest uendeligt til 3-4 høns, så det ville jeg nok foretrække frem for at hente på stranden.

5. Kan man have en and gående sammen med høns?
- Juleanden vel at mærke
Nej, det er ikke lovligt, og høns og ænder har hver deres behov.

6. Er der noget jeg har overset?
Lidt udetid i haven vil dine høns sætte pris på. Høns kan godt komme til at kede sig, så hvis de får lov til at rende frit rundt i nogle timer, får du ikke bare gladere høns, men også æg med en knaldgul blomme pga. adgangen til grønt græs. Er du bange for, at urtehaven går til, kan hønsene holdes inde ved hjælp af et flytbart hegn eller en "hønsefræser".


Hilsen René :)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #2 Dato: 19 Januar , 2014, 14:05 »
Tak for de fine svar!  /o
Mit eneste problem med Sussex er at der tilsyneladende ikke er nogen i nærheden af mig, der sælger dem (bor i Sønderborg).

Ang. udetid i haven:
- Jeg ved ikke om det er noget vi har mulighed for, da vi bor i byen. Det kræver vel trods alt et relativt højt hegn?

Ang. hane:
Idéen med en hane tiltaler mig, da man kan være mere selvforsynende. Men eftersom vi bor i byen, tror jeg ikke det vil være en god idé - selvom det larmer mindst lige så meget når naboen slår græs!
Jeg ved hanegal kan begrænses ved et lystæt hus, men hvad med i dagtimerne?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #3 Dato: 19 Januar , 2014, 14:14 »
Velkommen på Fjerkræ Forum.
Ang. højt hegn eller lavt hegn, for at få høns ud af hønsegården og ud i haven når man er hjemme, er også et spørgsmål om race.
Nogle racer kan hegnes med ganske lavt hegn. Hvis forholdene er i orden og der er nok at finde af føde, forcerer mine Orpington´er ikke et hegn på 1 meter, hverken ude eller inde  /o
NB: Orpington er også en af de tungere racer, og den giver derfor en meget stor salgtekrop /o

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #4 Dato: 19 Januar , 2014, 14:16 »
Nogle racer flyver ikke ret højt. Vi har et 60 cm hegn om haven. Rækker fint til f.eks. Orpington. De kan godt flyve over ( de voksne kun med nød og næppe) men de gør det nødigt. Et hegn på 90-100cm vil de ikke kunne klare.

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #5 Dato: 19 Januar , 2014, 14:24 »
Du kunne også kontakte Walter herindefra- han har bla.a. Farverolles, som også er rolige og dejligt buttede. Barneveldere kender jeg ikke kødkvaliteten på, men de er gode æglæggere- dem har Walter også. De er lettere i type end de førnævnte, men mine hverken flyver eller hopper særlig højt :-) Walter bor lidt uden for Åbenrå..........
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #6 Dato: 19 Januar , 2014, 14:46 »
Barneveldere er glimrende slagtedyr.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #7 Dato: 19 Januar , 2014, 15:22 »
Barneveldere er glimrende slagtedyr.


Tihi..... der er en grund til at følge andre begynderes tråde- man lærer altid så meget!  :D
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #8 Dato: 19 Januar , 2014, 20:59 »
Tak for alle de dejlige svar.

Men nu bliver der nævnt hønseracer i flæng,

Orpington
Farverolles
Barneveldere

Vil en besætning med en af de følgende racer kunne levere en stabil forsyning af æg, helst hele året rundt?
Jeg har mulighed for kunstigt lys om vinteren, samt at taget til hønsehuset er plastic, så der kommer også lys ind der :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #9 Dato: 19 Januar , 2014, 21:02 »
Dem som nok vil give den mest stabile æglægning er nok Barneveldere.
Dog findes der stammer af dem som skurkker.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #10 Dato: 19 Januar , 2014, 21:09 »
Tak for alle de dejlige svar.

Men nu bliver der nævnt hønseracer i flæng,

Orpington
Farverolles
Barneveldere

Vil en besætning med en af de følgende racer kunne levere en stabil forsyning af æg, helst hele året rundt?
Jeg har mulighed for kunstigt lys om vinteren, samt at taget til hønsehuset er plastic, så der kommer også lys ind der :)

Du skriver at racen skal: "kunne levere en stabil forsyning af æg, helst hele året rundt?"
Det kan ingen af dem. Alle høns kommer i løbet af efteråret (med yderpunkter fra sidst på sommer til først på vinter), i fældning og i al den tid kommer der i al fald ingen æg :)

Men kombineret man med unge nye høner til avlen og stadig har de høns fra året før, så lægger "de gamle" æg hele året indtil de begynder at fælde, og netop først på efteråret begynder mine unge høniker deres æglægning. Så jeg får på denne måde æg året rundt fra mine Orpington´er  /o

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #11 Dato: 19 Januar , 2014, 21:49 »
Citat fra: Rudy
Du skriver at racen skal: "kunne levere en stabil forsyning af æg, helst hele året rundt?"
Det kan ingen af dem. Alle høns kommer i løbet af efteråret (med yderpunkter fra sidst på sommer til først på vinter), i fældning og i al den tid kommer der i al fald ingen æg :)

Men kombineret man med unge nye høner til avlen og stadig har de høns fra året før, så lægger "de gamle" æg hele året indtil de begynder at fælde, og netop først på efteråret begynder mine unge høniker deres æglægning. Så jeg får på denne måde æg året rundt fra mine Orpington´er  /o

Men så er det jeg tænker om Isa Brown eller Lohmann eller måske Sussex er et bedre valg?
De andre blev jo foreslået fordi de ikke ville flyve over hegnet, hvis de skulle gå frit i haven :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #12 Dato: 19 Januar , 2014, 22:05 »
Hybriderne Isa Brown og Lohmann har også fældningsperioder. Det har alle høns. Så valget skal ikke gøres ud fra fældningsperioder.

Hybriderne er typisk 'lettere' og har derved lettere ved at forcere et hegn. Dvs hegnet bør være højere for disse høns end for nogle af de tungere racehøns.
Mvh
Erik Andersen

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #13 Dato: 19 Januar , 2014, 22:43 »
Hybriderne Isa Brown og Lohmann har også fældningsperioder. Det har alle høns. Så valget skal ikke gøres ud fra fældningsperioder.

Hybriderne er typisk 'lettere' og har derved lettere ved at forcere et hegn. Dvs hegnet bør være højere for disse høns end for nogle af de tungere racehøns.

Okay, tak for uddybningen. Men hvilke høns har den "mildeste" fældningsperiode? (hvis man da kan sige det sådan?)
Og hegnet på hønsegården er 2 meter højt.
Igen, det var fordi en foreslog at de kunne gå i haven :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Helt nybegynder - div. spørgsmål
« Svar #14 Dato: 19 Januar , 2014, 22:49 »
Høns er høns. Om de er racehøns eller hybrider tror jeg ikke har betydning for fældningsperioden. De hybrider jeg har haft har i hvert fald fældet som mine racehøns.

Er der nogen derude der har oplevet anderledes med hybriderne. Eller med racer, der havde kortere fældningsperiode, end andre??
Mvh
Erik Andersen