Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Balanceproblem og underlig adfærd  (Læst 13575 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Balanceproblem og underlig adfærd
« Svar #15 Dato: 13 December , 2013, 08:57 »
Kære Mette - det er en rigtig grim oplevelse, du har været ude for - og klart at du går med kvaler, om Gøg havde smerter og led, men jeg er overbevist om, at hendes tilstand skyldtes en hjerneblødning eller en neurologisk kortslutning, som under alle omstændigheder ville ende hendes liv, og tilstanden har ikke givet hende smerter - hun har næppe selv registreret, hvad der skete.

Derfor mener jeg ikke, at du behøver at være bange for at anvende Staldchok i de små mængder, som et pift i numsen og under vingerne giver. èn bandling og så igen efter ca. 10 dage. Staldchok gør, at utøj ikke kan leve og suge blod på h*nen, at du i dag har oplevet et bid skyldes nok, at krybet stadig er i omgivelserne - ikke på hønsene.

Mht til frontline, så tør jeg ikke bruge det på mine høns, men flere bruger det uden problemer. Dog er der eksempler på, at anden medicinsk behandling af dyrene kombineret med Frontline har givet hjertestop eller foranlediget et chok, som har slået dyret ihjel.

Ved et angreb af luftvejsorm, vil problemerne udvikle sig snigende, så du vil opleve, at h*nen begynder at hive efter vejret en gang imellem, og hvis der ikke behandles, vil vejrtrækningsproblemerne selvfølgelig blive alvorligere - et Gabes angreb kan aldrig have samme billede, som det din Gøg så sørgeligt var udsat for.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Balanceproblem og underlig adfærd
« Svar #16 Dato: 13 December , 2013, 09:38 »
Kære Helle,

Tusind tak for dit søde svar og forståelse. Det varmer  <.

Jeg vil så behandle dem igen i næste uge med Staldchock og sprøjte alle flader i huset grundigt en af de nærmeste dage hvor det ikke regner.

Og så håbe på, at jeg aldrig skal opleve dette nogen sinde mere.

Tusind tak igen Helle

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Balanceproblem og underlig adfærd
« Svar #17 Dato: 13 December , 2013, 09:56 »


Og så håbe på, at jeg aldrig skal opleve dette nogen sinde mere.


Oplevelsen vil sidde i dig længe, men risikoen for at du nogen sinde oplever det igen er heldigvis minimal.

Selv om Gøg led en død, som så voldsom ud, så må du trøste dig med, at hun ikke led og ikke var igennem et langt smertefuldt sygdomsforløb.

Når du sprøjter huset med Staldchok, så gør det så tidligt på dagen, så luften kan nå at blive renset og frisk igen, inden hønsene skal sove.
« Senest Redigeret: 13 December , 2013, 10:00 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Balanceproblem og underlig adfærd
« Svar #18 Dato: 13 December , 2013, 11:21 »
bemærk lige at den staldchok ikke er godkendt til høns, og ikke bør bruges hvor der er levnedesmidler, det er der sikkert en grund til. har du set utøj på dine høns, det burde de ikke være plaget af hvis de har god adgang til at støvbade, ellers snak med dyrlægen hvis du oplever problemer de har sikkert et godkendt utøjsmiddel

Offline hopper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 177
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
Sv: Balanceproblem og underlig adfærd
« Svar #19 Dato: 14 December , 2013, 17:57 »
Min første hane var også igennem et sådant forløb.
Min dyrlæge var inde på, at det kunne være en virus i centralnervesystemet. Eller utøj i øret, eller mellemørebetændelse. Giver symptomer ala virus på balance nerven.
Desværre måtte jeg også ende hans lidelser, antibiotisk behandling mm til trods.
Det var frygteligt.
Kæmpe medfølelse herfra!

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Balanceproblem og underlig adfærd
« Svar #20 Dato: 15 December , 2013, 08:25 »
Tusind tak Hopper  <.
Hvor er det trist, at du også har haft sådan en oplevelse med din hane.
Det var virkelig uhyggeligt. Håber vi en dag finder ud af hvad det er der gør dem syge på denne måde.
Kæmpe trøstekram til dig også  *t


Når du sprøjter huset med Staldchok, så gør det så tidligt på dagen, så luften kan nå at blive renset og frisk igen, inden hønsene skal sove.

Tak, det vil jeg gøre Helle, venter nu på godt tørt vejr. Mine fjerbolde vil ikke ud og lege ret længe ad gangen hvis det er vådt ude  :)


bemærk lige at den staldchok ikke er godkendt til høns, og ikke bør bruges hvor der er levnedesmidler, det er der sikkert en grund til. har du set utøj på dine høns, det burde de ikke være plaget af hvis de har god adgang til at støvbade, ellers snak med dyrlægen hvis du oplever problemer de har sikkert et godkendt utøjsmiddel

Kristian (eller andre der ved det), har du navnet på et godkendt utøjsmiddel til høns?
Min dyrlæge kender ikke noget. Og hvis jeg kigger på www.medicintildyr.dk kan jeg heller ikke finde noget.


Mange hilsner til jer alle og tak for I hjælper  /o


Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Balanceproblem og underlig adfærd
« Svar #21 Dato: 15 December , 2013, 08:52 »


Kristian (eller andre der ved det), har du navnet på et godkendt utøjsmiddel til høns?
Min dyrlæge kender ikke noget. Og hvis jeg kigger på www.medicintildyr.dk kan jeg heller ikke finde noget.



Ofte bliver vi fjerkræejere bremset af lovgivningen mht til medicin til vores syge dyr - eller ved præparater mod utøj. Ikke fordi der ikke findes egnet medicin, men fordi vores fjerkræ er produktionsdyr. Hvis vi ikke spiste fjerkræ eller deres æg, så er det en snild sag at finde egnede præparater.

Derfor er det op til den enkelte dyrlæge om han/hun - alt efter kendskab til præparaterne, ejeren af dyrene og samvittighed, om denne vil udskrive et af de egnede...men for produktionsdyr forbudte ...præparater.

Et rigtig godt middel mod utøj hedder Ivermectin - det virker garanteret (ikke godkendt til fjerkræ pga ovenstående). Dette produkt bruger jeg.

Hos America kan du købe et naturprodukt som hedder ' Droplop' (mener jeg). Droplop skal dryppes på dyret nogle gange om året, og er et forebyggende middel mod utøj.

Disse naturprodukter er vist de eneste, som er godkendt til fjerkræ.
« Senest Redigeret: 15 December , 2013, 08:55 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Balanceproblem og underlig adfærd
« Svar #22 Dato: 15 December , 2013, 09:13 »
Ivermectin bliver brugt til stuefugle og duer. Det er som Helle skriver et ganske godt utøjsmiddel til høns, da det går i blodet og derved tager alle parasitter lige fra indvoldsorm til kalkbensmidder, lus og lopper. Dyrlægen kan udskrive Ivermectin til høns.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Balanceproblem og underlig adfærd
« Svar #23 Dato: 15 December , 2013, 10:00 »
Hej Helle og Tanja,

Jeg vil straks bestille Ivermectin hos min dyrlæge. Tak  :)

Helle, kan du oplyse mig den pakningsstørrelse, styrke m.m. der står på din flaske?

Det tætteste jeg kommer på en pakningsstørrelse der ikke er på 1000ml - til udvortes brug - er en øregel til katte (Otimectin) hvor det aktive stof er Ivermectin.

Mange glade hilsner
Mette

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Balanceproblem og underlig adfærd
« Svar #24 Dato: 15 December , 2013, 10:20 »
Jeg har sendt en pm til dig, Mette
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14