Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugeresultater ???  (Læst 2165 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Cirkeline Kyndesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
  • begynder kylling...
Rugeresultater ???
« Dato: 14 Marts , 2009, 20:01 »
Hmm jeg undrer mig lidt...
Vi har som nævnt tidligere investeret i en convatutto 120 og jeg er ikke helt tilfreds. Jeg har oplevet at en del kyllinger har haft brug for hjælp det er ligesom skallerne er for tykke eller også er mine kyllinger for svage. Der er dog ingen problemer efterfølgende med de kyllinger der har fået hjælp. Rugemaskinen står fast på 100 fahrenheit eller hvordan det nu staves og jeg kan se at der er omkring 70% fugtighed. Tænker at det er lettere for kyllingerne at komme ud af de æg der har ligget under høne fordi de jo er blevet slidt lidt på skallen eller er jeg helt ved siden af. Har lige et sp til: Hvor mange dage skal jeg lade dem ligge de begyndte at klække på 21 dagen og nu er vi på dag 22 men der mangler stadig et par æg.

Råd modtages med kyshånd
Cirk
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Rugeresultater ???
« Svar #1 Dato: 14 Marts , 2009, 20:49 »
Hej

Hvis dine kyllinger ikke kan selv komme helt ud af ægget, kan de være for svage og det kan hænge sammen med dien avlsdyr.
Det gør det ikek bedre at hjælpe dem ud, så har du det svage gen videre en gang mere.

Når kyllinger skal klække skal de komme alle inden for 24 timer, kommer de spredt over flere dage så det være din maskine ikke stabil i varmen.
Hvis de ikke klækket på 22 dage så smid æggene ud, det lyder nok lidt grusomt, men det vil måske hjælpe på dine dyr i fremtiden.

Tommy

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Rugeresultater ???
« Svar #2 Dato: 14 Marts , 2009, 21:47 »
Er det måske luftlommen der er for lille? Altså for meget fugtighed de første 18 dage?
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline hovedskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Rugeresultater ???
« Svar #3 Dato: 14 Marts , 2009, 22:47 »
Jeg plejer at lyse dem igennem ,som ikke er kommet indefor 24 tim efter de første er kommet ud. Hvis der stadig er liv i dem ,bliver de proppet i en spand med lunkent vand i ca 10 min (hvis skallen er hel) hvis de bevæger sig ,så får de en chance mere .

De første 7-10 dage får de slet ikke tilført fugtighed og det gør at luftlommen bliver stor .