Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: flytning og ingen æg  (Læst 6577 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
flytning og ingen æg
« Dato: 13 Marts , 2009, 08:28 »
Hej
Jeg er den lykkelige ejer af 1,3 silkehøns. Jeg købte dem for 14 dage siden. De første par dage var der æg, første dag hele 3 æg. Efter 3 dage har jeg ikke set et eneste æg.

Jeg ved godt, at stresset over at blive flyttet kan betyde et stop i æglægningen. De har fået meget anderledes forhold end de tidligere har haft. Skræmt fra vid og sans var de. Blandt andet var det først på 3. dagen de vågede sig ud i hønsegården og bevægedes sig ikke adskilt fra hinanden.

Jeg har desuden foder stående tilgængeligt hele tiden, hvilket jeg er tvivl om hvorvidt de plejer. Jeg skulle bare mene, at de burde være gået i gang igen. Nu er det trods alt 14 dage siden de flyttede og de sidste 10 dage har de set ud til at trives.

Hvor lang tid kan jeg forvente der går før de går i gang igen?

Kan de allerede være blevet for fede???

Er silkehøns nemt tilbøjelige til at blive så fede at de ikke kan lægge æg?
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: flytning og ingen æg
« Svar #1 Dato: 13 Marts , 2009, 09:16 »
Helle jeg tror du kan tage det roligt, de skal nok begynde at lægge æg, jeg har på et tidspunkt solgt nogle dværg wyandotter til en mand, for hans børn skulle jo gerne hente æg, han skrev til mig om det kunne være rigtig at de ikke gjorde æg, jeg skrev til ham at de lige skulle falde til, så skulle det nok komme.
Det er jo dejligt at høre at du kan give dem bedre forhold end der de kom fra, men det betyder nu ikke noget at de ikke har foder til at stå hele tiden, det kunne jo være at vedkommen du har købt fra, har problemer med rotter.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Susanne

  • Gæst
Sv: flytning og ingen æg
« Svar #2 Dato: 13 Marts , 2009, 10:00 »
Hej Helle!

Mine silkehøns har foder stående hele tiden.
De er ikke spor fede og har aldrig været det. De lægger ret godt med æg i øjeblikket (indtil de begynder at skrukke)

Jeg tror også at dine  bare skal have lidt ekstra tid til at vænne sig til de nye forhold.
Det er  jo noget af et flyttechock de har været igennem.

Held og lykke med dine nye silkehøns. Dem bliver du garanteret glad for!



Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: flytning og ingen æg
« Svar #3 Dato: 13 Marts , 2009, 10:51 »
Jeg er lykkelig for min silkehøns. Der var intet galt med de forhold de kom fra. Det er sunde og raske dyr. De gik i en stor flok og havde net over et lavt hegn. Huset var også lavloftet. Vi gør alle tingene forskelligt. Hos os har vi fuld ståhøjede over det hele. Hønsehuset er beregnet til 1,5/6 orpingtonner så det må føles enormt for de fire små silker. Hvis et dyr at vant til en plads i en stor flok og 4 af dem så bliver taget væk vil det nok føles ubeskyttet samtidig med fornemmelsen af taget er væk. Derfor er det et kulturchok og forståeligt at de har været chokkede. Jeg vil prøve at væbne mig med tålmodighed.

Hvad angår foder så jeg glad for at de ikke bliver for fede af at have fri adgang til det. Jeg tror det er en temprementsag om man har foder tilgængeligt. Med katte og hunde har forskellige ejere også forskellige holdninger. Hønsene æder jo alligevel hele tiden det de finder i hønsegården ;D

Jeg har også fået rugeæg med i handlen og der er liv i 28 af dem. Glæder mig helt vildt. Der skulle gerne komme kyllinger omkring torsdag i næste uge.  :D

Jeg bliver vist mere og mere forelsket i silkerne. Har ellers haft et lidt skævt forhold til dem, men de virker meget nøjsomme og meget rolig. Håber på at skyerne vil forsvinde så de kan få lov til at komme på græs så de kan blive portrætfotograferet. ;D  Det fortjener de nemlig for de er super smukke.
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: flytning og ingen æg
« Svar #4 Dato: 13 Marts , 2009, 13:48 »
Det kan jeg godt forstå, for jeg er simpelhen og vilde med mine silke  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: flytning og ingen æg
« Svar #5 Dato: 13 Marts , 2009, 20:27 »
SILKER STYRER ;D
Nåh nej, ikke råbe - undskyld. ::)

-Men det gør de.

Dien "stakkels" høns er jo bare bange fordi de føler sig små og alene i et større hønsehus, mindre flok og har meget højere til loftet og himlen end de er vant til. Det er jeg sikker på fortager sig stille og roligt. De skal nok blive søde og rolige - og man kan jo altid prøve at bestikke dem med lækkerier.

Uhh, det bliver spændende med kyllinerne. Det må vi høre mere om, når de pipper udenfor æggene. Og dem kan du i hvert fald "forme" som du vil, så de bliver rigtig tamme.
« Senest Redigeret: 13 Marts , 2009, 20:33 Fra Stinne »
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: flytning og ingen æg
« Svar #6 Dato: 14 Marts , 2009, 14:57 »
Helle købte silkerne hos mig, og der havde de også foder stående hele tiden. Og jeg hælder mest til, at de nye omgivelser har været et kulturchok, og at de nok skal komme i gang igen. 2 orpingtonkrydsninger her blev flyttet fra en flok araucanere til en anden flok araucanere, fra et hus til et meget ligedan, andet hus. Og begge madammer gik prompte i strejke! Ikke eet æg, og jeg kunne jo kende deres lysebrune æg fra de blå, så jeg ledte huset igennem for at se, om de havde gemt dem et hemmeligt sted. Efter en måned begyndte den ene så igen, men den anden strejker stadig. Begge gimperne er fra sidste sommer (det er Helles silker også) og har således ingen undskyldning for at gå på 'kontanthjælp'. Så jeg venter stadig..
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: flytning og ingen æg
« Svar #7 Dato: 15 Marts , 2009, 16:48 »
@ Lone. Jeg er super glad for dem. De er skønne. Vilde med majs og grøntkål og jeg er ved at lokke dem til at spise af skålen, når jeg sidder på hug med den. Især Tophat er meget tillidsfuld. Jeg vil jo bare gerne gør det så godt som muligt og udelukke "fejlbetjening" Derfor overvejelserne omkring foderet. Opringtonne som jeg tidligere har haft har jo en tendens til nemt at blive "runde" ;)

Jeg er nok bare utålmodig.  ;)     Nu ved jeg at der kan gå helt op til en måned.

Jeg tænker faktisk om chok helt kan få høns til at holde op med at lægge æg. Kan huske at, jeg tror det var Marianne, der havde købt nogle dværg wyandottere som aldrig kom til at lægge æg, og Søs' silker gik også i en langvarig pause efter ilderangrebet.

Jeg satser nu på at tiden læger alle sår...... :)
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: flytning og ingen æg
« Svar #8 Dato: 15 Marts , 2009, 16:55 »
Spar lidt på majsen, majs er et af de foderstoffer der feder mest, og fede høns lægger ingen æg...  ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: flytning og ingen æg
« Svar #9 Dato: 15 Marts , 2009, 17:26 »
Helle, det var mine dværg kochiner, der ALDRIG lagde æg, men omvendt er jeg lige kommet hjem med to skønne araucana dværghøner onsdag aften. Det første æg lå på møgbrædtet fredag morgen - itu. Men her i eftermiddag var der minsandten endnu et, så Olivia lægger æg, nu venter jeg bare på Oline.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: flytning og ingen æg
« Svar #10 Dato: 15 Marts , 2009, 19:53 »
Her er der gået en måned og 3 dage nu, og der er kun en af dem der er kommet igang. Der er godt nok en anden som er inde i rederne hele tiden, og hun begynder jo nok også snart, men den sidste lille sorte på godt snart til at ruppe sig :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: flytning og ingen æg
« Svar #11 Dato: 15 Marts , 2009, 21:21 »
Helle, tror du, det kunne hjælpe at lave et 'hus i huset'? jeg tænkte, hvis du tog en stor papkasse og vendte på hovedet, lavede et hul til dør i siden, så kunne silkerne måske gå derind og føle sig mere som hjemme i mine små 'hundehuse'?
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: flytning og ingen æg
« Svar #12 Dato: 15 Marts , 2009, 22:04 »
Ja, det skulle jeg have haft tænkt på. Men de ser nu ud til at have vænnet sig til forholdene. Jeg kan også se at de kommer i redekassen, uden der kommer æg af det.

Jeg har lige uplouded billeder med de gule silkehøns i mit galleri.

Her lige et billede af Tophat.

Apropos navne, ja så ender de vist med at hedde Hansi (han er ikke stor nok til at hedde Hans), Lyse, Røde og Tophat (fordi hun har en sort top),
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: flytning og ingen æg
« Svar #13 Dato: 16 Marts , 2009, 07:16 »
Sikke fine de er, Helle. Jeg kom også til at kikke på dine wyandotter, især de billeder af skruk og kyller. Vi er jo skruk her i huset pt.  ::)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: flytning og ingen æg
« Svar #14 Dato: 16 Marts , 2009, 20:21 »
Ja. De var rigtig kønne, men meget let skræmte og fløj lige rigeligt. Dvs over hegnet der var 120 cm højt og dengang beregnet til at holde dem inde. Det er en del år siden jeg skilte mig af med wyandotterne.

Jeg ruger i øjeblikket silkehøns, men i maskinen. Det er hyggeligt med en hønemor men den prægning vi kan lave ved at have dem inden dørs de første 2 uger med varmelampe, giver os en helt anden adgang til at lære dem at spise fra hånden m.v..Vores erfaring med at bruge wyandotterne var at vi ikke rigtig fik lov til at komme tæt på, men det skyldes måske at de ikke var særlig tamme.

Jeg kan læse at de er tamme og gerne vil spise af hånden så måske får du også lov til at komme tættere på en djeg gjorde dengang. Hvis en af silkerne bliver skurk i løbet af foråret eller sommeren kunne jeg godt blive fristet til at afprøve naturmetoden. Især fordi jeg synes det er mest rigtigt rent pædagogisk overfor min datter som er helt med i hønseprojekterne.

Vi er også skurk. Hun sad troeligt ved siden af mig i nærheden af en halv time og lyste de 28 æg igennem. Det er en skøn fornemmelse at være skruk ;)

Jeg søger desværre fortsat forgæves efter æg....
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)