Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Påfugle  (Læst 12688 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hovedskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Påfugle
« Dato: 13 Marts , 2009, 01:09 »
Jeg har 1 han +1 hun påfugl som går frit på vores ejendom på 12 ha.. Hunnen lagde 4 æg i en busk ved vores hus ,i juni 08 og lagde sig på dem 1 juli .omkring 1 aug kommer der 1 kylling (de 3 andre var ikke befrugtet )..Hun passede den efter alle kunstens regler og alligevel  døde den efter 1 måned .Stor sorg . -- Har fået at vide at det måske kunne være Blackhead (en amøbe der påvirker de røde blodlegemer) den døde af .. Har så fået at vide at jeg skal gi de voksne påfugle ormekur nu inden hunnen begynder at lægge æg. Er det orm denne Blackhead sygdom kommer fra ?? Jeg ville gerne prøve at undgå at dette sker igen i år ,så please hjælp ???Er der nogen der har erfaring i påfuglekyllinger ??
Kan nogen oversætte den engelske forklaring på Blackhead som står inde på siden med sygdomme ??
Kunne det være andet den er død af ?
 De får vildfugleblanding,kattemad og hvis jeg har det vindruer og rosiner .Så finder de selvfølgelig meget i naturen selv !!
« Senest Redigeret: 13 Marts , 2009, 01:29 Fra hovedskov »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Påfugle
« Svar #1 Dato: 13 Marts , 2009, 07:14 »
Jeg har ikke forstand på påfugle, men jeg har hørt, at kyllingerne skulle være meget sarte, især overfor fugt og kulde.
Jeg har selv en (lille) drøm om påfugle i haven, selv om vi nu kun har knap 7000 m2, men jeg er lidt nervøs for, om de larmer for meget om aftenen, så mine naboer bliver sure. Jeg har også hørt, at deres klatter er megastore?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Påfugle
« Svar #2 Dato: 13 Marts , 2009, 09:02 »
Marianne..... har slv samme drøm ...men efter at ha´hørt vores nabo fortælle om dengang de havde påfugle er jeg noget i tvivl. På den ene side megaklatterne ....på den anden side det at de er så flyvske at klatterne er OVERALT inc havemøbler,biler cykler osv. Og så flyttede de bare bopæl hvis det passede dem .....og selv om de hentede dem hos naboen længere ned af vejen mange gange endte det med de da bare kunne blive der når det nu var det de ville.
Har hørt det samme om at kyllingerne skulle være meget sarte.
ÆV..de er nu ellers så flotte (og larmende)
Med venlig hilsen Søs

Offline Kurt Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 94
Sv: Påfugle
« Svar #3 Dato: 13 Marts , 2009, 09:21 »

Kan nogen oversætte den engelske forklaring på Blackhead som står inde på siden med sygdomme ??

Jeg ved ikke noget om påfugle, men jeg ved du kan oversætte hele siden i Google.

http://translate.google.com/translate_t?sl=en&tl=da#
Kurt Jensen

Faverolles
Wyandotter Dværg

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Påfugle
« Svar #4 Dato: 13 Marts , 2009, 09:39 »
Vi har et par gående. De er meget sociale og nysgerrige. Står der en dør åben, går de ind, er der kommet en ny plante frem, skal der smages på den. Man skal ikke være sart over for bilen, den er også dejlig at sidde på. De klatter lidt, ja, men jeg har en af de hunde vi skrev lidt om i en anden tråd. De giver også nogle lyde !!!! det gør fasaner da også.
Vi har ikke haft kyllinger, men vi håber da det vil lykkedes.
Hilsen
Peter

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Påfugle
« Svar #5 Dato: 13 Marts , 2009, 20:59 »
Taget fra bogen : Fjerkræavl og Fjerkræhold udgivet at Det Kgl. Landhusholdningsselskab.

Blackhead - smitsom lever-blindtarmsbetændelse hos Kalkuner.
Fremkaldes af en mikroskopisk snylter og angriber hovedsagelig unge Kalkuner i alderen 1-5 måneder. Ældre dyr angribes sjældnere, men er ofte smittebærere og det er fra dem, unge dyr får sygdommen. Kalkuner viser sig som regel først syge når sygdommen er ret fremskredet og det første der bemærkes er at dyrene er mindre livlige. Ganske unge dyr kan dø uden at vise særlige sygdomstegn udover svaghed, hængende vinger og dårlig appetit, men ellers får dyrene stærk diarré med tynd, slimet, gulgrøn afføring. Fjerdragten bliver pjusket efterhånden magre dyrene af og mange går til grunde.
Hovedet kan farves mørkt eller sort deraf navnet Blachhead = sort hoved.

For øvrigt skal snylteren være en ret almindelig men oftest uskadelig tarmsnylter hos høns. Derfor frarådes det tit og ofte at høns og Kalkuner går sammen.

Meeen mon det er det . Kalkun-og Påfuglekyllinger ER temmelig sarte overfor kulde og fugt.









« Senest Redigeret: 13 Marts , 2009, 21:03 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Påfugle
« Svar #6 Dato: 13 Marts , 2009, 21:50 »
@ Peter Agger

Sjovt billede, Agger  ;D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline hovedskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Påfugle
« Svar #7 Dato: 13 Marts , 2009, 23:27 »
Tak for alle der har svaret !! der må gerne komme flere kommentarer ..

Den med oversættelsen på google hvor smart !!

Ja efter forklaringen på leverbetændelse osv, så vil jeg nok hælde mest til den med kulde og fugt for de var jo ude det meste af tiden ..

Nu får de voksne påfugle en gang ormekur og jeg henter noget mod coccidiose ,så kan det da ikke være det de dør af ,hvis der altså kommer nogle kyllinger i år !!