Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: skal næbet klippes?  (Læst 5397 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Line G

  • Gæst
skal næbet klippes?
« Dato: 11 Marts , 2009, 14:08 »
jeg er lidt ny i hønseverdenen, og har et spørgsmål.
Jeg har købt lidt forskellige høns, og nolgle af dem er ankommet med tydeligt afklippede næb. skal man jævnligt klippe dem eller???

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: skal næbet klippes?
« Svar #1 Dato: 11 Marts , 2009, 14:23 »
Efter min mening skal man ikke klippe næb på høns, det er dyrplageri.   :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Kurt Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 94
Sv: skal næbet klippes?
« Svar #2 Dato: 11 Marts , 2009, 14:36 »
jeg er lidt ny i hønseverdenen, og har et spørgsmål.
Jeg har købt lidt forskellige høns, og nolgle af dem er ankommet med tydeligt afklippede næb. skal man jævnligt klippe dem eller???
Nej du skal ikke klippe næbet, spidsen vokser aldrig ud igen.
De høns der har klippet næb er industri høns, de er blevet klippet for at Undgå kanibalisme i flokke på 3000 høns. De har så også et problem med at hakke i køkken affald der ikke er blødgjort og kan ikke rode i jorden efter insekter med næbet
Kurt Jensen

Faverolles
Wyandotter Dværg

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: skal næbet klippes?
« Svar #3 Dato: 11 Marts , 2009, 15:47 »
Hønsenæb vokser ikke, som f.eks. hos papegøjer så de bliver aldrig for lange, og skal af den grund aldrig klippes.
Den del af næbbet som bliver klippet af er et ret følsomt sted på hønen, og som andre siger, det er faktisk dyrplageri at klippe det af.

Men hos dig får hønsene nok et 10 gange bedre liv end de ellers ville ha fået, så held og lykke med dem!
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: skal næbet klippes?
« Svar #4 Dato: 11 Marts , 2009, 16:39 »
Det er kun tilladt at klippe næbbet på industrikyllinger når de er yngre end 10 dage. som privatperson må du slet ikke!

Men det er heller ikke nødvendigt, for i en normal fungerende hønseflok er der ikke fjerpilning som det er meningen at denne klipning af næbbet skal mindske.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: skal næbet klippes?
« Svar #5 Dato: 11 Marts , 2009, 20:01 »
I det just ankommede nummer af Landhanen (fra Specialklubben for Danske Landhøns) står der en bemærkning om, at fjerpilning ofte er et stort problem hos maskinudrugede kyllinger, men aldrig forekommer hos naturligt udrugede. Kunne der være noget om det?
I hvert fald piller vores store sølvhalsede hinanden lidt, ulig alle de andre, så det kunne sagtens være derfor.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.