Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns og Kaniner ..!  (Læst 12966 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Høns og Kaniner ..!
« Svar #15 Dato: 08 Marts , 2009, 06:48 »
Jeg har fundet en side om sygdomme hos kaniner:
http://www.ivanchristiansen.dk/Medlemmer/Kaninsygdomme.htm

Og her er en der smitter til fugle: http://www.ivanchristiansen.dk/Medlemmer/Kaniner/VHD260505.html

Men det er vist ikke så almindeligt kendt. Jeg har selv haft kanin i min kyllingemor uden for kyllingetiden og det har ikke givet døde kyllinger. Jeg rengør med Virkon S.
Hilsen Susanne

Josefine B. S

  • Gæst
Sv: Høns og Kaniner ..!
« Svar #16 Dato: 08 Marts , 2009, 12:37 »
Hej Ditte :). Jeg har selv en kanin, og den går ret tet på vores høns, og der har jeg ikke oplevet noget. Kaninen er ikke blevet syg, og hønsene er ikke blevet syge. (Dengang Mikkel´s høns blev syge, gik kaninen ikke tæt på dem.)

Og lige et side spring, siden din kanin går i en fri hesteboks har du så heste? :)

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Sv: Høns og Kaniner ..!
« Svar #17 Dato: 08 Marts , 2009, 13:08 »
Høns og kaniner kan sagtens gå sammen.

Det har mine altid gjort om vinteren. Godt nok ikke i samme rum men i samme hus.
Og har jeg pludselig en skrukhøne og mangler et bur, har jeg flere gange brugt et hvor der har gået kaniner.
Jeg muger ud og ellers ikke andet.  ;)

Bare rolig.s
Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Ramona

  • Gæst
Sv: Høns og Kaniner ..!
« Svar #18 Dato: 08 Marts , 2009, 15:20 »
Puha.. det  var godt at i alle sammen lige kunne hjælpe mig.... jeg har "muget" ordentlig ud i boksen og så strøet nyt halm.
Hønsene er nu ankommet. De sidder alle fire i deres "hule" og putter sig.... De har adgang til en lillebitte midlertidig høsnegård, men de har ikke været ude og inspicere den endnu.

Josefine....
Ja vi har heste.. vi har dem gående i en gammel ombygget køleboks til lastbiler, for et par år siden byggede vi til så vi har 4 hestebokse.. dengang havde nemlig to heste opstaldet.
Nu går der kun vores egne to, min hest Danfox Ramona og min søsters hest Facet.
Og nu går kaninen så i den tredje boks og hønsene i den fjerde....

Søde små silker... glæder mig til at de bliver lidt mere "hønseagtige" de skal jo lige vænne sig til det nye sted....
Jeg har allerede fundet min ynglingshøne, en hvid lille "Sukkertop", jeg kalder den Sukker... ;D

Josefine B. S

  • Gæst
Sv: Høns og Kaniner ..!
« Svar #19 Dato: 09 Marts , 2009, 15:38 »
Ditte: Okay, har selv en lille sød blandnings heste og min mor har en haflinger. :)

Offline lysbeth

  • Bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Høns og Kaniner ..!
« Svar #20 Dato: 11 Marts , 2009, 20:43 »
Både høns og kaniner kan få problemer med coccidier, en encellet tarmparasit der kan forårsage diarre og i værste fald død. Hvis man har de to slags dyr sammen, høns og kaniner, er der risiko for at de smitter hinanden, men mig bekendt ikke større risiko end hvis man kun havde enten eller. Der er altid en risiko ved at introducere nye dyr til en flok (hvadend det er af samme eller en anden art) i form af mulighed for overførelse af agens kombineret med den kendsgerning at flytning og omstrukturering medfører stress og dertil hørende nedsat immunforsvar hos dyrene.
 
Ved kombineret hønse- og kaninhold gælder at den samlede mængde dyr bør stemme overens med den plads man har til rådighed, præcis som hvis man påtænkte at anskaffe sig flere høns til en eksisterende flok. Somme tider begår folk den fejl at de har et hønsehold som de tilføjer et par kaniner til uden at overveje at det smalede antal dyr pr. m2 stiger. I den situation skal man selvfølgelig huske at den samlede mængde afføring (som er det der overfører coccidierne) forøges, og således også risikoen for sygdom.
Symptomerne på coccidiose er tynd afføring og senere almen nedstemthed. Vær opmærksom på sådanne symptomer hos både høns og kaniner og kontakt dyrlæge hvis uheldet er ude. Dyrlægen kan teste dyrenes afføring for coccidier og behandle hvis de er positive.

Men at kombinationen høns/kaniner i sig selv skulle være farlig mener jeg ikke, bare forholdene er til det.
Tillykke med de nyankomne.

"The best exercise for the heart is lifting other's up"

Offline hovedskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Høns og Kaniner ..!
« Svar #21 Dato: 11 Marts , 2009, 23:58 »
Jo jeg ved da godt noget om det men skulle jo lige falde over spørgsmålet først ..

Det der sker når man sætter de 2 dyrearter sammen er at der udvikles en bakterie der hedder coccidiose . Har I ikke hørt om den før ??

Nå men den udvikler sig altså og på et tidspunkt .Ja egentlig har jeg set, at det er kaninerne der dør først .Kender et par steder hvor de ignorerede min advarsel !!

Jeg håber at du finder nogle bure eller andet til dine kaniner !!

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Høns og Kaniner ..!
« Svar #22 Dato: 12 Marts , 2009, 20:37 »
Man kan også give sine kyllinger og kaniner Esbetre, et pulver der forhindre coccidiose.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline lysbeth

  • Bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Høns og Kaniner ..!
« Svar #23 Dato: 06 Maj , 2009, 14:14 »
-"Det der sker når man sætter de 2 dyrearter sammen er at der udvikles en bakterie der hedder coccidiose . Har I ikke hørt om den før ??".
Sådan skriver hovedskov i sit indlæg.

Må jeg korrigere:
Coccidier er en encellet tarmparasit (protozo), det er IKKE en bakterie. "Coccidiose" betegner tilstanden som opstår når et individ indifceres og får symptomer på coccidier. Præcis som når et menneske eller dyr får borrelia-bakterien: Så får man borreliose.

Jeg vil stadig hævde at der ikke nødvendigvis udvikles coccidiose bare fordi man sætter høns og kaniner sammen. Kun hvis det samlede pladsareal er utilstrækkeligt, som det gælder for alle parasitter.

Lisbeth
"The best exercise for the heart is lifting other's up"

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Høns og Kaniner ..!
« Svar #24 Dato: 08 Maj , 2009, 15:10 »
Vores kanin Fjotte bor sammen med hønsene og har gjort det i 4 år nu uden problemer !! Han sidder tit og putter sammen med dem når de går til ro for natten  :)
Jeg har et stort hønsehus med rigelig plads til både ham og putterne, så de vader ikke rundt i hinandens ekskrementer. Han har et kaninbur med sand stående derinde som han besørger i og der er åbningen så lille at hønsene ikke går derind. Hvis man sørger for at holde det rent og fjerner hønselort tit, så er det ikke et problem at de bor sammen  ;)
Men selvfølgelig er det vigtigt at holde sine dyr sunde og raske med ordentligt foder, vitaminer o.s.v. og sørge for ordentlig rengøring....men det er jo ikke anderledes end som hvis der kun var høns !!
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡