Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns og Kaniner ..!  (Læst 12997 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Ramona

  • Gæst
Høns og Kaniner ..!
« Dato: 07 Marts , 2009, 20:22 »
Hejsa alle sammen... som de fleste nok ved nu så skal jeg hente nogle nye silkehøns hos Danny i morgen. Og jeg har hele dagen gået og gjordt klar til at de nye høns skulle ankomme..
Vi har to hestebokse frie, så vores kanin, en stor albine dværgvædder, har gået i den ene i ca. 6 måneder, i den anden boks har vi alt muligt skrammel, kaninens bur står også herinde... Og så  nu her kommer jeg så til at tænke på at jeg har læst at hvis man sætter høns ind i et bur hvor der har gået kaniner så får hønsene en sygdom....

Er dette rigtigt.. og hvilken sygdom, og hvad gør den..?
please jeg skal have hurtigt svar, for hvis hønsene bliver syge af at gå i boksen, så skal jeg have ordnet en anden løsning meget hurtigt...

På forhånd tak.....

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Høns og Kaniner ..!
« Svar #1 Dato: 07 Marts , 2009, 20:42 »
Hej Ditte,
Jeg ved ikke om der er noget om det, men der er da mange der har kaniner og høns gående i samme hus, uden at de bliver syge af den grund. Så mon ikke det kun er hvis kaninerne har været syg??
Men jeg håber der er nogen der er klogere end mig på det område der kan svare dig.
Held og lykke
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Ramona

  • Gæst
Sv: Høns og Kaniner ..!
« Svar #2 Dato: 07 Marts , 2009, 20:49 »
Mange tak for dit svar... jeg har nemlig også tænkt meget på det, men ville gerne have jeres mening også.. det er jo træls at hente heæt nye høns og så en uge efter er de døde på grund af at kaninen har gået i buret...

Nu jeg tænker over det, så havde jeg jo nogle gange kaninen til at løbe rundt i hønsegården sammen med hønsene ( de elskede det, min Skævert forsvarede kaninen overfor de andre høns)
Og nogle af mine høns døde jo, vi har aldrig fundet ud af hvorfor, jeg kan ikke lade være med at tænke på om det mon var kaninens "skyld"

Kaninen har aldrig været syg, den er snart 7 år.. så den er frisk og rørig....

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Høns og Kaniner ..!
« Svar #3 Dato: 07 Marts , 2009, 21:05 »
For at være på den sikre side kan du jo altid desinficere der hvor hønsene skal være...
Venlig Hilsen
Lisbeth

Ramona

  • Gæst
Sv: Høns og Kaniner ..!
« Svar #4 Dato: 07 Marts , 2009, 21:10 »
Jaaa... men hvad mener du med desinficere.. sådan noget virkon S eller hvad..?

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Høns og Kaniner ..!
« Svar #5 Dato: 07 Marts , 2009, 21:27 »
Ja, eller rodalon hvis du ikke lige har noet vircon s
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Høns og Kaniner ..!
« Svar #6 Dato: 07 Marts , 2009, 21:28 »
Hej Ditte

Jeg har overhovedet ingen viden om kaniner.

Hvis jeg var dig, ville jeg alt efter forholdene nok vælge at skurre en ordentlig omgang med brun sæbe. Det desinfiserer også og det er noget de fleste har på lager,- - samtidig med at hønsene ikke dør, hvis ikke alle sæberester er vasket væk.

Derudover vil du også kunne sikre utøj m.v. ved at strø lidt staldosan ud i dit underlag.

Jeg tror ikke, der er sammenhæng mellem dine uheldige erfaringer med hønsene og det forhold at kaninerne har været der. Sådan vil det jo også kunne være i naturen, men jeg tænker der kan være andre årsager til hønsenes død. Jeg ville personligt nok ikke, med dine erfaringer, spise kiksekage lavet af egne æg uden først at have salmonellatestet dem.

Håber mere erfarne folk kan hjælpe dig.

Husk det kan jo også "bare være spændingen og forventningens glæde der giver bekymrede tanker. Vi vil jo alle gerne give nye medlemmer af familien en god velkomst.  ;D
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Ramona

  • Gæst
Sv: Høns og Kaniner ..!
« Svar #7 Dato: 07 Marts , 2009, 21:30 »
Jaa.... jeg har også tænkt mig at drysse utøjspulve ud på underlaget.....
Mange tak for rådet....

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Høns og Kaniner ..!
« Svar #8 Dato: 07 Marts , 2009, 21:50 »
Altså jeg fik fortalt igår af en der ringede for at høre på mine kaniner at jeg endelig ikke måtte putte mine kyllinger i kaninernes bur, da de så kunne få en sygdom, og jeg kan fanme ikke huske hvad han sagde det hed men det hed cokxi et eller andet tror jeg nok, eller noget der minder om.

Mine Kaniner har hele vinteren gået sammen med hønsene dog i hver sit aflukke, men dog ikke mere end ca 50 cm imellem dem, og de har også været lukket i hønsenes afdeling hver gang jeg har skulle gjort rent hos kaninerne.

Jeg har tænkt mig at vaske det godt og grundigt og så lige tøre efter med en gang rodalon inden kyllerne kommer ind i det.  Men ellers ved jeg ikke lgie noget om deet.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Ramona

  • Gæst
Sv: Høns og Kaniner ..!
« Svar #9 Dato: 07 Marts , 2009, 21:55 »
Okay... mange tak for rådet...

Mit problem er bare at hønsene kommer i morgen klokken 12.... Kan jeg lukke dem derind, eller skal jeg lade dem bo hos naboen ( hvis han vil passe dem ).?

Er det bare et rygte eller..... Er bare bange for at mine høns skal dø, inden vi overhoved når at komme igang....
Det kan jo også være at det kun er kyller... de e jo ikke så stoe g lidt mere sarte....
Hvad tror i ..?

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Høns og Kaniner ..!
« Svar #10 Dato: 07 Marts , 2009, 21:59 »
Ellers kan du vel vente et par dage med at hente dem :) det tror jeg da godt Danny går med til :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Ramona

  • Gæst
Sv: Høns og Kaniner ..!
« Svar #11 Dato: 07 Marts , 2009, 22:02 »
Jaa... og neej.... jeg vil jo supergerne have hønsene så snart så muligt..... Jeg tror heller ikke at mine forældre vil gå med til a udskyde det, de er sådan meget.....
Så det er vidst i morgen eller "aldrig" men hvert fald MEGET senere...  :(

Hvor lang tid kan sådanne bakterier leve.. hvis jeg nu bare lader boksen stå, måske i en uge eller to.. dør smitten så eller skal der desideret desinficering til....?


Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Høns og Kaniner ..!
« Svar #12 Dato: 07 Marts , 2009, 22:31 »
Det er vel bedre at vente et par dage og så de overlever ike? ;) det tror jeg da sagtens dine forældre kan forstå. Bakterier kan leve længe, nogen kan ihvertfald, og der er jo masser af leve af i sådan en stald hvor der både er fugt og dyr.
Men du må igang med den store rengøring i morgen tidlig. og så må du jo satse.

Pøj pøj
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Høns og Kaniner ..!
« Svar #13 Dato: 08 Marts , 2009, 06:16 »
Ditte:
Giv det med en gang Rodalon (fåes i Brugsen bla.). Koster ikke så meget, så det går dine forældre nok med til. Tror at hvis du skurer med det og kaninens evt. efterladenskaber er helt væk, så sker der ikke noget. Jeg siger tror, for jeg ved det ikke med sikkerhed, men det ville jeg selv gøre hvis jeg stod i dine sko  ;). Efter lidt skur med Rodalon ville JEG sætte hønsene derind.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Høns og Kaniner ..!
« Svar #14 Dato: 08 Marts , 2009, 06:23 »
E der slet ikke nogen, der med sikkerhed ved, om det et problem med kaniner og høns samme sted? eller om det bare er gammel overtro? ???

Vi har også vores kaniner til at gå i rum lige ved siden af hønsene her i vinter. Det sker af og til, at der render en unge gennem tremmerne ind til hønsene. Vi har ingen syge høns haft.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr