Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Bylder/betændelse  (Læst 6716 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Bylder/betændelse
« Dato: 07 Marts , 2009, 08:46 »
Jeg har en høne med en stor hævet byld(tror jeg) ved øjet..synes de er synd for hende og at de må gøre forfærdeligt ondt..min mand er vant til at behandle og sprøjte grise hvis de evt. har bylder..men han ved ikke, hvor han evt. skal stikke nålen i en høne, er det i brystet el. hvad?..jeg synes jo hun skal ha en chance inden vi finder øksen frem..gode ideer efterlyses så min høne kan blive rask igen..venlig hilsen rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Michael B

  • Gæst
Sv: Bylder/betændelse
« Svar #1 Dato: 07 Marts , 2009, 10:14 »
Uden at skulle gøre mig klog, for jeg er ret ny inden for høns. Men hvis du virkelig vil give den en chance så snak dog med dyrelægen. Igen uden at gøre mig for klog så er der jo ret stor forskel på en høne og en gris... ::)

Offline Cirkeline Kyndesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
  • begynder kylling...
Sv: Bylder/betændelse
« Svar #2 Dato: 07 Marts , 2009, 13:47 »
Inden du går til dyrlægen så tænk lige over prisen. Er det det værd at tage den til dyrlægen eller er det bedre for hønen om den bliver et hoved kortere. Jeg skriver dette fordi jeg selv har haft dyrlæge til en syg høne og det kostede 1500kr. Det er det samme som 10-15 stk nye høns....Men held og lykke med den syge høne..

Cirkeline
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Bylder/betændelse
« Svar #3 Dato: 07 Marts , 2009, 17:07 »
jeg ku ikke drømme om at gå til dyrlæge med en høne,, så finder jeg hellere øksen frem..men synes eller hønen er pæn og i fin form..så man ser jo lige tiden lidt an..vh. rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline mathias christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Bylder/betændelse
« Svar #4 Dato: 07 Marts , 2009, 18:10 »
hvor længe har bylden været der. det kunne måske hjælpe at duppe den med varmt vand og sæbespåner eller evt. kamille te den næste uge, også se om der sker forbedringer.
mathias-3,3 rouen ænder, 1,1 grå landgæs, 2, 6 landhøns + det løse

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Bylder/betændelse
« Svar #5 Dato: 07 Marts , 2009, 18:26 »
Jeg har en høne med en stor hævet byld(tror jeg) ved øjet..synes de er synd for hende og at de må gøre forfærdeligt ondt..min mand er vant til at behandle og sprøjte grise hvis de evt. har bylder..men han ved ikke, hvor han evt. skal stikke nålen i en høne, er det i brystet el. hvad?..jeg synes jo hun skal ha en chance inden vi finder øksen frem..gode ideer efterlyses så min høne kan blive rask igen..venlig hilsen rikke

Jeg tror kun der er èn vej... Øksen.
En høne med en byld vil man jo nok ikke spise (ikke mig ihvertfald), ved "dyr"læge besøg vil den evt. blive behandlet med midler der er slagtefrist på, så alt i alt...

Lad det nu ikke blive så galt som i denne tråd :
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,3497.0/topicseen.html

Der burde et fornuftigt menneske have grebet ind for længe siden...

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Bylder/betændelse
« Svar #6 Dato: 08 Marts , 2009, 09:57 »
Nu ved jeg selfølgelig ikke hvor stor bylden er. Men hvis den ikke er alt for stor og hønen ikke er generet af den så ville jeg ikke gøre andet end at holde øje med dyrets trivsel.
En byld, af en vis størrelse, kan sjældent behandles væk med penicillin. Det kræver som regel at der enten går hul på den af sig selv eller at man laver et lille snit i den.
Hvis det er en decideret byld plejer huden på et tidspunkt at blive så tynd at der går hul på den. Hvis kroppen har "indkapslet" et lille fremmedlegeme, eller en vis mængde arvæv vil "knoppen" typisk ikke forsvinde af sig selv.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Bylder/betændelse
« Svar #7 Dato: 08 Marts , 2009, 11:28 »
ok..tak for svaret..jeg synes selv at hønen ellers er pæn og fortjener en chance..men jeg er udmærket klar over at man ikke skal "gå for langt" med hensyn til syge dyr..jeg har aldrig haft det godt når mine dyr er syge..og har altid ment at mange mennesker lader deres hunde/katte leve altfor længe, bare fordi de ikke nænner til at aflive dem, når det står slemt til..men jeg spørger så bare: Er det for deres egen skyld eller for dyret at de lader dem gå rundt i en nærmest uværdig og pinefuld situation..men jeg er jo også "bondekone", vi har jo nok en lidt anden indstilling til dyrene..Syntes egentlig også at nogle dyrlæger burde sige noget oftere til folk´med meget syge kæledyr, at nu er det på tide at sige det er slut..men nogle og jeg siger nogle dyrlæger, vil jo også gerne behandle og behandle..det koster en formue for ejerne og det ender som regel med at dyret skal aflives alligevel i den sidste ende..men det er jo bare min mening..vh. rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.