Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: forelsket andrik  (Læst 3077 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lise

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
forelsket andrik
« Dato: 02 Marts , 2009, 16:15 »
Jeg har en andrik (rougen) der er efter min ene høne (brahma). Først troede jeg at han havde set sig sur på hende og gav hende "det glatte lag" når han så hende. Men pludselig opdager jeg at hans adfærd tegner i en helt anden retning - han er smaskforelsket og vil tydeligvis gerne have ællinger med hende. Han har en sød "Anne" dame men værdiger hende ikke et blik når Rosa Viola er i nærheden.
Rosa Viola virker forbavsende upåvirket, lægger sig ned og finder sig i hans møflen rundt. Hanegal siger intet til det.
Er det ikke lidt underligt? Jeg syntes faktisk det er lidt træls at se på....og i længden kan hun da bestemt ikke holde til den behandling.
Når de er inde om natten, adskiller jeg dem: ænderne uden i hønsegården og hønsene inde i hønsehuset.
Har idag haft dem i haven under opsyn....der går de tbedre idet der er langt mere plads og hønsene kan færdes steder hvor ænderne ikke kan komme hen.
Er min andrik helt normalt og kan jeg gøre noget for at få ham på andre tanker? Andet jeg skal tage højde for?
Lise


Den lykkelige ejer af:
2.4. Brahma
1.1 Katte
0.1 skøn islænder: Melros - kaldet Melle
0.1 shetter, Pintus
1.0 Broholmer - Bertil
Mangler løbeænder.....!!!

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: forelsket andrik
« Svar #1 Dato: 02 Marts , 2009, 16:22 »
Lise, det er faktisk sådan at man ikke må holde høns og ænder sammen i Danmark. Grunden er, at ænder kan være raske bærere af fugleinfluenza. I Tyskland er det lige omvendt, der ser man det som en fordel, at have de to slags sammen, så man kan se via hønsene om ænderne skulle være raske bærere - i mine øre lyder det nu også ret smart, men vi bor jo i Danmark  ???
Selve adfærden har jeg ingen mening om. Det ved jeg ikke nok om
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: forelsket andrik
« Svar #2 Dato: 02 Marts , 2009, 16:36 »
Det er da klart at han er dybt forelsket i din høne med det prinsessenavn hun har  :D
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: forelsket andrik
« Svar #3 Dato: 02 Marts , 2009, 17:26 »
Dengang vi havde gæs, var vores andrik dybt forelsket i gasen - ja gasen ::)  :o ::)

Han forsøgte konstant at parre ham og gasen var en venlig fyr, der fandt sig i det, men da vi kunne se, hans fjer på ryggen begyndte at blive noget slidte, fik de hver deres indhegning. (Vi har sælgt gæssene senere)

Andrikken var/er heldigvis ikke bøsse. Han har lavet masser af ællinger siden. ;D ;D ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Lise

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: forelsket andrik
« Svar #4 Dato: 02 Marts , 2009, 19:23 »
Lise, det er faktisk sådan at man ikke må holde høns og ænder sammen i Danmark. Grunden er, at ænder kan være raske bærere af fugleinfluenza. I Tyskland er det lige omvendt, der ser man det som en fordel, at have de to slags sammen, så man kan se via hønsene om ænderne skulle være raske bærere - i mine øre lyder det nu også ret smart, men vi bor jo i Danmark  ???
Selve adfærden har jeg ingen mening om. Det ved jeg ikke nok om

Tænk - det var jeg slet ikke klar over. Jøsses hvor er det efterhånden omfattende at have dyr...
Hvor kan jeg læse reglerne og få detaljerne med?
Den lykkelige ejer af:
2.4. Brahma
1.1 Katte
0.1 skøn islænder: Melros - kaldet Melle
0.1 shetter, Pintus
1.0 Broholmer - Bertil
Mangler løbeænder.....!!!

Offline mathias christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: forelsket andrik
« Svar #5 Dato: 02 Marts , 2009, 19:34 »
det var da sjovt. lige nu oplever jeg faktisk noget lignende. det er bare med en gase og en and. jeg har to danske gæs. en gase og en gås. min gase er blevet forelsket i en af mine rouenænder, og det ses tydeligt på andens hoved/nakke. hvis man bare fanger hende, kommer han starks og skælder ud. han begyndte så for nogle dage siden, at udvise aggresiv adfærd over for gåsen, men det er efter et par dage i parterepi heldigvis gået over. jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre med ham, for anden kan slet ikke holde til den behandling.
mathias-3,3 rouen ænder, 1,1 grå landgæs, 2, 6 landhøns + det løse

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: forelsket andrik
« Svar #6 Dato: 02 Marts , 2009, 19:49 »
Tænk - det var jeg slet ikke klar over. Jøsses hvor er det efterhånden omfattende at have dyr...
Hvor kan jeg læse reglerne og få detaljerne med?

Hej Lise.

Du kan læse om reglerne her :

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Fugleinfluenza/Hobbyfjerkrae/forside.htm

Mvh. Bjørn.