Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønselammelse  (Læst 10595 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Hønselammelse
« Dato: 24 Februar , 2009, 22:20 »
Jeg tror desværre en af mine unge serama høner har fået hønselammelse.

Hun er stort set lam i begge ben og vinger, det var noget jeg opdagede her til aften da jeg skulle lukke for dem da hun lå på samme måde som igår som om hun havde været igang med og lægge æg.

Jeg flyttede hende over til maden og hun begyndte at spise med det samme og virker ellers frisk nok bortset fra jo at hun ikke rigtig kan bevæge ben og vinger. Det er enten kommet meget snigende eller sket meget hurtigt for jeg tjekker altid lige rundt hos alle mine dyr et par gange om dagen.

Jeg kan ikke lige læse mig til om det er smitsomt til resten af mine dyr, så hvis nogen ved det vil jeg godt vide det.

Jeg aner ikke hvad det ellers kan været, nogen forslag ?


hvis ikke der er bedring i morgen så bliver hun aflivet.


Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønselammelse
« Svar #1 Dato: 24 Februar , 2009, 22:36 »
Jeg havde en stor køn hønekylling i efteråret, der også blev slap i benene, jeg tog hende ind i en kattetransportkasse, og hun virkede også glad og frisk, spiste og drak, efter nogle dage bildte jeg mig ind at hun havde det bedre og jeg satte hende ud igen, men så gik det igen den forkerte vej, og hun kunne slet ikke gå, så jeg aflivede hende (dvs. jeg fik en af mine sønner til at gøre det). Jeg ved ikke om det var hønselammelse, men der var ingen andre af mine dyr, der fik nogen symptoner af nogen art.
Ikke meget hjælp - desværre  :(
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mutti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 226
Sv: Hønselammelse
« Svar #2 Dato: 25 Februar , 2009, 17:05 »
de symptoner har en af mine også haft.Hun kunne ikke holde balancen ,og jeg rejste hende op mange gange.Men spiste , gjore hun lige til at min nabo var så barmhjerdig at hugge hoved af hende for mig.Rart at vide hvad det evt var hun fejlede
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hønselammelse
« Svar #3 Dato: 25 Februar , 2009, 20:08 »
Hvordan går det med hende Nielsen? :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Hønselammelse
« Svar #4 Dato: 25 Februar , 2009, 20:14 »
Ja hun virkede ellers til at have det bedre i dag, men jeg kunne godt her til aften se at det nok ikke hjælper at lade hende gå sådan længere. Hendes vinger fungerer ellers men det ene ben kan hun slet ikke bruge mere, så i morgen er det nok på tide at få hende aflivet.

Der er vist flere racer som er mere disponible for Mareks hvis ikke jeg husker fejl er Sultan vist en af dem, denne høne er ca 20 uger gammel nu....jeg har stadig ikke forstået om det er smitsomt eller ej ?


Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hønselammelse
« Svar #5 Dato: 25 Februar , 2009, 20:37 »
Jeg skal ikke kloge, men hvis det er hønselammelse mener jeg altså at det er smitsomt :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønselammelse
« Svar #6 Dato: 25 Februar , 2009, 20:42 »
Hvis man kan vaccinere mod det må det vel være smitsomt. Vaccine er jo for at give antistoffer mod smitte.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hønselammelse
« Svar #7 Dato: 25 Februar , 2009, 20:47 »
Så vidt jeg husker så er det smitsomt. Men virus er meget almindeligt og har sandsynligvis været i omgivelserne længe, så det er primært fugle som er disponeret for Mareks der får den. Derfor kan vaccine hjælpe så de kan opbygge modstandskraft inden den går i udbrud.

Man kan gøre 2 ting i racer der disponeret for Mareks. Vaccinere eller alve på de fugle som naturligt er modstandskraftige over Mareks...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Hønselammelse
« Svar #8 Dato: 25 Februar , 2009, 22:10 »
Ja det er jo noget rigtig ged, så jeg må se og få ringet til Bjarne og høre ham ad hvordan jeg gør nu. Og så vil jeg klart overveje at alle nye kyllinger skal vaccineres, men det bliver sikkert en dyr affære...