Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æg der klækker på dag 26???  (Læst 7116 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Æg der klækker på dag 26???
« Dato: 11 Juni , 2013, 20:37 »
Ja vi er jo nye i det her hønsehalløj men jeg står nu i en situation jeg slet ikke synes giver mening. Vores ene høne blev skruk og da hun havde lagt fast i en 7-8 dage fik jeg fat i nogle rugeæg (ville gerne have nogen udefra for at få lidt andet blod i linjen). Hun lå så i ca 1 1/2 uge før vores nykonstruerede kyllingehus var færdigt. Vi flyttede hende og alt gik fint men 3 dage efter så hun sit snit til at løbe ind i den gamle rede og det var lige præcis den dag hvor jeg ikke var hjemme, så jeg har ungen ide om hvor længe hun var væk fra æggene. Fik hende på plads igen men mit håb var ret lille for æggene var helt kolde. Nå men æggene skulle så være klækket d. 6 men intet skete. Var begyndt at kigge efter daggamle kyllinger da jeg her i aftes kiggede til hende (havde set til hende i morges og til middag) og der lå 2 døde kyllinger udenfor hendes rede! Begge så færdigudviklede ud men flade - den ene havde stadig lidt æggeblomme på maven og den anden så ud til at være hakket i hoved og mave - begge var meget flade. Nå får skrukken af reden og der er 1 æg der pipper og der er et lille hul i. Suser afsted til en hønsevidende veninde som giver mig varmelampe med hjem. Da jeg var ude og kigge igen er det ene æg kommet et godt stykke videre og et nyt er også i gang. Planen er at holde øje hen over aftenen og så tage kyllingerne fra skrukken for jeg mistænker hende ret meget for at have hakket i hvertfald den ene ihjel. Kan I se andre muligheder og hvordan kan de klække på dag 26? Jeg er meget sikker på at det er dag 26. Det er lutte og landhøns æg.

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Æg der klækker på dag 26???
« Svar #1 Dato: 11 Juni , 2013, 21:27 »
Er begyndt at være i tvivl om jeg skal blande mig mere. Måske skal man bare lade naturen gå sin gang?

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Æg der klækker på dag 26???
« Svar #2 Dato: 11 Juni , 2013, 21:33 »
Måske har hun ikke ruget så fast i starten - så hun ikke har startet fosterudviklingen på det tidspunkt du havde regnet med. En ung høne som ikke har været mor før? De er sommetider lidt utilregnelige, som om deres instinkter ikke er modnet endnu. Jeg ville gøre arbejdet færdigt for hende, hun er nok ikke helt klar over hvad der foregår. Held og lykke med det sidste...
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Æg der klækker på dag 26???
« Svar #3 Dato: 11 Juni , 2013, 21:36 »
Uhhh den er svær. Hvis du satser og lader det gå sin egen gang, har du måske aften og nattemørke/ro på den gode side? At æggene klækker og hun mere eller mindre sovende vænner sig til de små...og så ro igen i morgen. Omvendt er der jo grumme hakkehistorier herinde...høns der gerne ruger, men ikke tåler synet af kyllinger...

Så det er nok et spørgsmål om hvad du vil have det bedst med på sigt?

Held og lykke <3

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Æg der klækker på dag 26???
« Svar #4 Dato: 11 Juni , 2013, 21:48 »
Ja det er dælme en svær beslutning og ja hun er førstegangs. Men altså hvis hun hakker dem ihjel kommer der altså en økse på besøg. Jeg er bare så meget i tvivl om det med at skulle håndopforstre kyllinger - er jo spritny i det her med høns så spørgsmålet er om jeg kan gøre det bedre end hende (om de også dør hos mig altså). Men på den anden side synes jeg det er ondt at overlade dem i hendes "hænder"

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Æg der klækker på dag 26???
« Svar #5 Dato: 11 Juni , 2013, 22:28 »
Du økser hende da ikke ? Hvis hun fejler, blot fordi hun lige nu er for ung - til næste år vil hun gøre det lige efter bogen. Det er IKKE svært at passe små kyllinger - de skal holdes varme og tørre, og de vokser knaldhurtigt, hvis de trives. Om 5-6 uger er de helt fra hånden  og klarer sig ude i hønsegården som voksne høns gør. Synd at slå en høne ihjel, blot fordi hun er lidt for umoden. Efter min mening.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Æg der klækker på dag 26???
« Svar #6 Dato: 11 Juni , 2013, 23:00 »
Var ude og tjekke og der var ikke flere lig så giver hende chancen til i morgen. Jeg har bare hverken mod eller lyst til det der med kyllinger under varmelampe kan jeg mærke. Jeg må dog indrømme at jo øksen ligger lige til højrebenet. Jeg har 1 høne der havde kyllinger for første gang sidste år (og som ikke myrdede sine kyllinger) fortalte ham jeg købte dem af og hvis hun bliver skruk og der kommer 2 høner ud af det - ja så ryger hende her altså. Men lad os nu se - hun kan nå at opføre sig normalt og det kan jo også være at jeg slet ikke får kyllinger i år - og så får hun da chancen for hun lægger jo æg

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Æg der klækker på dag 26???
« Svar #7 Dato: 12 Juni , 2013, 08:08 »
Jeg vil gi Bente E. ret: At have kyllinger under en varmelampe er IKKE svært overhovedet, ikke ret krævende og ugerne går lynhurtigt, fordi det også er et super hyggeligt projekt!

At du har øksen i tankerne kan jeg osse godt forstå, for det virker jo umiddelbart helt forkert og monsteragtigt at hakke sit eget sagesløse afkom ihjel. Men det er jo bare ikke ondskab, men derimod instinkter og adfærd på afveje... 

Jeg håber, at du kan være så heldig, at hun klarer den fra nu af... Hvis hun derimod forsat er på hakke-mission, vil du nemt kunne få øje på det (hvis du ellers har mulighed for at overvåge hende): Hun vil rejse sig halvt eller helt op fra reden, bruse med fjerdragten/gøre sig stor farlig og hvæsende/komme med advarselslyde - og du vil måske kunne nå at pille de sidste kyllinger fra hende, før hakkene gør skade.
« Senest Redigeret: 12 Juni , 2013, 08:18 Fra Hyggehøns i Dråbyland »

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Æg der klækker på dag 26???
« Svar #8 Dato: 12 Juni , 2013, 08:21 »
Ingen lig her til morgen og ingen adfærd som beskrevet ovenfor. Får en veninde på besøg senere og så løfter vi hende og tjekker - og så må vi se og dernæst tage en beslutning. Er da helt med på at sætte dem under lampen hvis hun reagere mærkeligt på dem. Og nej jeg tillægger hende ingen menneskelige følelser - dyr er aldrig "onde" i en menneskelig forstand. Men jeg vil hellere beholde de høns som udviser normal adfærd så hvis der skal tyndes ud i flokken ja så har hun (hvis hun hakker dem) lige fundet sig en 1 plads. Jeg kan skam godt lide vores høns - men et kæledyrs forhold til dem får jeg vist ikke ;-)
Og mange mange tak for svar - er meget glad for at I har taget jer tid til at give råd. Det er guld værd for en nybegynder! Jeg opdatere med nyt senere - krydser fingre for det bedste

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Æg der klækker på dag 26???
« Svar #9 Dato: 12 Juni , 2013, 08:25 »
"Ingen lig" - sikken dejlig dag det er i dag ; )

Jeg er helt med, øksen er også ret skarp her!!

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Æg der klækker på dag 26???
« Svar #10 Dato: 12 Juni , 2013, 13:16 »
2 raske kyllinger under hende! Tror måske det kan ende godt!!!

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Æg der klækker på dag 26???
« Svar #11 Dato: 12 Juni , 2013, 13:32 »
 <M
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Æg der klækker på dag 26???
« Svar #12 Dato: 13 Juni , 2013, 13:55 »
Ja det er da vist "2 skridt frem og 1 tilbage" for den høne. Så her i morges 1 frisk kylling udenfor reden og som lidt senere var under hende igen. Så her for 30 min siden kommer jeg ud og et klækket æg OG kylling ligger udenfor reden. Jeg tager staklen op, som ser fin nok ud men ret nedkølet, og lægger den under hønen som acceptere den. Har været ude og tjekke 2 gange siden og den er da ikke smidt ud i det mindste. Har varme lampe tændt så er klar til at lave en kyllinge tvangsfjernelse hvis nødvendigt! Altså hun er da vist lidt af en tosse!!! Så nu er der igen ikke andet at gøre end at krydse fingre!!!

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Æg der klækker på dag 26???
« Svar #13 Dato: 15 Juni , 2013, 09:58 »
Pis. Nu har jeg osse en tumpeskruk. Hvordan går det med din?

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Æg der klækker på dag 26???
« Svar #14 Dato: 15 Juni , 2013, 12:00 »
Fantastisk!!! 3 kyllinger blev det til (den jeg lagde under hende accepterede hun med det samme og selvom den var lidt kold klarede den altså skærene). Hun er en god mor og alt er fryd og gammen nu. Så det kan altså ende godt :-)
Håber det samme bliver tilfældet for dig