Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvilken race anbefales  (Læst 14353 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline glenn_24

  • Bruger
  • Indlæg: 27
hvilken race anbefales
« Dato: 07 Juni , 2013, 08:02 »
nu er hønsehuset ved og være færdig bygget og jeg skal så småt til og finde ud af hvilken race jeg skal have men jeg er stadig lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge..

jeg har ønsker om.
æg.
godt kød.
og en race som også er rimlig god til og få og passe kyllinger


hvad er jeres bud på en lille flok høns til en nybegynder.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: hvilken race anbefales
« Svar #1 Dato: 07 Juni , 2013, 08:22 »
nu er hønsehuset ved og være færdig bygget og jeg skal så småt til og finde ud af hvilken race jeg skal have men jeg er stadig lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge..
jeg har ønsker om.
æg.
godt kød.
og en race som også er rimlig god til og få og passe kyllinger
hvad er jeres bud på en lille flok høns til en nybegynder.
Hej Glenn,

Tillykke med hønsehuset :). Der er flere gode racer at vælge imellem. Fx faverolles, brahma, sussex og maran. Jeg er faldet for maranerne der er omgængelige, tillidsfulde, ikke de store flyvere, lægger rimeligt med flotte chokoladebrune æg, er ok kyllingeførere og leverer det bedste slagtekød /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: hvilken race anbefales
« Svar #2 Dato: 07 Juni , 2013, 08:25 »
ja man kan ikk få det hele men Tanjas bud kan jeg tilslutte mig, jeg har selv brahmaer, måske lidt ved et tilfælde

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: hvilken race anbefales
« Svar #3 Dato: 07 Juni , 2013, 08:46 »
Faverollerne er vist ikke de store rugere, men skulle levere fremragende kød.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: hvilken race anbefales
« Svar #4 Dato: 07 Juni , 2013, 10:14 »
Vil lige slå et slag for Orpington :) Jeg har haft lidt forskellige, men må nok sige at jeg bare er SÅ glad for mine Orpington'er :) De er utrolig rolige og rare derfor rigtig god race hvis man har børn :) De er stort set håndtamme uden man behøver gøre noget for det, ligge godt med æg, ruger selv og skulle være en godt slagtehøne :) Derudover kan de gå bag meget lavt hegn og mine bliver tit lukket ud i det fri og de stikker ikke af :)
« Senest Redigeret: 07 Juni , 2013, 10:30 Fra cmilton »
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Søren Roager

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 340
Sv: hvilken race anbefales
« Svar #5 Dato: 07 Juni , 2013, 10:23 »
Jeg ville egentlig ikke foreslå Barneveldere, da de ikke er særligt gode til at blive skruk... Men når andre uden betænkeligheder kan anbefale både Maran og Faverolles som hellere ikke bliver skruk på kommando, vil jeg ikke holde mig tilbage  ;)

Barneveldere ligger fint med brune æg, flyver ikke og er meget sunde! Derudover er de meget kønne at se på - modsat fx Maran (det er jo smag og behag) og jeg anerkender da at andre synes denne race er guds gave til hønsefolket ;)

Så...

Æg - check!
Godt kød - check!
Rimelig god til at få og passe kyllinger - Tja... Bliver ikke så let skruk, men når de gør er de fortræffelige kyllingeførere...

Derudover:

Kønne - Check!
Almen sundhed - Uovertruffen!
God begynderrace - Ja!
Med venlig hilsen

Søren

Brun sort dobbeltrandet Barneveldere i stor
Mørkebrune Barneveldere i dværg

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

https://www.facebook.com/#!/groups/600818969971561/

Har du Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hvilken race anbefales
« Svar #6 Dato: 07 Juni , 2013, 10:54 »
Jeg vil også tilslutte mig maran, både stor og dværg, de lægger mange æg, de er fremragende slagtedyr, de er tillidsfulde og rolige, af dem jeg har er det ca halvdelen, der skrukker, og det gør de rigtig godt, både mht. rugning og som kyllingeførere.
Jeg synes også de er utrolig smukke, men det er jo en smagssag.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: hvilken race anbefales
« Svar #7 Dato: 07 Juni , 2013, 11:00 »
Jeg ville egentlig ikke foreslå Barneveldere, da de ikke er særligt gode til at blive skruk... Men når andre uden betænkeligheder kan anbefale både Maran og Faverolles som hellere ikke bliver skruk på kommando, vil jeg ikke holde mig tilbage  ;)
Kan du ikke fortælle mine maraner, at de ikke skal være skrukke ;). De lægger sig på stribe i år :o. Troede faktisk at faverolles var ok skrukker, beklager hvis det har skabt forvirring :-[.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Søren Roager

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 340
Sv: hvilken race anbefales
« Svar #8 Dato: 07 Juni , 2013, 11:06 »
Kan du ikke fortælle mine maraner, at de ikke skal være skrukke ;). De lægger sig på stribe i år :o. Troede faktisk at faverolles var ok skrukker, beklager hvis det har skabt forvirring :-[.

Det er da dejligt at dine Maraner skrukker :) Der findes mange dejlige racer og det er da rart der er lidt for alle - Maraner er meget "hippe" i øjeblikket, jeg kan bare ikke selv forstå hvorfor... Og fordi de er "hippe" så nævnes Maran, mere eller mindre i hver eneste tråd, som omhandler spørgsmål om anbefalede racer...

Jeg føler det næsten som om, at det er ligegyldigt hvad der efterspørges, så er Maran svaret... Vil du have høns der ikke skrukker: Maran, vil du have høns der skrukker: Maran, vil du have høns der flyver: Maran, vil du have høns der ikke flyver: Maran...

Det er selvfølgelig ikke helt korrekt, men jeg synes stadig at Maran omtales uforholdmæssigt meget...

Indrømmet: Æggene er flotte!

Men alle har hver sin smag...
« Senest Redigeret: 07 Juni , 2013, 11:08 Fra Søren Roager »
Med venlig hilsen

Søren

Brun sort dobbeltrandet Barneveldere i stor
Mørkebrune Barneveldere i dværg

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

https://www.facebook.com/#!/groups/600818969971561/

Har du Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

Offline Karensminde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 344
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
Sv: hvilken race anbefales
« Svar #9 Dato: 07 Juni , 2013, 12:02 »
Wyandotter i stor  /o
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: hvilken race anbefales
« Svar #10 Dato: 07 Juni , 2013, 14:14 »
Har du skrevet mine tanker af, Søren? ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline glenn_24

  • Bruger
  • Indlæg: 27
Sv: hvilken race anbefales
« Svar #11 Dato: 07 Juni , 2013, 16:44 »
mange tak for alle svarene.. selvom jeg ikke blev meget klogerer


jeg har kikket lidt på New Hampshire eller Maran
er der noget jeg skal være opmærksom ved de forskel høns


skal forresten lidt sige mit hønsehus er ca 3-3,5 kvm. og hønsegård 7-7,5 kvm
og jeg har barn på 2 ½ år som selvfølgelig skal være med ud og samle æg og skulle gerne se nogle kyllinger komme til verden.  ;)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: hvilken race anbefales
« Svar #12 Dato: 07 Juni , 2013, 17:06 »
Nej, det er nok lige så mange bud som der er hønseholdere ;). Jeg begyndte med maran fordi, at det var de kyllinger jeg kunne få fat i, da jeg startede med høns for 3 år siden. På min ønskeliste stod der brahma, barnevelder, faverolles og maran på ønskelisten. Jeg hapsede de kyllinger jeg fandt først, og det var maran. Jeg har ikke haft problemer med maranerne ud over lidt forkølelse som er blevet slået ned med lidt isolation og varmelampe. De æder meget, og har tendens til at blive lidt småfede. Deres æg er store og flotte, men det kan godt knibe lidt med æglægningen om vinteren. Jeg har i øjeblikket 11 maranhøner og de fire af dem ligger skruk. De har været gode kyllingeførere.

Til sammenligning har jeg også araucana, og de lægger fine blå æg, men det er altså også en både flyvsk og skeptisk høne. De bliver vældig tillidsfulde, men det tager lang tid, og de er noget mere opfarende end de tunge franske høns.

Endelig har jeg lidt hvide blandingshøns jeg købte for at få æg i 2010. De gamle piger er nu fire år gamle, og lægger stadig fine æg, har aldrig haft en sygedag (7-9-13) og har alle været fortrinlige kyllingeførere. De 150 kr. jeg gav for trioen en varm sommerdag i 2010 har nok været en af de bedste hønseinvisteringer jeg har gjort.

New Hampshire har jeg ikke erfaring med, så her må andre på banen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kurup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
Sv: hvilken race anbefales
« Svar #13 Dato: 07 Juni , 2013, 17:10 »
Jeg vil da lige nævne, at mine hvide Faverolles gerne vil skrukke og har da også haft et kuld i år ;D  kæmper med en lige nu-tror hun er tæt på at overgive sig ;)
Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
Laksefarvede Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.

Offline Søren Roager

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 340
hvilken race anbefales
« Svar #14 Dato: 07 Juni , 2013, 17:12 »
Nu nedkalder jeg mig nok alskens vederstyggeligheder fra Maran ejere ;) og jeg ved da hellere ikke om det er korrekt, men bliver alligevel nød til at citere nogle bøger/blade som handler om Maran, nu da din datter skal hente æg... Maran ejere må gerne rette mig...

Keeping chickens, af Liz Wright, 2011: ...but the temperament can be uncertain - some fully grown Marans males can be challenging...

Practical Poultry, May 2013: ...male birds can be protective...

Men det kan alle haner selvfølgelig være... Så af med hovedet på ham, hvis han viser den mindste aggresivitet...

Jeg har selv haft en barnevelder hane der var meget aggressiv, men hans søn er det blideste lam ;) Det skyldes nok at han er blevet kælet med, siden han var kylling...
Med venlig hilsen

Søren

Brun sort dobbeltrandet Barneveldere i stor
Mørkebrune Barneveldere i dværg

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

https://www.facebook.com/#!/groups/600818969971561/

Har du Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!