Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllingerne dør  (Læst 5596 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Kyllingerne dør
« Dato: 23 Februar , 2009, 16:32 »
Jeg havde jo en skruk som havde ruget 5 kyllinger ud, men det går ikke for godt for nu er der kun 1 tilbage, de der er døde havde en stor klump i rumpen af lort, de havde fået startfoder og hirse, dog ikke med olie.

Jeg ved hvad jeg gør når jeg har ruget i maskinen, der ser jeg dem i rumpen for at se om der skulle sidde noget, men skal man også gøre det når de er hos skrukken  ???
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Kyllingerne dør
« Svar #1 Dato: 23 Februar , 2009, 17:04 »
Jeg har også nogle gange døjet med de klumper bagi..men aldrig når de har haft en skrukhøne,, jeg har noget pulver til opløsning i vand, der skal bruges meget lidt det hedder Esbetre Vet..en skam du ikke vidste det da du hentede orp. æg..så ku du ha fået lidt med hjem..Der går jo kun et døgn før de dør af de klumper, og når de går ved skrukhøne, går man jo ikke og kigger dem bagi vel..de skånske jeg har under varmelampen nu er der ikke en eneste der har døjet med det..de har været supergoe til at spise hvad jeg serverer, franskbrød, hårdkogte æg, franskbrød og havregryn blødt op i vand, og selvfølgelig startfoder, de kaster sig over det hele, tror det er godt med varieret foder fra starten af..vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Kyllingerne dør
« Svar #2 Dato: 23 Februar , 2009, 17:15 »
Åh nej da Berit. håber den sidste overlever
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Kyllingerne dør
« Svar #3 Dato: 23 Februar , 2009, 17:21 »
Jeg er ikke 100% sikker, men mener at have læst at havregryn (som Rixen skriver) klare problemet, mine kyllinger (og ællinger) starter altid med en blanding af startfoder og alm. havregryn (de fine), jeg har aldrig haft problemer med klumper bagi... Men skide surt er det   :-[

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Kyllingerne dør
« Svar #4 Dato: 23 Februar , 2009, 17:25 »
Spørgsmålet er bare, hvad der forårsager disse hersens klumper. Hvis det er arveligt, bør det bortavles straks, og hvis det tyder på dårlig livskraft, er det nok heller ingen idé at gemme på dem, der får det.

Hvad er det!?
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Kyllingerne dør
« Svar #5 Dato: 23 Februar , 2009, 17:36 »
Hej


Det er ikke arveligt, det kan komme af foderet, efter jeg har skiftet foder leverandør har jeg ikke haft de problemer, jo bedre foder jo mindre problemer.

Jeg er gået væk fra fuglefrø, da jeg ikke syntes det havde den store virkning, mine kyllinger vil gerne spise det foder de får, jeg har før brugt det for at få dem til at spise, men jeg tror det foder jeg har brugt før har været for dårligt, så de ikke ville spise foderet, nu kaster de sig over det, det gjorde de ikke før.
Prøv at lugte til foderet når i åbner posen, lugter den ikke af noget, så vil kyllingern heller ikke have det, det er noget med hvor gammel de ting de har brugt er, især soyaskråen kan blive for gammel, det er dem forklaring jeg har fået hos min nuværende leverandør.

Tommy 

 

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Kyllingerne dør
« Svar #6 Dato: 23 Februar , 2009, 17:59 »
Hvor trist Berit :(...

Jeg blander også altid lidt havregryn i deres mad, og jeg har aldrig ahft problemer. Det kan være at det er det der skal gøres :)?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Kyllingerne dør
« Svar #7 Dato: 23 Februar , 2009, 18:27 »
Jeg vil give lidt havergryn og håber det hjælper så den sidste overlever  :(
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Kyllingerne dør
« Svar #8 Dato: 23 Februar , 2009, 18:37 »
@Tommy, hvor køber du foder og hvilket??
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Kyllingerne dør
« Svar #9 Dato: 23 Februar , 2009, 19:14 »
Hej


Jeg handler hos Køge korn og de har foder fra Danis agro som har hovedkontor i Karise.

De laver desværre ikke noget nyt kyllinge foder før ca. 1 April da de ikke regner med at der er behov for det før.
Men prøv at kontakte dem for at høre hvor lang der er nået.

 http://www.danishagro.dk/default.aspx?pageID=269&lang=da

Tommy

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Kyllingerne dør
« Svar #10 Dato: 23 Februar , 2009, 19:41 »
Ej hvor træls Berit. Håber da du kan holde liv i den sidste så.
Men jeg har faktisk osse en af dværg wyandotterne der er døde. osse med en klump bagi..
Men det er kun den ene det har været galt med. Men det kunne da godt være man skulle prøve og finde lidt havregryn til dem.. Hvor lærer man da bare nogle gode fif herinde  <E

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Kyllingerne dør
« Svar #11 Dato: 24 Februar , 2009, 00:17 »
Jeg har haft adskillige af mine silkekyllinger, der har haft en klump bagi, så jeg checker altid for at fjerne en sådan, hvis der skulle være en.
Har dog ikke set det hos de Skånske blomsterkyllinger.

Den ene kylling jeg har nu, har også haft det, men efter klumpen blev fjernet, har det ikke været der siden.

Desværre døde min ene silkehøne her i dag, det var rigtig trist, jeg havde jo kun to høner og en kok, så det er lissom noget tomt dernede nu...
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.