Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: yay! jeg skal have høns!  (Læst 10602 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
yay! jeg skal have høns!
« Dato: 26 Maj , 2013, 19:18 »
Jeg var herinde for et par år siden fordi vi havde to gæs gående i haven. Det var en sjov oplevelse omend den sluttede lidt træls. den ene gås fløj væk dagen før vi kom hjem fra ferie, den anden blev mærkelig af at gå alene, men overlevede frem til slagtning hvor jeg lærte at gæs er skide trælse at pille!

den kom i fryseren som min lille pilfinger så slukkede for.... så om den smagte godt fandt vi aldrig ud af

i en del år efterfølgende har ønsket været høns, men jeg har været nervøs for om vi kunne byde dem ordentlige forhold. Jeg har så idag været ude ved formanden for sønderborg og omegn for at se hendes hønsegård og blev helt overrasket over hvor basalt det kunne gøres. så midt på sommeren regner jeg med at vi skal have høns! 4 stk og en hane er planen :P og gerne en god blandet landhandel da vi vil prøve lidt forskelligt.

for ungerne om at gøre må æggene gerne være af forskellig farve så vi kan lære lidt om de forskellige høne og genkende hvilken høne der har lagt æg idag. de skal ikke være flyvske da de skal kunne komme ud i haven og hanen skal være sø og rar og god ved sin sammenbragte flok ;)


hvad ville i putte sammen?

det bliver ikke den største hønsegård men de får cirka 3 -4 kvm udenfor og det samme indenfor i en murstensgarrage med støbt fundament

hvor højt op kan man sætte siddepinde og kasser de kan putte i?


uh kan ikke vente til midt juli hvor haven begynder at sige kluk! ;D
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: yay! jeg skal have høns!
« Svar #1 Dato: 26 Maj , 2013, 20:47 »
hmmm jeg får nu fortalt at man slet ikke kan sætte høns sammen vhis ikke de er opvokset sammen. jeg tænker bare at det må man da kunne? hvad skal jeg være opmærksom på der?

pt er tanken
1 silke
1 maran
1 wyandotter
og  1 Araucana


men er det urealistisk?

og hvilken hane skal man vælge til?
« Senest Redigeret: 26 Maj , 2013, 21:19 Fra Janni Pedersen »
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: yay! jeg skal have høns!
« Svar #2 Dato: 26 Maj , 2013, 21:09 »
Får de adgang til haven dagligt??

Ellers synes jeg det er alt alt for lidt plads til dem i hønsegården, selvom huset er samme størrelse  :-\
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Hundstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 153
Sv: yay! jeg skal have høns!
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2013, 21:13 »
Hvis vi taler om dyrevelfærd er 3-4 kvm godt til en enkelt høne udenfor. Jeg har valgt at lave den bageste del af haven til hønsegård, den er 15x3 meter og fuld af gamle blomstrende buske og nye æbletræer - planterne vil jeg gerne beholde, men gider ikke at luge, så det gør hønsene. Vi har 4 dværghøns, 2 haner og 6 kyller på vej. Undrer mig altid over at de fleste hønsegårde ikke har træer og buske, for de er vel egentlig skovdyr.

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: yay! jeg skal have høns!
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2013, 21:14 »
ja de får adgang til haven :D har en fin græsplæne de kan boltre sig på og det er med i planen. køkkenhaven er let at skærme af og samme gælder selve baghaven så de burde kunne futte rundt og hygge uden problemer :D
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: yay! jeg skal have høns!
« Svar #5 Dato: 26 Maj , 2013, 21:35 »
jeg bliver lidt nysgerrig på at i kalder det lidt plads? de færdige hønsehuse jeg kan finde er mindre og med mindre gård. og min reseach på nettet siger 0.6 kvm pr høne :) jeg gik ud fra at det var for at de havde det godt? er jeg blevet vildledt?
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: yay! jeg skal have høns!
« Svar #6 Dato: 26 Maj , 2013, 21:46 »
Ja du er blevet vildledt desværre  :-\
Mange af de færdig byggede huse der kan købes i dag som reklamerer med at kunne rumme et godt antal høns, er alt for små, især hvis det er dem med mikro hønsegården til også  /d

Lyder til gengæld super at de får adgang til haven  /o
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: yay! jeg skal have høns!
« Svar #7 Dato: 26 Maj , 2013, 21:51 »
ej nu bliver jeg lidt nervøs. vil en hønsegård i den str med hus af den str være ok hvis de fik adgang til haven når vi er hjemme? (vil helst at vi er hjemme i hvert fald i starten) og hvad med vinter? lukker man dem så også ud i haven? planen var sunde glade høns til os og pladsen til hønsehus er desværre ikke vildt meget til forhandling. hvis jeg er dygtig kan jeg skabe 1½-2 kvm gård mere ved at lave den L formet men mere kan jeg ikke få lavet :( huset indvendig kan også udvides lidt...men indvendig hus er vel ikke så hygsomt som at tulle ude og i haven? bør vi gå ned på 3 høner? og er det nok til en hel familie?
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline Jannick Ringius

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 117
Sv: yay! jeg skal have høns!
« Svar #8 Dato: 26 Maj , 2013, 23:45 »
Hej Janni.

Jeg har selv været igennem hele møllen med research og bekymringer, velfærd med mere... Så det du også selv har kikket på er det samme jeg har set, og er det jeg har baseret mit hønsehus på (selvbygget, hævet over jorden). Og jeg må ærligt sige at det er lige passende, på kanten. Men kunne godt være større, så udvidelse er næste projekt. Men for nu trives de, de går selv ind om aftenen, tager for sig af mad og vand og bruger kasserne - for mig tyder det på at det er ok, for ingen af dem har taget flugten over hegnet, eller valgt andre sovesteder i haven. Til gengæld for pladsen, nyder de at gå frit i hele haven, hvor jeg smider foder, korn, majs med mere ud, som de kan "gå på jagt efter", dertil også rigelig plads til at støvbade i bedene og alt det der.
Men tilbage til hønsehuset... Min udvidelse vil blive til 3 kvm i alt, så de får mere gulvplads at gå rundt på, så hvis du kan lave det til 3-4kvm for 4 høns og 1 hane, lyder det for mig til at være en "hitter". Blot du indretter så de får så meget plads som muligt.

Og det er en nybegynders mening, lige for at pointere det også.

Mvh. Jannick.
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: yay! jeg skal have høns!
« Svar #9 Dato: 27 Maj , 2013, 07:21 »
Spændende med projekt høns :).

Hønsehuset er ok til 3-5 høns, og hvis dine høns får adgang til haven hver dag, er gården også ok, dog lige det mindste, men igen, hvis dine hønsepiger kommer ud i det fri går det nok. Har du planer om at overdække gården? Det ville være godt, når den ikke er større og huset heller ikke, for så kan de søge ly i gården når det sner og regner. Husk at så lille en gård kræver god hygiejne og hyppig udmugning og fornyet strøelse meget ofte (sand, grus, halm, tørvestrøelse, kvas eller lign.), ellers ender du med en ildelugtende hønsemøgs-mudderkage i løbet af kort tid <R.

Jeg tror jeg ville sætte dine høns sammen parvis frem for at købe dem enkeltvis. Fx to maraner og to dotter. Araucana er noget sky og flyvske i det, hvilket måske ikke egner sig så godt til børn.

Og så lige; jeg giver Janni (JNTS) ret! De producenter af færdiglavede hønsehuse skulle faktisk skamme sig over de oplysninger de giver om deres hønsehuse. Jeg startede med et færdigkøbt et, som skulle være stort nok til 3-5 høns inkl. løbegård på knapt 2 m2 :o >:(. Det kan bruges som skrukhus og græsningbur til kyllinger, ikke en dyt andet /d.

God fornøjelse med projektet - husk at fortæl hvordan det går :).
« Senest Redigeret: 27 Maj , 2013, 07:23 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Hundstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 153
Sv: yay! jeg skal have høns!
« Svar #10 Dato: 27 Maj , 2013, 19:44 »
Det er fint at de kan komme ud i haven , mine bliver lukket ud en time før solnedgang, så de selv finder hjem. Har stor udenomsplads, men størrelsen på huset gjorde at vi fik dværghøns!
Har tidligere haft oppington som er en dejlig stor og rolig høne. Men mine danske landhøns er smukke at se på, og de bruger i den grad hele hønsegården - de vandrer frem og tilbage hele tiden, det er jo også fint at jeg kan se dem når jeg er på nettet. Har indrettet et kyllingehus i gården (tidligere kaninbur på ben, der ligger en høne og ruger nu), dertil er en lille overdækket lukket gård på 1 m2 som bliver brugt til mor og kyller. I vinter klipsede jeg plastic på siderne og fodrede med korn derinde. Under selve hønsehuset er der også en lukket gård, her er æglægningsfoder og vand.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: yay! jeg skal have høns!
« Svar #11 Dato: 27 Maj , 2013, 21:27 »
jeg vil give de andre ret, det er aallt for lidt udendørs plads.

jeg har selv et lidt lille hus syntes jeg ( 122cm*244cm) og her har der boet op til 10 store wyandotter.

men mine bruger kun huset til at sove i og lægge æg i. de  hopper direkte på pind og går direkte ud fra huset når de hopper ned igen om morgenen.

jeg har vel  40-60 kvadratmeter hønsegård. og de kommer så i haven om eftermiddagen også.

min gård er ikke mudret, og der er lidt grønt om sommeren. men ikke nok efter min mening, derfor de også kommer i haven.

jeg startede også med at syntes 10-15 kvadratmeter var nok som gård, men da jeg aldrig fik lavet et fast hegn før jeg fik hønsene blev dette hurtigt udvidet  :)
nu har jeg en ide om hvad jeg syntes er rimeligt for dem af areal, og kan nu få lavet et ordentligt hegn.

3-4 kvm er for mig ikke rimeligt for dyrene at have som ude areal. men ved en del kun har den smule :-\

for mig er det vigtigste at dyrene har det godt og kan bevæge sig så frit så muligt.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: yay! jeg skal have høns!
« Svar #12 Dato: 02 Juni , 2013, 09:33 »
Hej allesammen beklager den lange stilhed :) har desværre været optaget af arbejde. Jeg pusler med at inddrage en del af mit bed til hønsene. så kan de komme op på 3 ekstra kvadratmeter udenfor. hvilke buske kunne man sætte inde i hønsegården der både kan pryde og være noget for hønsene? her tænker jeg æstetik i haven :) er der noget man kunne sætte som ikke bliver pillet sønder og sammen af hønsene?

og hvad så hvis jeg gerne vil have kyllinger. skal jeg så lave en "hønsefræser" til dem? hvor stor skal den være? Mine kyllinger er til slagt ikke til at beholde.

det her emd at lukke hønsene ud. I min ideal verden så lukkede jeg dem ud inden vi tog afsted om morgenen, og ind igen om aftenen. men jeg bliver bekymret for om de ville kunne klare sig selv hele dagen eller om jeg risikerer at komme hjem til døde høns. hvad er jeres erfaringer?

hvad med katte? vi har selv en og naboerne har også. kan katten skade hønsene? (jvf at lukke dem ud)

vi får ikke hønsene før til juli da vi lige har noget ferie der skal overståes først :D
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: yay! jeg skal have høns!
« Svar #13 Dato: 02 Juni , 2013, 10:06 »
ej jeg bliver altså lidt nysgerrig (tag det endeligt ikke som kritik). Når jeg læser gårde på 60 kvm så tænker jeg at det må være et himmerige. Men omvendt så ekskluderer det også alle der bor i en lille villahave.

det i sig selv kan vel godt retfærdiggøres, men jeg tænker at mine høns som ville få hus og gård og adgang til have stadig ville have det bedre end de høns der købes i kvickly med mere.

så hvis mine høns nu får for lidt plads i forhold til de idealer i har og jeg vælger fra at have høns, så er jeg jo nødsaget til at hente æg og kød ved supermarkeder m.m.

ergo er jeg med til at bibeholde høns i dårlige forhold?

jeg skriver ikke dette for at være kontrær og på tværs ;) ej heller fordi jeg ikke ønsker at give "mine høns" gode forhold, for havde jeg pladsen så fik de sgu en balsal :D
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: yay! jeg skal have høns!
« Svar #14 Dato: 02 Juni , 2013, 10:13 »
Jeg lukker mine høns ud, når jeg kommer hjem fra arbejde. Vores høns synes at naboens have er bedre end vores høns( de har skov stødende op til vores græs/mos plæne). Derfor kommer de ikke ud når vi ikke er hjemme. Desuden vil de være i risiko for ræven. Katte er ikke et problem. Vi har 3 katte og den yngste vi har haft fra ung af jagter nogle gange vores dværg høns på skømt . Hanen er god at have til at optræde truende over dumme katte. Vores tidligere kat jagtede en dag en høne der var skruk. Siden jagtede den ikke høns!

Du bør ikke lade kyllinger gå frit, ej heller med skurk, der er stor risiko fra både katte og store fugle.

Vi valgte at sætte hegnet i skel og lod sne bær buskene stå. Det er vi taknemmelige for! De holder sig pænt grønne , hønsene elsker det tørre jord under og vi får mange grin når de hopper efter bær :-)

Vi fældede et gammelt æble træ for at få plads, men lod1,5 m. af stammen stå. Der har vi sat en passende stor gren på tværs så der også er udendørs siddepinde.
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)