Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dårligt dårligt rugeresultat  (Læst 5817 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Dårligt dårligt rugeresultat
« Dato: 18 Februar , 2009, 20:12 »
Øv hvor er jeg sur! Da jeg startede min rugemaskine op stod den i det rum den plejer. Jeg kom 33 æg i maskinen. Ud af dem var 3 ubefrugtede, æggene udviklede sig fint og flot som de plejer. Men i søndags var det så klækkedag...intet skete. Mandag...intet...Natten til tirsdag sker der så endelig noget. 2 kyllinger dukker op. Den ene med klumpfod. Natten til i dag, onsdag, kom der så en mere. Siden mandag har der så været hul på 2 æg, men de var stadig ike kommet helt ud i eftermiddags...dvs 1½ dag om at komme ud, jeg hjalp de to ud, den ene med klumpfod.
Det vil altså sige at ud af 30 befrugtede æg er der nu på 24 dagen kommet 5 kyllinger, hvoraf 2 blev hjulpet til verden og 2 har klumpfod. Øv hvor er det træls.
Men jeg ved nu godt hvad det skyldes. Da der var gået en uge af rugetiden blev jeg nødt til at flytte maskinen ind i et andet rum da vores soveværelse skulle bygges om. Og siden den blev flyttet har det været umuligt at holde en konstant temperatur.
De resterende æg får lige en chance for jeg vil åbne og lyse dem men ØV ØV ØV hvor er jeg sur og trist.  <W <W
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Dårligt dårligt rugeresultat
« Svar #1 Dato: 18 Februar , 2009, 20:32 »
Det er bare sur røv :( men jeg har min rugemaskine til at stå i fyrrum og der er temperaturen også svingene og maskinen falder hver nat pga at det er så koldt ude, men havde 37 æg i maskinen og 5 var ubefrugtet og 2 der ikke var færdigudviklet og de resterende knækkede alligevel så det er ikke sikkert at det er pga temperaturen, men vi fodrede vores høns med noget gammelt korn vi havde liggende sidste år og slåsede med sygdom og kyllinger der døde inden de kom ud og vi hjalp flere ud, så måske det ku være fodret den er galt med? <D
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Dårligt dårligt rugeresultat
« Svar #2 Dato: 18 Februar , 2009, 20:44 »
Tja det kunne da være. Æggene kommer fra 16 høns som alle får det samme fuldfoder fra Møllen.
Har i andre problemer med det foder der hedder Komplet fra Møllen?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Dårligt dårligt rugeresultat
« Svar #3 Dato: 18 Februar , 2009, 20:54 »
 :D Ja det er nok ikke lige det så ;D men det er da træls når man har gået og glædet sig.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Dårligt dårligt rugeresultat
« Svar #4 Dato: 18 Februar , 2009, 22:42 »
Kan også være dine rugeæg har lagt for koldt, inden de blev samlet ind...
Kan du huske om der blev samlet ind i en frostperiode, og er der koldt der hvor dine høns opholder sig?
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Dårligt dårligt rugeresultat
« Svar #5 Dato: 18 Februar , 2009, 22:54 »
Jeg synes at det lyder som om gennemsnits temperaturen har været for lav. Prøv at lægge et andet termometer i maskine og se hvad det viser.
Begge mine maskiner holder temperaturen selvom de bliver flyttet ind i nye rum.
Sidste forår var der ca. 15 grader om natten, i rummet maskinen stod i, og ca. 25 om dagen. Det ændrede ikke noget på resultatet.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Dårligt dårligt rugeresultat
« Svar #6 Dato: 19 Februar , 2009, 06:58 »
Hvilken rugemaskine har du?

Før jeg købte min nye luksus rugemaskine ;D havde jeg en Therbo Flamingo helautomatisk fra America Thisted. Klækkeprocenten faldte for hver gang, jeg brugte den. Startede omkring 80 og faldte efterhånden helt ned omkring 40-50%, hvoraf jeg endda hjalp nogle af kyllingerne ud.

Jeg fik en ny termostat tilsendt gratis :D fra America Thisted 2 gange, fordi de mente, det kunne være den, det var galt med, men det ændrede ikke noget.

Vi snakkede om alle mulige mærkelige grunde: for dårlige/gamle høns, elendig hane >:(, foder, for kolde æg osv osv.

Med min ny rugemaskine klækker 98-100% af de befrugtede æg - hver gang - og det er jo det samme foder, de samme høns, samme hane, kold vinter og nøjagtig samme placering af rugemaskine.

Jeg siger ikke, at Therboen ikke virker godt nok, men det eneste jeg har ændret, for at klække næsten alle æggene, er jo rugemaskinen, så der må altså være noget om, "at man får, hvad man betaler for". Den nye rugemaskine er jo temmelig meget meget dyrere, end den første jeg havde.

Jeg ruger altid uden vand indtil 18. dagen.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dårligt dårligt rugeresultat
« Svar #7 Dato: 19 Februar , 2009, 08:19 »
@ Søs

Ved du så hvor høj fugtigheden er ? de første 18 dage.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Dårligt dårligt rugeresultat
« Svar #8 Dato: 19 Februar , 2009, 08:50 »
Den ligger omkring 30.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Dårligt dårligt rugeresultat
« Svar #9 Dato: 19 Februar , 2009, 11:28 »
Ja et par stykker af æggene blev samlet ind da der var lidt frost. Men har været forsigtig med at bære dem ind, med noget over dem. Men er det ikke sådan at hvis der er frost så udvikler æggene sig slet ikke? De er jo fuld udviklede allesammen, de kommer bare ikke ud. Har lige lyst dem og der er liv i nogen af dem endnu.
Hønsene opholder sig i en gammel stald under et høloft. Vandet fryser sommetider til is, men det står også på gulvet.
Og jo jeg har også en Therbo og den virkede da sidste sæson. Så måske er det maskinen der er noget i vejen med, men jeg tror jeg vil give den en chance når det bliver varmere før jeg vil til at investere i en ny, (især hvis de skal til at skære ned på su'en  >:( )

Så måske er det fordi der har været frost, måske er det maskinen der er noget lort og måske er det pa for lav rugetemperatur....det må jeg tænke over næste gang jeg vil ruge.

I dag bliver vi færdig med at bygge om så kan maskinen komme ind i det rum den plejer at være i :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Dårligt dårligt rugeresultat
« Svar #10 Dato: 21 Februar , 2009, 14:23 »
En lille update...
Der er nu kun to kyllinger tilbage, der har været en morder på besøg i min stald.
Da jeg kom derover forrige morgen var der kun 2 kyllinger tilbage, resten var dræbt. Jeg kan se at det avis der har være i bunden af kassen er blevet revet i. Nogen/noget har forsøgt at trække det ud under kanten af kassen. en kylling havde bare fået bidt benet af og formentlig død af blodtab.
I de revner der er i avisstumperne der ligger kan det både være hønsene selv, rotter eller en fremmed kat eller lign. Jeg havde ellers lavet en ramme med trådhegn over for at det skulle være sværere at komme til kyllingerne. Mistede jo i efteråret også 3 kyllinger som der kun lå lidt indvolde tilbage fra.
Nu har jeg stoppet avisen helt ind i kassen så der ikke kan rives i det. Og jeg lukker for hønsehuset hver nat, har ellers aldrig været nødvendigt før.
I går da jeg kom over i stalden så jeg en fremmed kat flygte op på høloftet....måske er det den.
De sidste 2 kyllinger har nu klaret det denne nat, så der sker forhåbentligt ikke mere.
Men 2 ud af 30...er stadig møgsur.
Venlig Hilsen
Lisbeth