Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken fugl er dette?  (Læst 8394 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvilken fugl er dette?
« Svar #15 Dato: 20 Februar , 2009, 17:46 »
Jeg er absolut heller ikke tryg ved situationen, men jeg har ikke rigtig noget valg.  >:(
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvilken fugl er dette?
« Svar #16 Dato: 20 Februar , 2009, 22:22 »
Nu vi snakker om de dumme rovfugle, så har jeg også haft besøge adskillige gange af både musvåge, duehøg og spurvehøg... Nogle vil nok sige at spurvehøgen er for lille, men nej, er den sulten nok, så er en dværghøne et udemærket måltid...

Duehøgen har så sent som i eftermiddags siddet lige over hovedet på silkerne, og da jeg så så det da jeg kom cyklende fra skole gik jeg fuldstændig amok... Sidst den var på besøg snuppede den 9 høns på en uge eller lidt mere.. Lorte dyr! Undskyld sproget  <G
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Hvilken fugl er dette?
« Svar #17 Dato: 23 Februar , 2009, 09:25 »
Mht at beskytte vores tamkræ mod rovdyr, så har vi da det valg at vi kan hegne på en måde til rovfuglen ikke kan komme til  tamfjerkræet. Dvs. overdække indhegningen. OK det kan være svært at gøre i praksis, men umuligt er ikke  ;).
Jeg bliver lidt indigneret når nogen kalder rovfuglene 'dumme'. De er jo bare rovfugle, der gør hvad sådan nogen nu gør! Er der nogen der kan kaldes dumme, så er det dem der ligefrem gør det nemt for dem at snuppe deres tamdyr. Vi bor jo ikke ligefren i et land, hvor det drejer sig om liv og død for en hel familie, hvis rovfuglene napser nogle af tamdyrene! Jeg glæder mig over at de er på vej tilbage i vores natur. Der hvor vi boede før var der ikke så langt til Tystrup Bavelse søerne og dermed havørnene, så vi så dem jo ofte glide rundt på himlen og en gang var jeg så heldig at se en dem helt tæt på (10m!); en af dem var landet på resterne af en død hare (det var vinter og den var nok temmelig sulten) og der kom vovserne og jeg altså gående på vores sædvanlige eftermiddagstur. Det var fantastisk at se sådan en fugl så tæt på. Jeg blev overrasket og fuglen blev overrasket, men den sad lige et par sekunder og overvejede situationen inden den lettede. Nok til at jeg nåede at se den rigtigt. Da den så lettede så var det også bare en total 'WAUW-oplevelse'.
I sidste week-end stod min svigerfar og jeg og kiggede på en Blå Kærhøg (en han), der fløj lavt rundt over deres eng og ledte efter føde.
Vi vil så gerne have at de bevarer tigeren i Indien, jaguaren i sydamerika eller ulvene i Sverige, men de få rovdyr vi selv har er irriterrende og dumme og skulle bare tage at holde sig væk....  ;)
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvilken fugl er dette?
« Svar #18 Dato: 23 Februar , 2009, 15:27 »
Her må jeg så nok sige at jeg tydeligvis ikke er enig med dig i alle dine synspunkter :).. Men jeg underskylder da hvis det har stødt dig at jeg skrev dumme rovfugle, men sådan er min holdning bare, og det er vist ret typisk for et bondebarn som mig der oven i købet er jæger :)...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.