Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?  (Læst 13450 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #15 Dato: 22 Februar , 2009, 10:36 »
Jeg kunne også sagtens selv have været hende, der gjorde alt for at det lille nor til at klare sig, det er vist nok en del af mit yngelplejeinstinkt  <D

Tja det må være "ulempen" ved at være kvinde....alt skal reddes.  ;D ;D
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #16 Dato: 22 Februar , 2009, 10:42 »
Vi aflivede jo jo ret små kyllinger sidste år, den ene blev forkølet, og kunne trods intensiv pleje ikke klare det, den anden fik "splatter-ben", igen forsøgte jeg at bestemme over naturen, men igen uden success. Jeg er dog så meget chicken, at min mand tog sig af den ene og min ene søn den anden.
Omvendt ved jeg også, at hvis jeg stod i en situation, hvor jeg ikke havde nogen til "at gøre det beskidte arbejde", ja, så skulle jeg nok selv, for dyrene skal jo heller ikke lide  ???
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #17 Dato: 22 Februar , 2009, 10:47 »
Ja det er rigtigt Marianne, så kunne man nok lige nosse sig sammen til at gøre det.
Men bare tanken om at komme en lille kylling i en plasticpose og knalde den ned i fliserne giver mig helt gåsehud.

Det er lidt sjovt at bestemte emner herinde hører bestemte sæsoner til. Snakken om skrukker og aflivning af små kyllinger kommer om foråret og snakken om at man ikke får nok æg hører sig vinteren til... :D
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline mutti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 226
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #18 Dato: 22 Februar , 2009, 11:52 »
Ja jeg valgte så at gå i gang med min tossede idé. Tog et stykke blåt karton og klippede til i den form jeg gerne ville have tæerne. Jeg rettede forsigtigt tæerne ud og tapede fast på kartonet med englehud. De første 10-15 minutter kunne den ikke rigtig finde ud af det. Den gik lidt oppe på tæerne og væltede lidt rundt. Og den pippede og pippede, men ikke skingert så det gjorde ikke ondt. Men den prøvede at hakke lidt i det og dens søster/bror hjalp til. Det så meget sjovt ud. LIgesom om den råbte "hjælp mig med at få det her af!". Nå men efter de her 10-15 minutter lærte den at gå på det og de opgav at pille det af.
Efter en dag gik den helt fint på det og havde sikkert helt glemt det.
I dag har jeg så taget det af - efter to dage. Tænker at man nok ikke skal lade det sidde så længe af gangen da kyllinger jo vokser med superfart. Og det er faktisk lykkedes, tæerne ser helt fine ud. Den skulle lige lære at gå uden sine "sko", men det tog kun ca 2 minutter.
Så det kan faktisk lade sig gøre, om det er noget jeg vil praktisere vil jeg nok lige overveje, men jeg synes det var sjovt at se at det faktisk kunne lade sig gøre.


Tager hatten af for dig.Jeg ville have gjort det samme.Det med at tage livet af noget som ikke er helt perfekt ,det er heller ikke mig.Jeg er næsten sikker på at det bliver din lille yndlings høne <. <.
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #19 Dato: 22 Februar , 2009, 12:03 »
Men omvendt Signe, gælder der altså nogle andre regler for de dyr, vi har tænkt os at avle videre på. Og ingen kan vel være interesseret i at få stammer, der har problemer af den ene eller anden slags?
Men det er jo også dejligt nemt at bevare det kølige overblik, når det ikke lige er ens egen kylling  ;)
Det er ligesom med børneopdragelse, alle andre end forældrene ved også tit "meget bedre"
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #20 Dato: 22 Februar , 2009, 12:20 »
Men omvendt Signe, gælder der altså nogle andre regler for de dyr, vi har tænkt os at avle videre på.

Så er det jeg gerne vil være lidt fræk og spørge i en venlig tone  :P hvem har bestemt de regler? Og hvem siger at klumpfod er arveligt?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #21 Dato: 22 Februar , 2009, 12:26 »
Jeg kan så rigeligt forstå at det er meget svært at slå sådan en dejlig lille kylling ihjel, jeg har desværre selv måtte gøre det nogle gange, og tro mig jeg synes ikke det er let, men jeg er ikke interesseret i at avle på syge dyr, selv om det er som hyggehøns,  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #22 Dato: 22 Februar , 2009, 12:30 »
Ok min definition af hyggehøns er når man bare har dem for æggene og ikke avler på dem, hverken til udstilling eller andet...måske jeg skal ændre ordet til useriøse hyggehøns  :D :D
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline mutti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 226
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #23 Dato: 22 Februar , 2009, 12:52 »
Men omvendt Signe, gælder der altså nogle andre regler for de dyr, vi har tænkt os at avle videre på. Og ingen kan vel være interesseret i at få stammer, der har problemer af den ene eller anden slags?
Men det er jo også dejligt nemt at bevare det kølige overblik, når det ikke lige er ens egen kylling  ;)
Det er ligesom med børneopdragelse, alle andre end forældrene ved også tit "meget bedre"
Du har fuldkommen ret Marianne.Jeg har bare så svært ved at tage livet af dem.....
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #24 Dato: 22 Februar , 2009, 12:55 »
Kan sagtens forstå du forsøgte at kurere den bette ...og dejligt det faldt heldigt ud.
jeg er selv en særdeles useriøs kyggehønseholder...... holder af kræenes forskelligheder. Jeg modtog en sød tam hane med klumfod sidste sommer ....han gik fint på den som den var. Han fik da en hyggelig sommer sammen med min flok indtil han var stor nok til gryden og efteråret kom med udtynding i hønseflokken.Og vi nød hans selskab.  Da mine høns er nogle skovle til at ruge kom arvelighedsproblematikken slet ikke på tale.
Så hvis andre ikk vil have deres mystiske individer gående kan jeg da henvise til tilbydes på markedspladsen. Alle underlige er velkomne her.....
Knus Søs

Med venlig hilsen Søs

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #25 Dato: 22 Februar , 2009, 12:57 »
*gg*..hyggehønseholder...ikke kygge *gg*
Skal dertil siges at jeg gerne vil afle mere kontrolleret ...meeeen ....kræver lige at jeg henter en silke hos Søs tisted først
...det glæder jeg mig til
.
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #26 Dato: 22 Februar , 2009, 13:31 »
Jamen Lisbeth jeg er sikker på vi i grunden er ret enige. Jeg har selv frygtligt svært ved at være "fornuftig" og "rationel" mht. den slags, men lader man kyllinger med skavanker leve, og har man en skruk i ny og næ, er det nærmest umuligt at sikre sig imod at dårlige gener går videre.
Jeg ved ikke om klumpfod er arveligt, men forholder mig bare til Darwin's teorier.
Indenfor kæledyrsverdenen, er vi på nogen punkter gået for vidt, efter min ydmyge mening. Nogle af de dyr der fremavles er så "typede" (tror jeg er det rigtige ord), at de slet ikke kan leve, undtagen i meget beskyttede omgivelser. Det gælder både hunde, katte, duer osv osv ja selv nogle hønseracer skal have klippet rumpen, for at kunne få en ordentlig befrugtning. De ville jo helt klart gå til, hvis de skulle klare sig selv.
Men nu er vi vist fjernt fra din lille kylling. Jeg synes det er dejligt, den ser ud til at have klaret sig, alle dyr fortjener en chance, men det er efter min mening ikke en god idé at lade den få lov til at blive en del af næste generation  :'(
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #27 Dato: 22 Februar , 2009, 13:41 »
Jeg tror også vi er enige Marianne. Og den får ikke lov til at leve længere end den er stor nok til at gå i gryden.  ;D
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #28 Dato: 22 Februar , 2009, 14:40 »
Og det er da fantastisk når vi kan nyde hønsene både i haven og i gryden *ss*
Med venlig hilsen Søs

gernsö

  • Gæst
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #29 Dato: 16 Marts , 2009, 10:43 »
forstår ikke hvorfor man behöver lägge kyllingen i en plasikpose för man slår den i golvet!