Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?  (Læst 13448 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Dato: 17 Februar , 2009, 17:36 »
Mit første kuld kyllinger er i skrivende stund på vej i rugemaskinen. Den anden der klækkede har klumpfod. Det har jeg nu prøvet et par gange. Jeg ved det er temperaturen der har været for høj, men pga. ombygning i soveværelset har rugemaskinen ikke stået i det sædvanlige værelse så temperaturen har været svær at styre.
Men nu har jeg fået, en måske, tosset tanke. Kunne man fikse en klumpfod? Kan man lave en anordning der holder tæerne i den rette stilling? Ligesom at mennesker får skinner på når f.eks. en finger går af led. Jeg havde tænkt noget med et stykke pap eller plastic og så noget englehud. Lyder det fuldstændig tosset, eller kunne det lade sig gøre?
Min far har fortalt at da han var barn oplevede man tit kyllinger med klumpfod, hvor de ligesom voksede fra det. Så det må vel kunne helbredes hvis foden holdes i den rette stilling mens den vokser til.... Hvad synes I?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #1 Dato: 17 Februar , 2009, 21:30 »
Det kommer lidt an på, hvor slemt, det er. 'Splatter' benene ud, eller er foden bare knyttet sammen? Jeg har prøvet en kylling, der først klækkede på 23-24.dagen og havde en sammenknyttet fod. Med stor forsigtighed foldede jeg foden ud, mange gange om dagen, og såvidt jeg husker, endte den med at stå fint på begge fødder. Min teori gik på, at senerne var for korte og skulle strækkes. Jeg har hørt, at mild klumpfod hos børn også kan fjernes ved at manipulere med senerne.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #2 Dato: 17 Februar , 2009, 22:36 »
Det er kun tæerne...
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #3 Dato: 18 Februar , 2009, 09:17 »
Det er nemt at kurere..
Hovedet af med det samme...

Undskyld min lidt hårde facon, men det er helt sikkert det jeg ville gøre, de kyllinger der skal overleve, skal alle være perfekte, ellers er det af med knoppen.

Der har været mange tilfælde af folk der har prøvet at få kyllinger med det ene eller andet til at overleve, men oftest giver det bare problemer, og hvis det så samtidigt er skavanker der er arvelige, så er man jo ikke interesseret i at føre dette videre.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #4 Dato: 18 Februar , 2009, 17:42 »
Ja jeg ved godt det er den nemmeste løsning, men nu villle jeg jo gerne vide om det kunne fikses. ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #5 Dato: 22 Februar , 2009, 09:38 »
Ja jeg valgte så at gå i gang med min tossede idé. Tog et stykke blåt karton og klippede til i den form jeg gerne ville have tæerne. Jeg rettede forsigtigt tæerne ud og tapede fast på kartonet med englehud. De første 10-15 minutter kunne den ikke rigtig finde ud af det. Den gik lidt oppe på tæerne og væltede lidt rundt. Og den pippede og pippede, men ikke skingert så det gjorde ikke ondt. Men den prøvede at hakke lidt i det og dens søster/bror hjalp til. Det så meget sjovt ud. LIgesom om den råbte "hjælp mig med at få det her af!". Nå men efter de her 10-15 minutter lærte den at gå på det og de opgav at pille det af.
Efter en dag gik den helt fint på det og havde sikkert helt glemt det.
I dag har jeg så taget det af - efter to dage. Tænker at man nok ikke skal lade det sidde så længe af gangen da kyllinger jo vokser med superfart. Og det er faktisk lykkedes, tæerne ser helt fine ud. Den skulle lige lære at gå uden sine "sko", men det tog kun ca 2 minutter.
Så det kan faktisk lade sig gøre, om det er noget jeg vil praktisere vil jeg nok lige overveje, men jeg synes det var sjovt at se at det faktisk kunne lade sig gøre.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #6 Dato: 22 Februar , 2009, 09:48 »
Ja det var jo en god udgang det fik, men jeg ville nu ikke avle på den, jeg tror jeg havde gjort som Børge skrev.  :-\
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #7 Dato: 22 Februar , 2009, 09:52 »
Nej der bliver heller ikke avlet på den. Den bliver slagtet og kommer i fryseren eller solgt til nogen som bare vil have hyggehøns. :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #8 Dato: 22 Februar , 2009, 10:07 »
Lisbeth, os med hyggehøns har jo også høns, der får kyllinger  ;) Jeg tror det klogeste ville være at slagte den til sin tid.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #9 Dato: 22 Februar , 2009, 10:10 »
Der er jeg også enig med de andre Lisbeth. Jeg ville også vælge at slagte den :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #10 Dato: 22 Februar , 2009, 10:14 »
Jeg mener ikke så seriøse hyggehøns som du har Marianne. Min søster holder udelukkende høns for æggenes skyld, det samme med min faster, så de kan jo altid få den. Den ligger jo æg selv om den har en dårlig fod, medmindre det er en hane og så skal den jo slagtes alligevel.
Grunden til at den ikke er blevet slået ihjel endnu er at der kun er to kyllinger, og vil ikke have en kylling til at gå alene. Og når den alligevel skal slagtes som stor synes jeg bare det kunne være spændende at se om det faktisk kunne helbredes - og det kunne det. Men sådan holder vi jo alle høns så forskelligt.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #11 Dato: 22 Februar , 2009, 10:29 »
Synes det lyder spændende med dit forsøg Lisbeth, og rart at vide for os der netop har dem kun for hygge og æg  ;) Skulle jeg få en kylling med samme lidelse tror jeg, at jeg ville gøre samme forsøg som du gjorde, men her i huset er vi heller ikke så hurtige med den pokkers økse  :D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #12 Dato: 22 Februar , 2009, 10:32 »
Seriøse hyggehøns, YES!
Det jeg mener, er jo at jeg ikke avler med henblik på udstilling osv. men bare går og hygger mig med mine skønne havehøns.
 <H <H <H

Jeg kan sagtens følge dig i at det ikke er heldigt med en enkelt kylling, men hvis du sender den videre, har du ikke længere kontrol over, hvad der videre sker. Den kan jo evt. ryge videre til nogen, der ikke tænker over at den havde klumpfod som lille. Men måske er det en lille hane, og så er problemet jo løst  ;)
Jeg kunne også sagtens selv have været hende, der gjorde alt for at det lille nor til at klare sig, det er vist nok en del af mit yngelplejeinstinkt  <D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #13 Dato: 22 Februar , 2009, 10:34 »
nej jeg er heller ikke så glad for at slå de små gule ihjel...har faktisk aldrig gjort det. ;) Vil hellere tage dem med øksen når de bliver store nok. Jeg gruer også for den dag hvor der kommer en kylling som man virkelig bliver nødt til at slå ihjel...det må manden gøre  :D
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Kylling med klumpfod - kan det helbredes?
« Svar #14 Dato: 22 Februar , 2009, 10:35 »
Jeg kunne også sagtens selv have været hende, der gjorde alt for at det lille nor til at klare sig, det er vist nok en del af mit yngelplejeinstinkt  <D

Ja det ligger nok til jer kvinder at gøre det :D...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.