Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tilvænning hund til høns?  (Læst 11984 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Tilvænning hund til høns?
« Svar #15 Dato: 22 April , 2013, 22:08 »
Jeg har fået trænet med hunden flere gange idag. Det endte med, at hun kunne gå en meter fra dem MED fast line på. Hver gang hun forsøgte, at bide ud efter dem fik hun en gang vand. Det synes hun bestemt ikke var sjovt! Positiv træning med godbidder virker ikke på vores hunderace. De ignorere nemlig alle godbidder, hvis de er interesseret i noget andet!
Dog er hønsene slet ikke bange for hende, så det hjælper da en del på træningen.

Nu er det bare, at træne, træne, træne og træne.... og så håbe på, at det virker i den sidste ende. Har desværre ikke en høne jeg kan banke hende med eller hænge i hendes halsbånd ;)
Og vil være rigtig ked af, at én af vore kære høns skal ende som hundefoder!

Bare klø på, det skal nok komme /o /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tilvænning hund til høns?
« Svar #16 Dato: 22 April , 2013, 22:08 »
Min GD går med i hønsehuset. Og jeg tør godt vende ryggen til ham imens.

De små hunde vil jeg derimod ikke vise den tillid.
Mvh
Erik Andersen

Offline alex1981

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 300
Sv: Tilvænning hund til høns?
« Svar #17 Dato: 22 April , 2013, 22:21 »
jeg har nogle Dogue de Bordeaux. og ingen af dem kan være sammen med huns gæs eller Ender.
og så som jeg kender til din race skal du ikke stole på på din hund sammen med din høns.
måske har hunden så meget respect for dig så hun ikke tør ta din høns når du er i nærheden men så snart du ikke er i nærheden vil hunden ta chancen og døde en eller alle


Offline loddiDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Tilvænning hund til høns?
« Svar #18 Dato: 26 April , 2013, 22:34 »
Hej derude
Vi træner stadig hver dag. Hunden kan nu holde ud at se, at hønsene går rundt i haven, mens hun sidder indenfor. I starten var hun ved at dø ved bare synet af en høne.
Vi kan nu gå frem og tilbage mellem hønsene i haven i fast line uden hun gør dem noget.
Hvis en høne kommer meget tæt på hende, begynder hun at ryste over hele kroppen. Om det er fordi hun er bange eller fordi alle instinkt-alarmklokkerne ringer kan jeg ikke lure ;-)

Efter hønsene gik i seng i aftes, slap jeg hunden løs i haven og hun brugte en del til på, at snuse godt rundt om hønsegården.

Synes selv det går (stille) fremad. Men et par uger skal der nok til endnu, før jeg er helt tryg ved situationen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tilvænning hund til høns?
« Svar #19 Dato: 26 April , 2013, 22:55 »
Hvis en høne kommer meget tæt på hende, begynder hun at ryste over hele kroppen. Om det er fordi hun er bange eller fordi alle instinkt-alarmklokkerne ringer kan jeg ikke lure ;-)

Med den interesse hun viser for fjerene, tror jeg at du kan afskrive angst.

Og så længe hun 'ryster over hele kroppen' bør du ikke lade hende rende løs når hønsene er i haven.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tilvænning hund til høns?
« Svar #20 Dato: 28 April , 2013, 06:54 »
Jeg tror, hun ryster, fordi hun er i konflikt med sig selv: hun vil allerhelst løbe efter hønsene, men ved at det ikke er acceptabel adfærd (i hvert fald når du kan se det).
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Tilvænning hund til høns?
« Svar #21 Dato: 28 April , 2013, 08:55 »
prøv at tage en kæle høne op eller en kylling, og sæt dig med den, og lad hunden komme tæt, vores Jack russel terrier sad og rystede af spænding til at begynde med, men kom dog kort op på skødet oss og slikkede lidt ved næbet, og igår  rendte ugegamle kyllinger rundt 2 meter fra ham hvor han lå og kede sig. så jeg tager indtil videre chancen

Offline emmajo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: Tilvænning hund til høns?
« Svar #22 Dato: 29 April , 2013, 09:24 »
Hunden vil helt sikkert slappe mere og mere af, når den har set hønsene mange gange, og det ikke længere er nyt og spændende.

Hvis du følger rådet med at lade den snuse til en høne - men du ikke stoler på om den bider - kan du evt give den en mundkurv på imens. (Ikke at jeg ellers er tilhænger af mundkurve, men i en træningssituation som denne, kunne den være en hjælp.) Så ved du at den ikke kan bide, og du kan selv slappe af og signalere til hunden, at der overhovedet ikke er grund til at "hidse sig op" eller være så fokuseret på hønsene. Hunden kan få lov at snuse og undersøge hønen - uden at kunne gøre skade.

Jo mere du selv ignorerer "problemet" og slapper af, des mindre bestyrker du hunden i, at man skal være på vagt. Hvis du råber op og skælder ud, når den bider ud efter hønsene, vil den opfatte det som om, at du også er på vagt og du styrker dens adfærd.
Så hellere ignorere den dårlige opførsel. Hav den evt. med i snor når hønsene er i hønsegården, og gør det du nu plejer, mens du fuldstændig ignorerer hunden. Når den gør det godt (slapper af og ikke viser særlig interesse) snakker du blot roligt til den.
Hvis ikke du kan få dens opmærksomhed med godbidder, og den bider ud efter hønsene når de går frit, så er du/den for tæt på. Gå rundt med den i snor langt nok væk fra hønsene til, at du kan få dens opmærksomhed. Når hunden er ligeglad med hønsene kan du rykke tættere på.

(Prøv evt med godbidder som små leverstykker rå eller bagt i ovnen. Der burde være nogle godbidder, som er lækre nok  ;))
0.4 orange/sort båndet wyandotter - 0.1 guld/sortrandet wyandot - 1.3 dværgvædder kaniner - kat (ragdoll) - hund (griffon) - 3 skønne børn :-)

Offline loddiDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Tilvænning hund til høns?
« Svar #23 Dato: 14 Maj , 2013, 19:22 »
Lige en opdatering herfra. Vi har ikke trænet i godt 2 uger, da vi har givet hele græsplænen topdressing, kalk og gødning. Så hverken høns eller hund har været ude.

Er idag begyndt at træne igen og det er som at starte forfra, desværre. Jeg håber på, at jeg om ca. en måned kan komme med en positiv tilbagemelding.

Offline alex1981

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 300
Sv: Tilvænning hund til høns?
« Svar #24 Dato: 14 Maj , 2013, 19:35 »
tror desvære aldrig det kommer til virker.
jeg har prøvet de samme med katte og mine ddb. den ene dag ku de sove i de samme hundehus spise ved siden af hinanden efter lang training.
og en skøn dag gik den ene hund med for halv delen og den anden med bagdelen fra en af kattene.
og lige så stille og roligt har de taget kat efter kat. og kun de medst kloge katte som ved hvor de ikke skal være lever stadig.